شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۲۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
آئین افتتاح مرکز شبانه روزی کودکان و نوجوانان بی سرپرست (سرنوشت) به مناسبت هفته بهزیستی
معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی در جامعه باید نقش تسهیل کننده و کمک کننده داشته باشد.

شوشان: آئین افتتاح مرکز شبانه روزی کودکان و نوجوانان بی سرپرست (سرنوشت) به مناسبت هفته بهزیستی  با حضور حبیب اله مسعودی فرید معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، غلامرضا صدیق راد مدیر کل سازمان بهزیستی خوزستان، عباسی معاونت امور اجتماعی بهزیستی خوزستان، صالحی رئیس سازمان بهزیستی شهرستان بهبهان، فرماندار، شهردار و امام جمعه بهبهان در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش شوشان: حبیب اله مسعودی فرید معاونت امور اجتماعی بهزیستی کشور در افتتاح مرکز شبانه روزی کودکان بی سرپرست شهرستان بهبهان بیان داشت: یکی از مهمترین اولویت های مهم در سازمان بهزیستی کل کشور توسعه خدمات اورژانس اجتماعی می باشد و شهرستان بهبهان طی بررسی های انجام شده با جمعیتی بالغ بر 150 هزار نفری در اولویت سازمان بهزیستی کشور قرار دارد تا بتوانیم در سال 95 اورژانس اجتماعی را در سطح 3 شهرستان بهبهان راه اندازی کنیم.

مسعودی فرید در ادامه به دیگر اولویت های سازمان بهزیستی کشور در توسعه فرآیند فرزند خواندگی اشاره کرد و افزود: حدود 9 هزار کودک بی سرپرست در570 مرکز بهزیستی در سراسر کشور نگهداری می شوند که 530 مرکز آن به دست خیرین و با نظارت سازمان بهزیستی تاسیس و راه اندازی شده است و سالانه هزار کودک به این مراکز جهت حمایت و نگهداری کودکان سپرده می شوند.

وی همچنین تصریح کرد: طی تصویب قانون فرزند خواندگی در سال 92 و تایید آئین نامه در سال 94 از سوی هئیت دولت امیدواریم فرآیند فرزند خواندگی را بتوانیم افزایش دهیم.

معاونت امور اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به افزایش دو برابری جمعیت کشور در 30  الی 40 سال اخیر گفت: خوشبختانه تعداد فرزندان تحت حمایت  مراکز بهزیستی نسبت به 30 سال قبل کاهش داشته است که نشان گر موفقیت نسبی در امر فرزند خواندگی می باشد.

وی اضافه کرد: تصمیماتی اتخاد شده تا تمامی بچه هایی که در همان اوایل مشکلات خانوادگی بی سرپرست می شوند خیلی زود به فرزند خواندگی گرفته شده و یا به خانواده های سپرده شوند تا از محبت پدر، مادر و یا اشخاصی که به سرپرستی گرفته اند محروم نشوند.

مسعودی فرید افزود: در حوزه شبه خانواده دو اتفاق خوب افتاده است، نکته اول اینکه این مراکز از مدلهای اردوگاهی به سمت شبه خانواده تغییر شکل داده و دوم اینکه قبل از انقلاب 16 هزار کودک بی سرپرست تحت پوشش بود و در حال حاضر 9 هزار کودک به دلیل این امر موضوع فرزند خواندگی و سرپرستی این کودکان توسط خانواده های واجد شرایط است.

وی تصریح کرد:  هر مرکز بهزیستی 8 الی 12 کودک زندگی می کنند که با توجه به رویکرد بهزیستی مبنی بر زندگی با خانواده، سعی کرده ایم محیطی امن و آرام با امکانات رفاهی مناسب را برای این کودکان فراهم سازیم تا احساس شود در خانواده خود زندگی می کنند.

مسعودی فرید بیان کرد: دولتها باید از نقش تصدی گری خارج شده و نقش تسهیل گری داشته باشند و ما در سازمان بهزیستی نیز باید نقش تسهیل کننده و کمک کننده داشته باشیم.

غلامرضا صدیق راد مدیر کل بهزیستی استان خوزستان در ادامه این مراسم از خیرینی که در شهرستان بهبهان حضور دارند و به سازمان بهزیستی در امر سرپرستی و نگهداری کودکان بی سرپرست کمک میکنند تشکر کرد و گفت: سازمان بهزیستی سازمانی حمایتی می باشد که نیاز به حمایت خیرین و دستگاههای دولتی دارد.

صدیق راد افزود: خدمات سازمان بهزیستی به دو صورت مستمر و غیر مستمر هستند که اغلب مردم از خدمات مستمر اطلاع دارند و خدمات غیر مستمر سازمان دیده نمی شود.

وی افزود:بعضی از خدمات غیر مستمر مثل کاشت حلزون شنوایی نوزادان و کودکان زیر سه سال است که سازمان بهزیستی به صورت رایگان کلیه هزینه های کاشت حلزون که عملی پر هزینه است را پرداخت می کند و با این عمل ساده بسیاری از کودکان مشکل شنوایشان حل می شود.

مدیرکل بهزیستی خوزستان همچنین به خدمات ارائه شده به بانوان تحت پوشش سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت:  تنها در دفتر زنان و خانواده بهزیستی استان 32 هزار خانوار بی سرپرست و 150هزار نفر تحت پوشش هستند و از خدمات مستمر و غیر مستمر بهره مند می شوند.

صدیق راد تصریح کرد: دوازده خانه کودکان بی سرپرست به صورت شبه خانواده در استان خوزستان وجود دارد و خدمات کاملی در این موسسات به کودکان ارائه می شود وامروزه مرکز سرنوشت بهبهان نیز در دو طبقه دخترانه و پسرانه و با امکانات کامل و مناسب مانند اتاق بازی، ورزش و با مبلغی بالغ بر 18 میلیارد ریال توسط کمک خیرین افتتاح شده است.

همچنین ملک خدایی فرماندار بهبهان در این مراسم ضمن خوش آمد گویی به حاضرین از سازمان بهریستی استان و بهبهان قدردانی کرد و گفت: متاسفانه آسیب های اجتماعی از دولت ها سبقت گرفته اند و دیگر دولت ها توان هزینه های مشکلات اجتماعی را ندارند و اگر خیرین به کمک نیایند نمی شود با مشکلات روبرو شد.

ملک خدایی در ادامه افزود: سازمان بهزیستی و کمیته امداد در کل کشور به عنوان مراکز حمایتی در جامعه فعالیت می کنند و دست خانواده های بی سرپرست و معلولین را گرفته است.

در ادامه این مراسم رئیس مرکز خیریه (سرنوشت) شهرستان بهبهان از روند مجوز گیری و افتتاح مرکز نگهداری شبانه روزی کودکان بی سرپرست گفت و بیان داشت: سال قبل از پایان دی ماه این مرکز خیریه مجوز گرفت و هم اکنون با 9 نفر اعضاء هئیت مدیره مشغول به فعالیت می باشد.

وی همپنین افزود: تا بحال با کمک خیرین و توکل بر خدا پیش رفته ایم و تشکر می کنم از استاندار خوزستان آقای شریعتی زیرا ایشان قبل از اینکه استاندار هم شوند کمک های مالی و معنوی بسیاری به این خیریه انجام دادند و هر زمان کمکی خواستیم، ایشان تامین هزینه هایمان را در اسرع وقت انجام دادند.

وی شروع فعالیت مرکز پسرانه خیریه (سرنوشت) بهبهان را سال 93 عنوان کرد و گفت: هم اکنون 29 پسر در این مرکز نگهداری می شوند البته طبقه فوقانی این مرکز محل نگهداری بانوان بی سرپرست هم می باشد و حدود 13 دختر در این مرکز نگهداری می شوند.

وی از تامین اکثر نیاز ها و هزینه های افراد تحت پوشش این مرکز خیریه خبر داد و تصریح کرد: بسیاری از هزینه های نگهداری بچه، زایمان، سیسمونی، مستمری مادام العمر، تهیه وسایل منزل و مسکن، امکانات تفریحی مانند اردوهای زیارتی، بیمه حوادث و..... توسط این مرکز خیریه صورت میگیرد.

پایان این مراسم از حاج آقا پراش خیر و موِّسس مرکز نگهداری کودکان و نوجوانان بی سرپرست شهرستان بهبهان قدردانی و تجلیل شد.



نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار