اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: تولید آبزیان پرورشی در ۱۰ سال گذشته بیش از ۳ برابر افزایش یافته است و در آبهای تحت حاکمیت و آبهای سر زمینی و بین‌المللی مجموع تولید آبزیان کشور در سال ۹۴ به بیش از یک میلیون تن رسید.
خبرگزاری تسنیم: همایش روز شیلات ایران و فرانسه صبح امروز با حضور 200 شرکت و سرمایه‌گذار ایرانی و 16 شرکت فرانسوی در بخش شیلات در اتاق بازرگانی ایران آغاز به کار کرد. 

بنابراین گزارش هدف از برگزاری این همایش سرمایه‌گذاری در بخش شیلات ایران و همکاریهای دو کشور است. 

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران در ابتدای این مراسم اظهار کرد: در میان فعالیت‌های کشاورزی تولیدات موادغذایی و آبزی‌پروری یکی از بخش‌هایی است که در دو دهه اخیر از توستعه چشمگیری برخوردار بوده است.

وی افزود: میزان تولید آبزیان در جهان از 140 میلیون تن در سال 2003 به رقم 190 میلیون تن در سال 2013 رسید.

صالحی ادامه داد:‌میزان صید از دریاها و آبهای داخلی از افزایش اندکی در مقایسه با آبزی‌پروری برخوردار بوده است به طوری که سهم آبزیان پرورشی از مجموع کل تولید از 30 درصد سال 2003 به 50 درصد 2015 رسیده است. 

وی تصریح کرد: میزان آبزیان خوراکی از طریق آبزیان پرورشی مستقیما وارد سفره مردم شده بیش از 50 درصد سهم داشته است که آن به معنی مصرف 20 کیلوگرمی سرانه آبزیان در جهان است که حدود 10 کیلوگرم آن به پرورش آبزیان در آبهای شیرین لب‌شور و شور است. 

* تولید آبزیان پرروشی در ایران به یک میلیون تن رسید

صالحی گفت: در ایران نیز نرخ رشد پرورش آبزیان بالاتر از متوسط بخش رشد بخش کشاورزی و حتی رشد تولیدات مواد غذایی است به طوری که تولید آبزیان پرورشی از 125 هزار تن سال 83 به 415 هزار تن در سال 94 رسیده است. 

صالحی یادآور شد تولید آبزیان پرورشی در مدت یاد شده بیش از 3 برابر افزایش یافته است و د ر آبهای تحت حاکمیت و آبهای سراسر زمینی و بین‌المللی مجموع تولید آبزیان کشور در سال 94 به بیش از یک میلیون تن رسید.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: میزان مصرف سرانه کشور در سال 94 بیش  از 10 کیلوگرم برآورد شده است که این رقم در مقایسه با میانگین مصرف سرانه جهانی تفاوت زیادی دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سازمان شیلات ایران در راستای تامین امنیت غذایی کشور به دنبال افزایش سرانه مصرف آبزیان و سبد غذایی مردم است. 

صالحی گفت: رویکرد توسعه آبزی‌پروری در جهان توجه به گونه‌های سریع‌الرشد و با ضریب تبدیل غذایی مناسب، عدم نیاز به غذای دستی، کاهش تلفات ناشی از بیماریها و نیز استفاده از منابع آبهای شور و لب‌شور است. از این رو توجه به پرورش ماهی‌هایی مانند کپورهای فیلترکننده و صدفها در حال افزایش است. 

وی یادآور شد: در سال 2013 این گروه از آبزیان حدود 30 درصد از تولیدات جهان در بخش آبزیان را به خود اختصاص داده‌اند همچنین استفاده از غذای با کیفیت بهتر که قابلیت هضم و جذب بیشتری داشته باشند و از پروئین‌های حیوانی کمتری استفاده شده باشد نیز در اولویت راهبردی توسعه آبزی‌پروری قرار دارد. 

* رتبه اول تولید قزل‌آلای جهان دست ایران است

صالحی گفت: بالغ بر 40 درصد از پرورش آبزیان آب شیرین کشور ایران را ماهیان سردآبی «قزل‌الا» تشکیل می‌دهدو کشور ما با تولید 140 هزار تن قزل‌آلا رتبه اول جهان را دارد. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تامین تخمه چشم‌زده سالم و با کیفیت و تجهیزات بهبود کیفیت آب و پساب و همچنین توسعه بازار مصرف آن از جمله مواردی است که برای توسعه این بخش در ایران به کار گرفته می‌شود که بخشی از این موارد را شرکتهای اروپایی از جمله فرانسه تامین می‌کنند. 

صالحی تاکید کرد: توسعه پرورش قزل‌آلا در آبهای لب‌شور دریای خزر از دیگر سیاست‌های اجرایی سازمان شیلات ایران بوده که روند توسعه‌ای به خود گرفته است. 

وی افزود: توسعه ظرفیت‌های پرورش ماهی در قفس در آبهای خلیج فارس و دریای عمان برای دستیابی به تولید 200 هزار تنی آبزیان در این بخش هدفگذاری شده است. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: شیلات ایران برای توسعه آبزی‌پرور در 5 سال آینده و دست یابی به توسعه 820 هزار تن انواع ماهیان پرورشی در سال 1400 را در دستور کار خود قرار داده است. 

صالحی در پایان گفت: همکاریهای شیلاتی بین دو کشور ایران و فرانسه هم اینک گشوده شده و حجم سرمایه‌گذاری شرکتهای فرانسوی در ایران به افزایش شیلاتی دو بهبود یافته به دنبال ارتقای این وضعیت هستیم.

برچسب ها: قزل‌آلا ، تولید
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار