اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۱۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
  مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با بیان اینکه مجتمع های پتروشیمی ماهشهر ضوابط پدافند غیرعامل را رعایت نکرده اند گفت: برای جلوگیری از بروز حوادث در این مجتمع ها باید استانداردسازی و مطالعات مجدد برای اصلاح ساختار انجام شود.

محمد حری سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در احداث مجتمع های پتروشیمی ماهشهر ضوابط پدافند غیرعامل رعایت نشده است زیرا این مجتمع ها پیش از تصویب قوانین پدافندغیرعامل تاسیس شده اند.

وی با اشاره به استقرار 22 واحد پتروشیمی در ماهشهر افزود: به طور کلی مکان یابی و تجمیع این پتروشیمی ها برخلاف اصول پدافند غیرعامل بوده است.
حری اضافه کرد: شاید از نظر اقتصادی تجمیع پتروشیمی ها سودآور باشد اما از نظر پدافند غیرعامل کوچک سازی و پراکنده کردن تاسیسات ضروری است که این مساله باید در طرح های آینده مدنظر قرار گیرد.

وی داشتن یک طرح پاسخگو برای مواقع اضطراری را ضروری دانست و گفت: برای جلوگیری از حوادث مشابه پتروشیمی بوعلی، باید استانداردسازی و مطالعات مجدد برای اصلاح ساختار مجتمع های پتروشیمی ماهشهر انجام شود.

حری با تاکید بر ایمن سازی محیط های پیرامونی گفت: طراحی ها باید به شکلی باشد که امکان سرایت آتش به نقاط دیگر نباشد و موانعی برای جلوگیری از سرایت آتش ایجاد شود، این در حالیست که در شرایط فعلی امکان سرایت آتش همیشه در مخازن و برج های این پتروشیمی ها وجود دارد. 

وی با بیان اینکه تجهیزات آتش نشانی در پتروشیمی ها باید به روز و متناسب با وسعت کار باشد اظهارکرد: در زمان حادثه پتروشیمی بوعلی، امکاناتی برای مهار آتش از شهرداری ها، پالایشگاه و مناطق نفتخیز جنوب بسیج شد اما مهار آن به امکانات تخصصی این صنعت نیاز داشت.

عضو ستاد بحران استان درباره نبود امکاناتی همچون هواپیمای آب پاش و بالگرد در خوزستان و اعزام آنها از استان های دیگر اظهار کرد: این امکانات از دیگر استان ها بسیج شد تا در زمان نیاز از آن استفاده شود اما هواپیمای آب پاش در این حادثه کارآیی نداشت زیرا پاشیدن 'فوم' روی آتش از فاصله 80 متری، خطر پذیری بالایی داشت و با وجود تراکم تاسیسات نفتی ممکن بود به سایر واحدها خسارت وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: سرد کردن مخازن مجاور، جلوگیری از سرایت آتش و تخلیه از پایین، روشی است که در دنیا برای خاموش کردن این نوع آتش سوزی البته با سرعت بیشتر استفاده می شود،که اگر امکانات مناسب بود سرعت کار افزایش می یافت.

حری، با بیان اینکه پدافندغیرعامل یکی از اصول توسعه پایدار است، اظهار کرد: این حادثه نشان داد پدافند غیرعامل شعار نیست و باید به صورت جدی به آن توجه شود، در غیراینصورت سرمایه های مادی و معنوی کشور دچار خسارت می شوند.

وی گفت: حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی علاوه بر خسارت مادی، خسارت و آلودگی زیست محیطی نیز داشته که باید ابعاد آن بررسی شود.

حری اضافه کرد: تیمی از سازمان پدافند غیرعامل کشور برای بررسی و مستندسازی این حادثه به خوزستان می آیند تا در موارد مشابه بتوان از این تجارب استفاده کرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان همچنین گفت: اگر چه قوانین برنامه توسعه پنجم انجام مطالعات پدافندغیرعامل را برای طرح های توسعه جدید الزامی کرده و هر طرحی باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشد، اما قانون درباره طرح های اقتصادی و صنعتی گذشته سکوت کرده و نیاز است که این مساله از سوی مجلس و در قانون گذاری ها مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به تدوین طرح جامع پدافندغیرعامل خوزستان افزود: در طرح جامع پدافند غیرعامل درباره تهدیدات احتمالی استان مطالعه کردیم و کلیات آن استخراج شده است و بخشی از این طرح مربوط به پتروشیمی هاست اما هر کدام از این تهدیدات نیاز به مطالعه دقیق تر دارد که نفت و تاسیسات نفتی از آن جمله است.

حری ادامه داد: باید به این مساله نیز توجه شود که طرح پدافند غیرعامل سیال است و هر دو سال باید به روزرسانی شود زیرا تهدیدات طی زمان تغییر می کند و اینها نیازمند ساختار و ضوابط و قوانین نظارتی است، وگرنه طرح مطالعاتی یک طرح صوری خواهد بود.

وی اظهار کرد: پدافند غیرعامل در کشور نوپاست و تاکنون مباحث آن به صورت عمومی مطرح می شد اما این حوزه به نگاه تخصصی نیاز دارد و رشته های متناسب با آن باید در دانشگاه ها راه اندازی شود.

حری، با اشاره به گستردگی مباحثی که مشمول ضوابط پدافند غیرعامل می شود افزود: ساختار اداره کل پدافند غیرعامل خوزستان باید متناسب با این وظیفه سنگین باشد و مجموعه چهار پنج نفره کنونی نمی تواند به درستی به همه مسائل رسیدگی کند، این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته سازمان های ویژه ای برای پدافند غیرعامل تاسیس شده است.

بر اساس این گزارش، آتش سوزی مجتمع پتروشیمی ابوعلی سینا در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر از عصر چهارشنبه ١٦ تیر آغاز و بامداد 19 تیر مهار شد. در این حادثه که گفته می شود بزرگترین آتش سوزی تاسیسات نفتی بوده، بلندترین برج پتروشیمی به طول 125 متر و یکی از مخازن دچار آتش سوزی شد.

گستردگی این حادثه و احتمال سرایت آتش به سایر مجتمع های پتروشیمی، شرایط حساسی بوجود آورد که وزیر نفت و رئیس سازمان مدیریت بحران را به منطقه کشاند.

خسارت این حادثه 60 میلیون یورو برآورد شده و هیاتی از سوی سازمان بازرسی کل کشور برای بررسی آن از 20 تیر تعیین شده اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار