شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۲۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶
شوشان: معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: ضروری است مشکل اعتیاد در شرکت ها و اصناف مورد توجه قرار گیرد؛ متاسفانه در برخی مراکز اصناف و از جمله نانوایی ها اعتیاد بیداد می کند.

 فرج الله خبیر در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که امروز (27 تیرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به طرح استان پاک از مواد مخدر اظهار کرد: این که در این طرح مطرح شد که در مدت شش ماه خوزستان به استان پاک تبدیل شود، به معنای آن نبود که میزان اعتیاد به صفر برسد بلکه هدف آن بود که در این جهت و در این مسیر حرکت کنیم. این طرح آماده و در کمیته های تخصصی مطرح شد و در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز به تصویب رسید.

وی افزود: این طرح به ستاد کل مبارزه با مواد مخدر کشور ارسال شد که متاسفانه به دلیل بار مالی که در این طرح وجود داشت، تصویب و ابلاغ نشد.

خبیر ادامه داد: بنابراین این طرح خلق الساعه نبود بلکه طرحی بود که به دنبال اجرای آن بنا بود خوزستان به یک استان نسبتا پاک در سطح ملی تبدیل شود.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان عنوان کرد: هر چه جامعه سالم تر باشد، قدرت برنامه ریزی و اجرایی بیشتر می شود و خدمات بیشتری نیز ارایه می شود.

وی ادامه داد: در برخی کارها باید هماهنگی بین بخشی وجود داشته باشد و هیچ دستگاهی نمی تواند خود را مبرا و بی ارتباط بداند. از سوی دیگر ایجاد حساسیت در دستگاه های اجرایی بسیار حائز اهمیت است؛ به طور مثال شهرداری باید به صورت ویژه اعتباراتی را برای بحث آسیب های اجتماعی که اعتیاد یکی از مهم ترین آن ها است، در نظر بگیرد. همچنین آموزش و پرورش که جامعه هدف اعتیاد را در بر دارد، باید برنامه ویژه ای در خصوص مبارزه با اعتیاد داشته باشد.

خبیر اظهار کرد: کارگروه های زیادی در استان تشکیل می شود ولی مدیران عضو این کارگروه ها ارزیابی نمی شوند و اگر ارزیابی ها انجام شود، بسیار اثربخش خواهد بود.

وی گفت: قوه قضاییه به دنبال کاهش جرم است و کار درستی است و ما نیز باید فضا را به سمتی پیش ببریم که جرایم کمتر شود. با این وجود باید به ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور منعکس شود که چه داروهایی باید در لیست مواد مخدر قرار گیرد.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه ضروری است مشکل اعتیاد در شرکت ها و اصناف مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: متاسفانه در برخی مراکز اصناف و از جمله نانوایی ها اعتیاد بیداد می کند. باید مدیرکل صنعت و معدن در جلسه شورای مواد مخدر احضار شود و نیز به فرمانداران در این خصوص ابلاغ شود که با این نوع رفتارها در اصناف برخورد شود. همچنین در شرکت ها و ادارات باید اقدامات فرهنگی در خصوص پیشگیری از اعتیاد وجود داشته باشد.

میزان اعتیاد زنان در خوزستان در حال رشد است

به گزارش ایسنا؛ سیده فرانک موسوی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان، نیز در این جلسه با اشاره به اینکه میزان اعتیاد در میان زنان استان در حال رشد است، اظهار کرد: تنها یک کمپ ترک اعتیاد بانوان در خوزستان وجود دارد که تنها ظرفیت 26 نفر در ماه دارد و این مساله با وجود جمعیت 2.5 میلیونی زنان استان جای تامل دارد.

وی ادامه داد: بانوانی که به کمپ های اعتیاد مراجعه می کنند، در یک یا دو سال اخیر دچار اعتیاد شده اند و این نشان می دهد که اعتیاد در حال رشد است. اعتیاد در حال تبدیل به حالت زنانه است و شیوع آن نیز بالا است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان عنوان کرد: ارقام و آماری از تعداد زنان معتاد در استان خوزستان وجود ندارد و سهم زنان در آمار اعتیاد مشخص نیست؛ اکنون اطلاع نداریم چند درصد زنان در شهرستان ها معتاد هستند.

موسوی عنوان کرد: پیشگیری از اعتیاد در زنان با توجه به تاثیرگذاری بیشتری که در جامعه دارد، باید مورد توجه قرار گیرد و در این خصوص باید آگاه سازی بیشتری انجام شود.

مراجعه 24 هزار نفر به کمپ های ترک اعتیاد در سال گذشته

 غلامرضا صدیق راد، مدیرکل بهزیستی خوزستان، نیز در این جلسه عنوان کرد: لازم است مشخص شود به چه مراکزی در خصوص جلوگیری از اعتیاد مجوز داده شود و دستورالعمل مشخصی در این خصوص وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اعطای مجوز بر اساس مدارک تحصیلی لیسانس است و اکنون به سمتی پیش می رویم که اعطای مجوز با مدرک فوق لیسانس و دکترا انجام شود. همچنان باید به سمت ارتقا پیش برویم که به تدریج انجام می شود.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: در خصوص بانوان معتاد و پیشگیری از آنها تفاوتی با مردان وجود ندارد؛ مگر در استان خوزستان چه تعداد زنان معتاد وجود دارند که به موضوع اعتیاد زنان به صورت جدا پرداخته شود و مراکز جدایی برای آنها در نظر گرفت؟

وی اظهار کرد: در خوزستان 360 کمپ غیرمجاز ترک اعتیاد وجود داشت که اکنون تمام این کمپ ها و مراکز ساماندهی شده اند.

صدیق راد افزود: پیشنهاد می شود در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از حرفهای تکراری جلوگیری شود و به دنبال راه حل باشیم؛ همچنین در بحث آسیب های اجتماعی و اعتیاد باید هدف از بازدید مراکز مشخص باشد و تعیین شود چه کسی بازدید کند.

وی گفت: در سال گذشته 24 هزار نفر به کمپ های ترک اعتیاد مراجعه کردند. همچنین برای 198 نفر از معتادان بهبود یافته وام تهیه شده است. 504 نفر نیز تحت آموزش های فنی و حرفه ای قرار گرفته اند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان اظهار کرد: افراد به علت های مختلفی دچار آسیب های اجتماعی می شوند و ما باید در زمینه پیشگیری از علت ها فعال باشیم و علت ها را مشخص کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار