اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۲۳۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
طبیعت چهار فصل مال آقا همچنان در آتش می سوزد
هنوز مشخص نیست چند هکتار از جنگل های این منطقه دچار آتش سوزی شده و برآورد میزان خسارت در حال انجام است.



شوشان: آتش‌سوزی های چند روزه در سطح جنگل‌ های منطقه گردشگری "مال آقا " باعث از بین رفتن بخش زیادی از پوشش گیاهی منطقه شده و تلاش‌ها برای مهار آتش همچنان ادامه دارد. 

 به گزارش شوشان ، محدوده‌ای به وسعت 20 هکتار از جنگل‌های منطقه گردشگری "مال آقا" در بعد از ظهر روز پنجشنبه دچار  حریق شد که عمده این آتش‌سوزی‌ها در ارتفاعات است.

پنج شنبه هفته گذشته در گردنه "کتف مال آقا" جنگل های بلوط دچار حریق شد. با توجه به تردد زیاد گردشگران در منطقه ، وقوع آتش سوزی در یک روز تعطیل و نبودن جنگلبانان ، آتش به سرعت گسترش یافت و زمانی نیروهای منابع طبیعی به محل وقوع حریق رسیدند که آتش به سمت کوه زبانه کشیده بود.


پس از حضور نیروهای منابع طبیعی، نیروهای محلی ، دهیاری‌ها و بخشداریدر محل ، تمام امکانات جهت اطفا آتش‌سوزی به کار برده شد و قسمت های پایین جنگل خاموش شد ولی به دلیل گرمای شدید هوا و کمبود امکانات و نیروهای امداد ، آتش دوباره شعله ور شد و دامنه آن به ارتفاعات و مناطق صعب العبور کشیده شد. 

با توجه به اینکه ارتفاع کوه بیش از 1300 متر است و دسترسی برای اطفا حریق به سختی میسر می شد ، آتش به جنگل های پشت کوه به سمت رباط کشیده شد. نیروهایی از جوانان رباط ، انجمن دوستداران محیط زیست قلعه تل و مسئولین اداره منابع طبیعی جلوی پیشروی آتش را گرفته و تا سپیده دم یکشنبه نیز در آنجا حضور داشتند ولی به علت مدیریت ضعیف ، کمبود امکانات و کمبود نیرو در منطقه ، آتش دوباره زبانه کشید و همه کوه های اطراف را در بر گرفت و  کوه قُجه در مال آقا، رباط، تمبی و تُمبهار در حواشی کوه های قلعه تل دچار حریق شد.

با پیگیری های زیاد و رسانه ای شدن خبر آتش سوزی ، دو بالگرد از سوی استانداری برای اطفا حریق فرستاده شد. ولی با وجود حضور نیروهایی از بسیج، سپاه، هلال احمر، انجمن کوهنوردان کیان قلعه تل ،انجمن دوستدارن محیط زیست قلعه تل، انجمن محیط زیست منگشت و نیروهای مردمی باز آتش مهار نشده و همچنان جنگل ها و پوشش گیاهی منطقه در حال سوختن است.

تاکنون بیش از چهل هکتار از جنگل های منطقه دچار حریق شده و درختان و پوشش گیاهی وسیعی از منطقه نابود شده است. 

تخريب مراتع و جنگل ها در بخش مال آقا  

در همین زمینه ، رییس جمعيت هلال احمر باغملک در گفتگو با شوشان گفت : تلاش برای مهار آتش سوزي در جنگل های باغملک ادامه دارد. 

وی از آتش سوزي و تخريب مراتع و جنگل ها در بخش مال آقا از توابع این شهرستان خبر داد. محسن شیخی علیزاده با اعلام این خبر افزود: در اين آتش سوزي بخش وسيعي از مراتع و جنگل هاي بخش مال آقا شهرستان باغملک در آتش سوخت كه با اعلام وقوع حادثه توسط اهالي محلي و كشيك اداره منابع طبيعي اين شهرستان، بلافاصله 4 تيم عملياتي به همراه تجهيزات و لوازم مورد نیاز اطفاء حريق به محل اعزام شدند.

وی با بیان اینکه تاکنون علت این حادثه مشخص نشده است افزود: پس از اعلام آتش سوزی جنگل های مال آقا، تیم های امدادی هلال احمر باغملک شامل 15 نفر از کارکنان و نجاتگران با تجهیزات اطفاء حریق به این منطقه اعزام شده و هم اکنون در حال خاموش سازی آتش هستند.

رئیس جمعيت هلال احمر باغملک تصریح کرد: صعب العبور بودن منطقه آتش سوزی، امکان اعزام تیم‌های امدادی را با مشکل مواجه کرد که برای مهار آتش از دو فروند بالگرد آب پاش استفاده شده است.

علیزاده اظهار کرد: امدادرسانی در شرايط نامناسب آب و هوايي با حضور تيم هاي عملياتي اداره منابع طبيعي، جمعيت هلال احمر، سپاه و بسیج، کوهنوردان باغملک و قلعه تل با همراهی اهالی منطقه ادامه دارد.


دو هواپیمای مهار آتش به محل اعزام شد

 فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان گفت: دو هواپیما برای مهار کامل آتش سوزی در جنگل های باغملک در شرق خوزستان اعزام شد.

سرهنگ محمد عزیزی اظهار کرد: آتش سوزی در جنگل های منطقه گردشگری 'مال آقا' و 'تم بهار' باغملک از یکشنبه شب دوباره آغاز شده است. وی افزود: کار مهار آتش در این منطقه همچنان در حال انجام است اما بخش زیادی از آتش خاموش شده است.

عزیزی اضافه کرد: کار مهار آتش با کمک مردم محلی انجام شده، و امروز دو فروند هواپیما برای تسریع در خاموش کردن آتش و مهار کامل آن به کارگیری شده است. به گفته وی، جمعه گذشته نیز جنگل های باغملک دچار آتش سوزی شده بود که بامداد شنبه خاموش شد.

عزیزی گفت: هنوز مشخص نیست چند هکتار از جنگل های این منطقه دچار آتش سوزی شده و برآورد میزان خسارت در حال انجام است. 

بر اساس این گزارش، این جنگل ها روز پنجشنبه هفته گذشته نیز دچار حریق شد و عملیات خاموش کردن آتش تا روز جمعه ادامه یافت ولی به دلیل گرمای هوا، کانون های آتش سوزی دوباره شعله ور شده و آتش سوزی دوباره از روز گذشته (یکشنبه) آغاز شده است. 
 


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
comment
0
0
comment تمامی مطلب بجز مطلب ضعف مدیران منابع طبیعی،کذب محض بود
من سه روز اونجام و مشغول اطفا
نه نیروی هلال احمر دیدم ،نه تجهیزات نه نیروی سپاه و بسیج نه بالگرد آب پاش،،،
با انتشار خبر کذب اعتبار خبرگزاریتون رو کم نکنید09169013487
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار