اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۱۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
علیرضا صداوی

مقدمه: در این مقال به دو بحران اخیر خوزستان یک :بحران سیلاب های اخیر و پازل های انتقال آب . پازل دوم : بحران آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا پرداخت می شود و نظر به اینکه پازل دوم خبر روز است اول به ان پرداخته خواهد شد و در فرصتی دیگر به پازل اول و مهم استان که همانا انتقال اب است انرا مورد کناکش قرار خواهیم داد.

نویسنده هیچ گونه ادعائی در مورد درستی 100درصدی آنچه خواهد آمد ندارد اما آنچه از منابع سایت ها بدست آمده با چیدن این قطعات به دو فرضیه که یکی استانی و دیگری ملی است می رسیم شایسته است مدیریت عالی استان و 18 نماینده استان بخصوص نمایندگان حاضر در کمسیون انرژی آن را مورد توجه قرار دهند و در جلساتی که حتما در مورد این بحران در این کمیسیون با حضور وزیر نفت برگزار می شود به سادگی از کنار آن نگذرند.

کات اول / 94/3/21

استاندار اصفهان : تعداد مناطق ویژه اقتصادی اصفهان به 8 منطقه افزایش می یابد .

کات دوم/ 95/4/14

لایحه ایجاد مناطق ازاد تجاری ، اقتصادی جدید تقدیم مجلس شد . در این لیست اصفهان و دیگر استانها بدون خوزستان موجود هستند.

البته به گفته معاون اشتغال و برنامه ریزی استاندار اصفهان 4 منطقه اقتصادی پیشنهاد می شود ولی فعالیت چندانی ندارند.

کات سوم

5 روز قبل از اتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا

محمد رضا صاحب نسق مدیر عامل پتروشیمی بوعلی سینا در گفت گو با سایت اطلاع رسانی وزارت  نفت: مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا با 2 شرکت فرانسوی بمنظور اورهال واحد اروماتیک و تعویض مولکول سیورج جذب مذاکراتی انجام داده است زیر اکنون 11سال از عمر ان میگذرد.

کات چهارم/ 95/4/16چهارشنبه

ساعت 20/57
عصر  روز چهارشنبه به یکباره برج 8001 پتروشیمی بوعلی سینا آتش می گیرد. وزارت نفت نشتی را عامل حریق اعلام کرد.

کات پنچم/ 95/4/17 پنچشنبه

ساعت 2/57

اتش به مخزن 2001 می رسد و هر گونه اطفا به شکست منتهی می شود و با اتمام سوخت مخزن اتش در بامداد شنبه خاموش میشود.

آنچه از کات های فوق بدست می آید در مدیریت بحران این آتش سوزی سوء مدیریت مشهود و باعث خسارتی بیش از 200 میلیون دلار شده بطوری که وزیر نفت  را به استان کشانده و وزیر اعلام می کند مدیریت بحران فرماندهی نداشته است . مجموعه قطعات پازل فوق به نظر نگارنده این سطور به دو فرضیه منتهی میشود که یکی استانی و دومی ملی می باشد که به هر کدام خواهیم پرداخت.

یک : فرضیه استانی

صرفه نظر از عوامل فنی که قطعا توسط متخصصان بدان پرداخته خواهد شد عدم مدیریت صحییح بحران محل سوال است. گسترش آتش سوزی،عدم وجود امکانات اولیه نظیر فوم مورد نیاز، عدم وجود چرخبال اطفا و چندین عامل دیگر و تاخیر در فراهم کردن علاوه بر آن  مدیریت غیر بومی منطقه ویژه پتروشیمی ها.  آیا  این سو مدیریت و کم کاری در مدیریت  تعمدی و در راستای هدفی  نمیتواند باشد ؟ ایا موج خروجی سایت ها به مخاطب چنین القا نمی کرد که وجود این همه پتروشیمی ها در یک منطقه خاص خطر بالقوه میتواند باشد؟

انعکاس خوشحالی همسایگان در جهت دهی این اتش سوزی موثر  نبود؟ در آخر دسته بندی این خبرها به نظر می رسد  به این نتیجه و فرضیه میرسد: با توجه به وجود مناطق دیگر ویژه اقتصادی که اخیرا هم تعدادی تصویب شده و کلی هزینه بر آنها انجام گرفته اما بلا استفاده مانده تعدادی از این پتروشیمی ها تدریجی به آن مناطق منتقل شوند.

شایسته است گر چه احتمال این فرضیه شاید کم باشد اما نباید به سادگی از آن گذشت و آن را مد نظر قرارداد زیرا بحران آب خوزستان نیز در ابتدا با همین سادگی و به بهانه آب شرب با حجم کم انتقال یافت و به چندین کانال بزرگ منتهی شد.

دوم: فرضیه ملی

خبر انعقاد تفاهم نامه با فرانسوی ها قطعا در راستای برجام بوده و با آمدن فرانسوی ها دیگر کشورها نیز خواهند آمد و تکنولوژی جدید نیز سرازیر خواهد شد و ثمرات برجام خود را نشان خواهد داد اما تعویض مدیر اصولگرای منطقه ویژه اقتصادی در اول سال و در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری با این سوء مدیریت در بحران آتش سوزی و مشکلات ایجاد شده در این شرکت پتروشیمی در نتیجه آتش سوزی، معاهده انجام گرفته با فرانسوی ها اجرائی نخواهد شد و بنوعی پسرفت محسوب می شود و اقدام دیگر علیه برجام می باشد .

گرچه  این معاهده با فرانسوی ها می توانست تحرکی در صنعت پتروشیمی ایجاد نماید اما در نطفه خفه گردید. این فرضیه ملی نیز نباید از دید مقام عالی وزارت نفت و رئیس جمهور مخفی گردد و با اتخاذ تدابیری از حجم این کارشکنی ها کاسته شود. زیرا سال ایجاد بحران توسط رقیب انتخاباتی همانطوری که تا کنون شاهد هستیم خواهد بود.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار