شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
محمود صادقي

حركتي كه در انتخابات مجلس دهم آغاز شد و به پيروزي قطعي ليست اميد در تهران و كسب اكثريت نسبي كرسي‌هاي مجلس دهم از سوي نيروهاي اصلاح‌طلب، اعتدال گرا و حامي دولت انجاميد، حركتي است مستمر كه در فراكسيون اميد نيز خود را متبلور ساخت و اميد مي‌رود تا پايان دوره مجلس دهم امتداد يابد. حركتي كه ماهيتي متكثر دارد و ائتلافي است از گرايش‌هاي اصلاح‌طلبي، اعتدالي و ميانه رو و حتي اصولگرايان معتدل كه با هدف ارتقای عملكرد قوه مقننه با نگاهي كارشناسانه به امور و همچنين كمك به تقويت مناسبات مجلس با قواي ديگر، به ويژه دولت شكل گرفته است.

بايد دانست كه فراكسيون اميد ماهيتي اينچنيني دارد و مابه الاشتراك همه جرياناتي است كه در اين ائتلاف گرد هم آمده‌اند. وجهه همت ما در فراكسيون، در وهله اول عمل به وظيفه قانوني خود، يعني وكيل مردم بودن و نه وكيل الدوله بودن است و در مرحله بعد تعامل با دولت، ضمن حفظ استقلال قوه مقننه و رعايت اصل تفكيك قواست.

بر اين اساس از همان مرحله شكل‌گيري فراكسيون اميد، اين اصول مبناي مشتركي براي اعضايش شد، و برخلاف مجلس گذشته كه رويكردي ستيزه جو و تقابلي با دولت داشت، در مجلس دهم اتفاق تازه‌اي مطابق با خواست مردم رقم خورد و آن چيزي نيست جز وحدت و تعامل قوا با يكديگر در جهت منافع عمومي و مصالح ملي و پرهيز از جنجال و تنش در كشور. در طول حدود ۴۵ روزي كه از تولد مجلس دهم و فراكسيون اميد مي‌گذرد تا به امروز، جلسات متعددي برگزار شده كه همگي در راستاي ورود فعال و پوياي فراكسيون در حوزه‌ها و موضوعات روز بهارستان است، همچون انتخابات هيات رئيسه موقت و دائم مجلس، شكل‌گيري كميسيون‌هاي تخصصي، انتخابات نمايندگان ناظر بر شوراها و مجامع و غيره. در روزهاي اخير، اگرچه حاشيه‌ها و اختلاف نظرهايي مطرح شده است، اما همچنان گرايش اعتدال گرايي و حمايت از دولت تدبير و اميد، گرايش غالب در فراكسيون اميد است و در تركيب اعضاي فراكسيون نيز اين اصول مبنا قرار دارد.

البته انتخاب هيات رئيسه موقت فراكسيون در شرايطي انجام شد كه بدنه مجموعه، فرصت كافي براي بروز و ظهور نداشت، اما بنابراين است كه در انتخابات هيات رئيسه دائم، كه مقرر شده در آينده نزديك اتفاق بيفتد، سعي شود هيات رئيسه فراكسيون با تركيب جامع‌تري شكل بگيرد و به ويژه زنان و اقوام و نمايندگان شهرستان‌ها در آن حضور پررنگ‌تري داشته باشند. البته علاوه بر هيات رئيسه، در شوراي مركزي و كميته‌هاي تخصصي فراكسيون نيز فضا براي مشاركت و هم افزايي اعضا فراهم خواهد شد. بايد تصريح كرد هيچ كس نبايد انتظار داشته باشد كه نمايندگان مردم چشم را بر روي ضعف‌ها و كاستي‌هاي دولت ببندند.

 ما در فراكسيون اميد از قوه مجريه انتظار داريم كه با نگاهي مسئولانه و هوشمندانه در مسير ترميم برخي نواقص و رفع برخي گله‌مندي‌ها كه به ويژه در ارتباط با انتخاب هيات رئيسه مجلس بروز كرد، حركت كند و در اين مسير تعامل و ارتباط مستقيم رئيس‌جمهوري محترم و اعضاي كابينه با مجلس و به ويژه فراكسيون اميد ضروري و كارگشاست.

 «مطالبه تغيير» نيز يكي از بحث‌هايي است كه از روز اول در فراكسيون مطرح شد كه به‌طور طبيعي بر مبناي انتظار جامعه از تغيير مجلس شكل گرفته است و نمايندگان با تعقل تدبير، اين مهم را پيگيري مي‌كنند و از كليه ابزارهاي نظارتي براي نيل به آن بهره مي‌گيرند. البته فرايند نظارت بر دولت به‌طور متعارف مرحله‌اي است و قاعدتا نبايد از آخرين راه‌حل ممكن (يعني استيضاح) به عنوان نخستين راه‌حل استفاده كرد. انتظار جامعه نيز اين است كه فراكسيون همواره بر مبناي سازوكارهاي عقلاني خود حركت كند و هر اقدامي مغاير با آن، با ماهيت و روح كلي اين مجموعه كه فعاليت در فضايي آرام و عقلاني است، سازگاري ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار