شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۴

 

حسین عبدالعزیزی: فراورده هاي آرايشي و بهداشتي قاچاق و تقلبي علاوه بر اينكه مي تواند زيان های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسياري را بر جامعه تحميل كند، به عنوان تهديد كننده اصلي امنیت نيز از آن ياد مي شود، زيرا كه بطور مستقیم با سلامت مردم سر و کار دارد.

همانطور كه مي دانيم، بسياري از فراورده های آرايشي، به ‌صورت قاچاق وارد كشور مي‌شود و مصرف‌كننده نمي‌تواند در مورد سلامت آن‌ اطمينان حاصل كند، زيرا كه نظارتي بر روي آنها وجود ندارد و به همين دليل احتمال آلودگي و ابتلا به بيماري از طريق اين نوع فراورده ها بسيار زياد است. شايد دانستن هر كدام از اين خطرها باعث شود كه مصرف كننده هنگام انتخاب فراورده هاي آرايشي كمي بيشتر دقت كرده و براي حفظ سلامت خود هم كه شده كمتر از اين فراورده ها استفاده كند.

همچنين اغلب اين فراورده هاي قاچاق دارای نشان تجاري تقلبی معروف اند، كه در مكان هاي زير زميني و غير قانوني با بدترین كیفیت و مواد تركيبي نامعلوم ساخته مي شود، و این در حالی است که از اطلاع رساني و تبليغات گسترده جهانی، اینترنتی و ماهواره‌‌ای نیز برخوردارند.

در همین رابطه، دكتر بهزاد شريف مخمل زاده معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اهواز مي گويد: از ابتدای امسال بازدیدهای مشترک طرح مبارزه با قاچاق فراورده‌های آرایشی و بهداشتی در استان خوزستان آغاز شده است و این بازرسی‌ها همچون سال گذشته به منظور تشدید مبارزه با عرضه خیابانی فراورده‌های آرایشی و بهداشتی قاچاق و تقلبی در شهر اهواز و سایر شهرستان‌های خوزستان در حال انجام است.

اين مقام مسوول با اشاره به اينكه، بازرسی‌ها توسط یک گروه متشکل از پنج دستگاه اجرایی شامل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، نیروی انتظامی، اجرائیات شهرداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود، تصريح مي كند: این طرح به صورت مشترک از ابتدای امسال آغاز شده و به طور مستمر ادامه خواهد داشت و بازرسان در هنگام بازرسی در صورت مشاهده تخلف موارد را به مراجع قانوني گزارش می دهند تا با افراد متخلف برخورد شود.

شريف مخمل زاده در ادامه افزود: هشدار می‌دهیم استفاده از فراورده‌های آرایشی و بهداشتی غیر‌مجاز و ناسالم، صدمات جبران ناپذیری بر سلامت مصرف کننده دارد.

دكتر زينب ظاهري كارشناس آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اهواز نيز در اين باره عنوان می کند: مهمترين نشانه هاي استفاده از فراورده هاي آرايشي و بهداشتي قاچاق، قرمزي، تورم، خارش و تاول‌هاي آبدار و عارضه های جانبي ديگري همچون ايجاد كهير، عفونت پوست، عفونت ريشه مو، تغيير رنگ پوست، ايجاد آكنه، تغيير رنگ و صدمه به ناخن و مو است.

وي با بيان اينكه مواد آرايشي قاچاق و تقلبي داراي مقدار زيادي روغن است، باعث ايجاد آكنه در پوست‌هاي مستعد مي‌شود، ایجاد جوش‌هاي سرسياه را نيز از مهمترين عارضه ‌استفاده از لوازم ‌آرايشي تقلبي بيان كرد.

ظاهري خاطر نشان مي كند: فراورده های آرایشی خارجي که در مقایسه با فراورده های داخلی با قیمت ارزانتري در بازار عرضه می شود، تقلبی بوده، اما در پوشش و بسته بندي شکیل و جذاب و با سو استفاده از نشان های تجاري معروف دنیا در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

این كارشناس با بيان اينكه بخش عمده اي از این نوع فراورده ها بدون ماده ی موثره و دارای ترکیبات خطرناک و ناشناخته ای است، اظهار می دارد: سایر عارضه هاي پوستي اين فراورده های آرايشي تقلبي، شامل حساسيت‌هاي پوستي، اگزما، خارش و دانه‌دانه شدن پوست است.

ظاهري با اشاره به اينكه متاسفانه استفاده كنندگان از لنزهای رنگی و مژه‌های مصنوعی بویژه در روش كاشت مصنوعی زمینه را برای ايجاد انواع واكنش‌های پوستی، ریزش مژه‌های فرد، عفونت داخلی و آسیب به اطراف چشم را فراهم می‌كند، تاكيد می کند: برخی از اين سایه‌ها به‌ دلیل وجود ماده ی رنگی یا معطر در آن، پس از قرار گرفتن فرد در معرض اشعه آفتاب، باعث ایجاد لك‌های پوستی می شود.

كارشناس آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اهواز گفت: نبايد هر ماده ی آرايشي ناشناخته اي را روي پوست پلک به کار برد، زيرا كه بسياري از فراورده هاي آرايشي چشم يا ريمل، دارای فلز نيکل بوده و اين افراد با مصرف آن دچار قرمزي، تورم و اگزماي شديد در پلک ها مي شوند.

وي به برخی از رنگ موهایی که به صورت غیر مجاز و قاچاق وارد كشور و بويژه استان خوزستان می شود، اشاره و خاطر نشان می کند: میزان آمونیاک در اين فراورده ها به قدری زیاد است که موجب نازک و شکننده شدن مو، موخوره، خشک و زبر شدن مو، حساسیت پوستی، شوره سر، خارش و حتی قرمزی پوست سر می شود.

ظاهري اضافه می کند: به علت گران بودن فراورده هاي آرايشي و بهداشتي اصلی، مارک‌های تقلبی با قیمت کمتری به فروش می‌رسد که استفاده از این فراورده ها اثر شدیدتری برای افراد دارد و سال‌ها ممکن است با فرد همراه شود.

ظاهري در پایان توصیه می کند: فراورده هاي آرايشي و بهداشتي داراي مجوز نيز به دليل داشتن مواد سمي، می باید کمتر مصرف شود، تاکید می کند، اين فراورده ها نیز در دراز مدت مي‌تواند موجب بروز برخي سرطان‌ها شود.

با خانم فاطمه رازياني جوان 26 ساله اهوازي در هنگام خريد فراورده آرايشي و بهداشتي از يك فروشگاه معتبر گفتگو كردم.

وي در پاسخ به اين سوال كه براي انتخاب يك فراورده آرايشي بايد به چه نكاتي توجه كرد مي گويد: بنده بيشتر لوازم آرايشي و بهداشتي همچون رژلب، كرم صورت، ريمل، سايه چشم و غيره را 6ماهي يكبار به توصيه دوستان و آشنايان و آن هم از مارك هاي معروف بازار كه داراي تاريخ توليد و انقضا، برچسب فارسي و پروانه ساخت از وزرات بهداشت است و آن هم از فروشگاه هاي معتبر عرضه كننده اين محصولات خريداري مي كنم.

وي با بيان اينكه تاكنون در زمينه نحوه خريد محصولات آرايشي و بهداشتي مجاز و يا نوع مارك ايراني و يا حتي خارجي از سوي متوليان تبليغي صورت نگرفته است، افزود: بنده هميشه شاهد خريد لوازم آرايشي به قيمت ارزان از دستفروش هايي كه در سطح شهر اهواز به وفور يافت مي شوند، هستم كه بعضا پس از استفاده پوست صورت انها دچار حساسيت شده است.

خانم رازياني در پايان از مسوولان مي خواهد لوازم آرايشي و بهداشتي كه توسط دستفروش ها در بازار عرضه مي شود و تهديد كننده اصلي سلامت زنان جامعه است را جمع آوري كنند و با عرضه كنندگان انها نيز برخورد قانوني شود.

سردار عليرضا شيخ رباط معاون امنيتي، انتظامي و جانشين كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان خوزستان هم در این زمینه تصريح مي كند: استفاده از همه ظرفيت هاي موجود برای مبارزه و ريشه كني قاچاق كالا و ارز وظيفه همگاني دستگاه های اجرایی استان است، اين كميسيون طي چند سال گذشته گام هاي موثری در کاهش این پدیده ی شوم برداشته است.

معاون امنيتي، انتظامي و جانشين كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان خوزستان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این کمیسیون جايگاه اطلاع رساني و فرهنگ سازي به شهروندان در زمينه كاهش قاچاق كالا به ويژه فراورده هاي آرايشي و بهداشتي را با اهميت دانست و از همه رسانه هاي جمعي بويژه صدا و سيما، رسانه هاي مكتوب، خبرگزاري ها و مطبوعات استان خواست در اين زمينه با تهيه و انعكاس گزارش هاي مفيد و موثر در كاهش قاچاق كالا گام هاي موثرتري بردارند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار