شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۱۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
در ادامه کارشکنی‌های عربستان سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران، (شنبه/ 19 تیرماه) نشست حامیان گروهک منافقین با حضور نماینده عربستان سعودی در پاریس برگزار شد.  در این نشست، تعدادی از حامیان عرب و غربی گروهک منافقین حضور داشتند که در این میان با توجه به سیاست‌های ضدایرانی ریاض، حضور پررنگ نماینده عربستان سعودی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این ارتباط، سایت نواندیش گفتگویی با دکتر پیروز مجتهدزاده، ژئوپولیتیسین و استاد دانشگاه انجام داده است که در آن به واکاوی اقدام اخیر عربستان مبنی بر حضور در نشست منافقین علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است که در ادامه می‌خوانید:

از دکتر مجتهدزاده درباره اهداف عربستان سعودی در زمینه همدستی با منافقین پرسیده شد و وی توضیح داد: ریاض در ائتلافی ننگین با متحدانش (رژیم صهیونیستی، برخی کشورهای غربی و...) علیه مسلمانان جهان فعال شده است و اقدام اخیر ریاض نیز در همین راستا قابل تجزیه و تحلیل است.

او تصریح کرد: به نظر می‌رسد که عربستان از هیچ اقدامی برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران کوتاهی نمی‌کند و دشمنی با جمهوری اسلامی را به صورت یک وضعیت ایدئولوژیکی و دشمنی خانوادگی در آورده است. به طوریکه حتی در این راستا حاضر است که از یکی از منفورترین گروه‌های ترورریستی (منافقین) حمایت کند. 

دکتر مجتهدزاده درباره تبعات اقدام اخیر عربستان بر روابط ریاض-تهران تصریح کرد: ایران و عربستان در حال حاضر نیز رابطه‌ای با یکدیگر ندارند و بر اثر سوءمدیریت دو طرف روابط به قهقرا کشیده شده است و این اقدام نیز بر بدتر شدن روابط منجر می‌شود. 

وی تصریح کرد: زمانی که قرار بود شیخ نمر باقر النمر توسط عربستان اعدام شود، جمهوری اسلامی هشدار داد که در صورت به وقوع پیوستن این اقدام، ایران روابط خود را به صورت کامل با ریاض قطع می‌کند. امّا؛ در عمل ما شاهد اعدام شیخ نمر و قطع نشدن روابط جمهوری اسلامی با ریاض بودیم و این مسائل به معنای سوءمدیریت روابط با ریاض است. 

او همچنین در ادامه تصریح کرد: مسائل مربوط به سفارت عربستان در تهران که توسط نیروهای خودسر انجام گرفت نیز یکی دیگر از مواردی بود که تنش در روابط دو کشور را به دنبال داشت.

دکتر مجتهدزاده توضیح داد: روابط ایران و عربستان در حال حاضر به مرز جنون رسیده است تا جایی که عربستان گروه حماس را نیز به سمت خودش متمایل کرده است. 

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی باید با بیداری در مقابل مسائل منطقه‌ای اقدام کند و شرایط موجود نشان می‌دهد که باید قبل از اینکه حماس جمهوری اسلامی را رها کند، لازم است ایران در مقابل این گروه تصمیم مناسبی اتخاذ نماید. 

وی در ادامه گفت: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید با هشیاری کامل در مقابل دسیسه‌چینی‌های عربستان واکنش نشان دهند، در غیر این صورت ما شاهد اقدامات بیش از پیش ریاض علیه ایران خواهیم بود. 

مجتهدزاده به سیاست‌های ضدایرانی حماس نیز اشاره کرد و گفت: حماس حیات خود را به جمهوری اسلامی مدیون است و با این وجود علیه جمهوری اسلامی در منطقه فعالیت می‌کند  و این موضوع نشان می‌دهد که دستگاه دیپلماسی ایران باید میزان بیشتری از هشیاری را در سیاست‌های منطقه‌ای خود به اجرا بگذارد. 

ژئوپولیتیسین و استاد دانشگاه در ادامه این گفتگو  تصریح کرد: دسیسه‌های ریاض علیه جمهوری اسلامی در آینده نیز ادامه خواهد یافت و لازم است که تهران به دقت فعالیت‌های ریاض را رصد کند و برای واکنش در مقابل آنها چاره‌اندیشی نماید. 

او ضمن اشاره به این موضوع که آنچه شما نشست می‌خوانید در واقع نشست نبوده و جمع خائنین است، تصریح کرد: تا کنون عربستان سعودی مدعی بود که به تروریست‌های القاعده، طالبان و داعش ارتباطی ندارد و در پرورش آنها نقش نداشته است، امّا؛ اقدام اخیر ریاض به وضوح به جهانیان نشان داد که عربستان حامی تروریسم است.

مجتهدزاده توضیح داد: حضور پررنگ نماینده عربستان در جمع خائنین در پاریس نشان داد که سناریوی حمله گروه تروریستی تکفیری داعش به مکه نیز نوعی صحنه‌سازی ریاض بوده و صحت نداشته است.

ژئوپولیتیسین و استاد دانشگاه تصریح کرد: البته، پرورش دهنده اصلی تروریسم در خاورمیانه صدام حسین بوده، امّا؛ در غیاب وی ریاض وظیفه ایدئولوژیکی پرورش تروریسم را در این منطقه برعهده گرفته است.

برچسب ها: حماس
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار