علینقی طاهری معتقد است: عباس کیارستمی با توجه به خلق آثار خود در سینما تحولی ایجاد کرد که نیما یوشیج در زمان خود در شعر ایران به وجود آورد.
این نویسنده، پژوهشگر و مدرس سینما که در مراسم بزرگداشت هنرمند کانونی زندهیاد عباس کیارستمی با عنوان "سفر به دیار مسافر" در حضور بیش از یکصد عضو دختر کودک و نوجوان، معاون فرهنگی و جمعی از کارشناسان کانون خوزستان در مرکز فرهنگی و هنری کانون مجتمع اهواز هنر سینما را به دو بخش صنعتی و هنری تقسیم کرد و گفت: کیارستمی در آثار سینمایی خود بیشتر به بخش هنری تأکید کرده است و این مهم را میتوان در آثار او به راحتی دید.
وی افزود: شیوه فیلمسازی عباس کیارستمی همانند یک شاعر بود که در خلق اثر به تراوشهای درونیاش توجه دارد و با این روش همانند نیما یوشیج که در شعر ایران سبک جدیدی را خلق کرد توانست شیوهی نو ای را در سینمای ایران ایجاد کند.
نویسنده سینمای خوزستان به "نان و کوچه" اولین ساخته سینمایی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و توضیح داد: کیارستمی تا زمان ساخت این فیلم نزدیک به 150 فیلم کوتاه تبلیغاتی ساخته بود، ولی هنوز ابزار دوربین و شیوه کار با آن را نمیشناخت.
طاهری ادامه داد: فیلمبرداری صحنه مربوط به ورود پسر به خانه و سپس لم دادن سگ پشت در، 40 روز به طول انجامید، چون کیارستمی حاضر نبود از کات استفاده کند اما پس از ضبط صحنه مذکور کیارستمی با خونسردی اعلام میکند که به برداشت دومی نیاز داریم چون ممکن است فیلم در لابراتوار خراب شود و این مساله موجب شد تا مهرداد فخیمی فیلمبردار فیلم گروه را ترک کند.
پژوهشگر سینمای خوزستان یادآور شد: پافشاری کیارستمی بر سبک خود در شیوه ساخت فیلمهایش تا جایی ادامه پیدا کرد که وی ضمن خلق سبکی جدید در فیلمسازی، برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره کن را به خود اختصاص دهد.
بزرگداشت هنرمند کانونی زندهیاد عباس کیارستمی با عنوان "سفر به دیار مسافر" با حضور بیش از یک صد عضو دختر کودک و نوجوان، معاون فرهنگی و جمعی از کارشناسان کانون خوزستان و علینقی طاهری، نویسنده، پژوهشگر و مدرس سینما، در مرکز فرهنگی و هنری کانون مجتمع اهواز برگزار شد.