سرپرست معاونت آموزش سازمان فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه آموزش فنی و حرفهای نیاز به تحول مستمر دارد و باید بر اساس شاخصهای اقتصادی، عدالت، سبز بودن، فراگیری و جامعیت بهروزرسانی شود، گفت: در بخش دولتی عدم وجود همگرایی و هماهنگی با سایر بخشها یک مشکل است.
به گزارش ایسنا ، سیدعلی موسوی در مراسم افتتاح 44 آموزشگاه آزاد فنی و حرفهای و تجلیل از نخبگان مهارتی و کارآفرینان برتر استان که امروز 6 مردادماه در ادارهکل آموزش فنی و حرفهای خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: آموزش فنی و حرفهای به سه نوع رسمی، غیررسمی و سازماننیافته تقسیم میشود که متولی آموزشهای غیررسمی و سازمان نیافته سازمانهای زیرنظر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هستند.
وی افزود: در بسیاری از کشورها این سه نظام با یکدیگر تعامل دارند به گونهای که فرد تحت آموزش غیررسمی میتواند به آموزش رسمی انتقال یابد؛ همچنین فرد تحت آموزش سازماننیافته میتواند به آموزش غیررسمی و رسمی منتقل شود؛ آموزش غیررسمی وظیفه سازمان فنی و حرفهای و آموزش سازماننیافته یادگیری مهارتهایی خارج از نظام آموزشی است.
سرپرست معاونت آموزش سازمان فنی و حرفهای کشور ادامه داد: وظیفه ما این است که مهارتهای فرد را در قالب آزمون سنجیده و سپس برای او گواهینامه صادر کنیم. در این بخش فرآیند با حوزه آموزشهای کاردانش آموزشوپرورش نیز همکاری میشود اما شکل ایدهآل این است که امکان تغییر از ابتدای روند وجود داشته باشد.
وی در خصوص دلایل لزوم آموزشهای فنی و حرفهای در کشور، گفت: دلیل نخست اهداف توسعه پایدار بهعنوان شاخص اصلی آموزش فنی و حرفهای است. دلیل دوم دستیابی به اهداف سند چشمانداز است و هر سیستمی برای رسیدن به این اهداف باید برنامه آموزش فنی و حرفهای تعریف کند. دلیل سوم کاهش نرخ بیکاری و دلیل چهارم نیاز به نوسازی مهارت در افراد شاغل است.
موسوی با مطرح کردن این سؤال که چرا آموزش فنی و حرفهای در مرکز تمام فعالیتها قرار دارد، عنوان کرد: پاسخ این سؤال در قالب چهار ضرورت اجتماعی، آموزشی، اقتصادی و تکنولوژی بیان میشود؛ در خصوص ضرورت آموزشی، آموزشهای فنی و حرفهای باید با نظام آموزش رسمی کشور هماهنگ باشد.
وی افزود: در خصوص ضرورت سوم، آموزش فنی و حرفهای میتواند نرخ بیکاری را کاهش دهد و افراد در کنار مهارتهای فنی، مهارتهای زندگی را نیز میآموزند؛ همچنین در خصوص آخرین ضرورت باید گفت فناوریها تابع زمان هستند و فنی و حرفهای باید انسانها را با فناوریها همگام و هماهنگ کند.
موسوی با بیان اینکه تا پیش از سال 2016 پول و منابع در اقتصاد تعیینکننده بودند، گفت: این در حالی است که اکنون سند چشمانداز یونسکو عنوان میکند که اقتصاد به پول و منابع نیاز ندارد بلکه به مهارت نیاز دارد و چیزی که اقتصاد را پویا میکند پرداختن به مهارتآموزی است.
وی با اشاره به اینکه باید در آموزشهای فنی و حرفهای تحول ایجاد شود، گفت: بهطور کلی 2 گونه تحول وجود دارد که یکی مدل تضمینی و دیگری مدل مستمر است. مدل تضمینی به این معنا است که محصول تولیدی پس از اتمام فرآیند تولید مورد بررسی قرار میگیرد، در صورت سالم بودن برداشته و در صورت خراب بودن از خط تولید خارج میشود. در مدل مستمر محصول از ابتدای فرایند تولید مورد بررسی قرار میگیرد.
سرپرست معاونت آموزش سازمان فنی و حرفهای کشور افزود: آموزش فنی و حرفهای نیاز به تحول به شکل دوم دارد و باید بر اساس شاخصهای اقتصادی، عدالت، سبز بودن، فراگیری و جامعیت بهروزرسانی شود. توزیع آموزشگاههای آزاد نیز باید بهنحوی باشد که تمام مناطق را تحت پوشش قرار دهد؛ در بخش دولتی، عدم وجود همگرایی و هماهنگی با سایر بخشها یک مشکل است.
موسوی با اشاره به چشمانداز امسال سازمان فنی و حرفهای، گفت: جایگاه برتر مهارتآموزی در منطقه از طریق بهبود مستمر، شایستگی حرفهای نیروی کار و صلاحیت کاری منابع انسانی، جامعیت بهویژه در اقتصاد ملی با تأکید بر بهکارگیری فناوریهای روز اطلاعات و ارتباطات و انتقال تکنولوژیهای نوین آموزشی چشمانداز این سازمان است.
وی با بیان اینکه رویکرد سازمان فنی و حرفهای آموزش مبتنی بر سفارش است و آموزشگاههای آزاد باید به این سمت حرکت کنند، گفت: اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم باید انسان توسعهیافته داشته باشیم و اگر بخواهیم انسانها را توسعه دهیم باید مهارت را آموزش دهیم چراکه انسان توسعهیافته کسی است که به اشتغال کمک کند و فرد دارای مهارت میتواند چنین کاری انجام دهد.