اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۳۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
دکتر حیدری: لازم است سواد سلامت و سطح فرهنگ عمومی مردم در خصوص پیشگیری از بیماری ها از طریق رسانه ملی افزایش یابد
در سالیان اخیر تغییر سبک زندگی مردم باعث تغییر سیمای سلامت، عوامل مرگ و میر و تغییر الگوی بیماری ها از بیماری ها...
شوشان: دکتر ابراهیم حیدری عضو هیئت علمی گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مسئول دبیرخانه تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاهی (اتاق فکر) در نشست مشترک اعضاء اتاق های فکر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و سازمان صدا و سیمای مرکز خوزستان که به میزبانی این سازمان انجام شد، گفت: 80 درصد سواد سلامت مردم از طریق رسانه ملی تامین می شود و می طلبد تا صدا و سیما به صورت فعالتر در این مهم نقش ایفاء نماید.

به گزارش شوشان ، وی با بیان وضعیت موجود سیستم بهداشت و درمان کشور و استان، بیان داشت: در سالیان اخیر تغییر سبک زندگی مردم باعث تغییر سیمای سلامت، عوامل مرگ و میر و تغییر الگوی بیماری ها از بیماری های واگیردار به سوی بیماری های غیر واگیردار شده است.

مسئول اتاق فکر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن تاکید بر ضرورت افزایش سواد سلامت مردم برای ارتقاء توان آنان در پیشگیری از بیماری ها، ادامه داد: افزایش فرهنگ عمومی مردم در خصوص بیماری ها و عوامل پیشگیری از بیماری ها می تواند کمک شایانی در تغییر سبک زندگی افراد جامعه داشته باشد و در صورت سرمایه گذاری جهت افزایش سواد سلامت مردم، می توان علاوه بر کنترل بیماری ها و سلامت عمومی مردم، از تحمیل چندین برابر هزینه به نظام سلامت پیشگیری کرد.

در ادامه، مهندس مهرداد شریفی رییس مرکز بهداشت غرب اهواز و مسئول کارگروه بهداشت و درمان اتاق فکر دانشگاه ضمن اشاره به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی(غلبه بر دیابت)، بر نقش پررنگ خردگرایی در تحقق این شعار تاکید کرد و افزود: جلب مشارکت های عمومی، ایجاد تغییر در رفتار عمومی، اطلاع رسانی و جلب حمایت عمومی، عمده ترین انتظار ما از رسانه ملی و استانی است.

وی ضمن ارائه گزارش از برجسته ترین اقدامات انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در راستای کنترل دیابت گفت: متاسفانه بیماری های غیرواگیردار در حال حاضر حدود 70 درصد از هزینه های تحمیلی به سیستم بهداشت و درمان کشور را شامل می شوند.

شریفی ادامه داد: با وجود شلوغی بیمارستان ها و تراکم بیماران در استان خوزستان و وظیفه خطیر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در بحث بهداشت و درمان مردم عزیز استان خوزستان، لازم است همه نهادها، ارگان ها و سازمان های مرتبط با همکاری و حمایت خود زیرساخت های لازم جهت حفظ و ارتقاء سلامت مردم را در استان فراهم سازند.

در ادامه جلسه نظرات و پیشنهادات اشاره شده زیر از سوی اعضاء کارگروه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مطرح شد:

1-  تبلیغات منظم، مستمر، زیبا و به موقع جهت پیشگیری بیماری های غیرواگیر مانند دیابت.

2- شناخت فرهنگ عمومی مردم و بکارگیری اصول آن در آموزش ها به طوری که رویکرد برنامه ها تغذیه کننده باشد، نه تغذیه شونده.

3- آموزش به افراد اثربخش جامعه (مثل مادران و دانش آموزان)، آموزش و نگاه ویژه به حاشیه نشینان و جلب حمایت های اجتماعی بیشتر.

4- افزایش اثربخشی و تاثیرگذاری برنامه های تولیدی با توجه به فرهنگ و سلایق عمومی مردم و افزایش همکاری های بین بخشی.

5-  در نظر گرفتن فرهنگ های مختلف سطح استان در برنامه های مختلف صدا و سیما.

6- اصلاح شیوه زندگی و القای رفتار سالم در رسانه های تولیدی و ترویج زندگی های ایرانی و اسلامی.

7- ترویج نرم افزارهای مفید و کاربردی تولید شده توسط مرکز مدیریت و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی در خصوص اصلاح رفتارها و سبک زندگی سالم.
 
در پایان این جلسه مهندس مسلم رحیمی مدیرکل سازمان صدا و سیمای مرکز خوزستان اظهار داشت: برای سیاست گذاری در حوزه سلامت لازم است هم افزایی بیشتری میان اتاق فکر سازمان صدا و سیمای مرکز خوزستان و اتاق فکر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز وجود داشته باشد.

رحیمی با اشاره به اینکه در حوزه سلامت نباید منتظراختصاص بودجه بمانیم، چرا که سلامت مردم از اولویت های مهم جامعه می باشد و باید بودجه اختصاص یافته در این زمینه در جهت پیشگیری از بیماری ها صرف شده و نگاه پیشگیرانه تقویت شود، افزود: لازم است مسئولان دستگاهها برای حمایت از تولیدات اتاق فکر دستگاه مربوطه خود بودجه ای را اختصاص دهند، چرا که مصوبات اتاق فکر باید منجر به تولید شود و تولید برنامه نیز هزینه های خاص خود را دارد.

وی با تاکید بر تقویت بینش رسانه ای، خاطرنشان کرد: همچنین لازم است از ظرفیت فضای مجازی در کنار رسانه استفاده شود و از آن نهایت بهره را برد. 

شایان ذکر است در حاشیه این نشست، مهندس مسلم رحیمی و معاونان سازمان صدا و سیمای مرکز خوزستان به کمپین ملی «قلیان ها را گلدان کنیم» پیوسته و در همکاری با دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در اجرای برنامه های مبارزه با دخانیات و شهری عاری از مواد دخانی هم پیمان شدند.

همچنین در راستای اجرای برنامه مراقبت ادغام یافته سلامت میانسالان، تیم کارشناسی مرکز بهداشت غرب اهواز، متشکل از پزشک و کارشناسان پیشگیری و مبارزه با بیماریها، بهداشت خانواده و تغذیه در صدا و سیمای مرکز استان خوزستان به منظور سنجش سلامت کارکنان (سنجش قندخون، فشار خون و نمایه توده بدنی) و ارائه مشاوره های سلامتی به آنان حضور یافتند که دراین برنامه، مکمل ویتامین D و پمفلت آموزشی نیز در میان گروه هدف توزیع گردید.









نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار