شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
سید راضی نوری
نماینده شوش

مواد غذایی تراریخته یا دستکاری ژنتیکی شده به محصولاتی گفته می‌شود که از انتقال یک یا چند ژن بین دو نوع موجود زنده مختلف به وجود آید. این محصولات مقاومت بیشتری داشته و دیرتر فاسد می‌شوند. محصولات تراریخته محصولاتی هستند که از طریق سیستم بیوتکنولوژی با انتقال ژن و در آزمایشگاه‌ها اصلاح می‌شوند. این اصلاح با روش کلاسیک متفاوت است. به‌طور مثال در اصلاح یک درخت به روش کلاسیک، یک درخت به‌عنوان پایه پدری و یک درخت نیز به عنوان پایه مادری وجود داشت، دانه گرده منتقل و بذر تولید و کشت می‌شد. اصلاحات ژنتیکی متفاوت است؛ البته انجام چنین اصلاحاتی در تمام دنیا مخالفان و موافقانی دارد.

محصولات تراریخته دارای فواید و همچنین عوارضی است و نمی توان گفت مصرف محصولات تراریخته هیچ ضرری ندارد. از سوی دیگر، محصولات تراریخته چون در شرایط سخت اقلیمی و با توجه به محیط نا مناسب عرضه می شود از نظر تولید محصولات غذایی در مناطق و کشورهایی که فقر تولید و عرضه محصولات به تناسب جمعیت وجود دارد می‌تواند مفید باشد. ولی از آنجا که این ترکیبات با ساختار فیزیولوژی بدن انسان ناآشنا هستند برای انسان می‌توانند خطرآفرین باشند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی این محصولات جوابگوی نیاز جمعیت بشر است، اما شیطنت هایی که آن را تحت عنوان بیوتروریسم مطرح می کنند توطئه صهیونیسم بین المللی برای ملت‌ها و کشورهایی است که دنبال خودکفایی در زمینه‌های مختلف هستند.

توطئه صهیونیسم بین المللی

با این تفاسیر باید گفت محصولات تراریخته همچون شمشیری دو لبه هستند. این محصولات برای کشورها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند و با توجه به رشد جمعیت باعث می شوند نیازهای خیل کثیر مردم پاسخ داده شود. با وجود این، در حالی که تراریخته را با این هدف درست کردند که مصرف سم کم شود، تا غذای سالم به مردم بدهند، ولی مطالعه ۱۶ ساله توسعه تراریخته در آمریکا نشان می‌دهد استفاده از سم بیشتر هم شده است. از طرف دیگر آفت ها مقاوم شده‌اند؛ باز هم مجبور شده‌اند سم کشاورزی چند برابر استفاده کنند.

پس تراریخته مصرف سم را کم نکرد. با این تفاسیر باید گفت محصولات تراریخته عمدتا دو هدف اصلی را دنبال می‌کنند: اول کم کردن سموم؛ که همان‌طور که عنوان شد در این مورد مصرف سموم نه‌تنها کم نشده که افزایش داشته است؛ و به دلیل جهش ژنتیک و مقاومت آفتها، موفق نشدند. و دوم افزایش محصول و کم‌کردن گرسنگی در جهان. اثر محصولات تراریخته بر سلامتی و عوارضی که بر انسان دارد بستگی به نظارتی دارد که در این زمینه صورت می گیرد. صهیونیسم جهانی با وارد کردن محصولی خاص باعث از بین بردن حاصلخیزی خاک آن منطقه می شود. وارد کردن محصول کشاورزی خاص شاید در ظاهر برای انسان ها مفید باشد، اما کشت همین محصولات در داخل با این شرایط می تواند برای موجودات زنده و خاک آن منطقه مضر باشد.

در نتیجه باید با احتیاط با این مساله برخورد کنیم و تکنولوژی روز جهان و استانداردهای بین المللی باید بر روند کشت و صادرات محصولات تراریخته به کشورها نظارت کنند. استانداردهای بین‌المللی باید تعیین کنند که مصرف محصولات تراریخته تا چه اندازه و در چه شرایطی برای سلامتی انسان مجاز است و همچنین این استانداردها باید نشان دهند که خاک و شرایط اقلیمی کدام مناطق آمادگی بیشتری برای کشت این محصولات را دارد تا با کمترین آسیب به اقلیم این محصولات تولید شود. در این شرایط تولید و عرضه محصولات تراریخته می تواند منشأ خیر باشد، اما اگر این نظارت ها وجود نداشته باشد این محصولات دستاوردی جز بیماری و نابودی اقلیم برای مردم و کشورها به همراه نخواهد داشت. مطالعات انسانی نشان ‌می‌دهد که چگونه اصلاحات ژنتیکی مواد غذایی می‌تواند موادی در درون بدن انسان باقی بگذارد که باعث مشکلات طولانی‌مدت همچون بروز سرطان‌ها و تومورها می‌شود. در کشور ما با وجود برخی تحقیقات که در این زمینه انجام می‌شود هنوز محصولات تراریخته وارد بازار نشده‌اند، اما محصولات وارداتی ممکن است تراریخته باشند. 

محصولات تراریخته هم در میان محصولات گیاهی و هم در میان محصولات جانوری دیده می شوند و برای مثال برنج تراریخته برنجی است که در مقابل عوامل محیطی مانند کم آبی به خوبی مقاومت کرده و محصول خوبی را عرضه کرده است. از سوی دیگر جانوران و حیوانات نیز از طریق ترکیب ژن ها که گاهی در نتیجه آن موجودی جدید ایجاد می شود وارد زنجیره محصولات تراریخته می شوند. اصلاحاتی که انجام می‌شود ممکن است باعث مقاومت به یک آفت یا بیماری خاص شود، اما در صورتی که به‌طور مستقیم مورد مصرف دام یا انسان قرار نگیرد مشکلی را به‌وجود نمی‌آورد.تغییرات رنگ یا شکل گل در برخی گیاهان که در سطح وسیع انجام می‌شود از جمله این موارد است.

اساتید رشته پدافند غیرعامل

می توان شرایطی ایجاد کرد که در درجه اول این محصولات در داخل تولید شود و واردات آن به دلیل مشخص نبودن شیوه کشت آن در کشور مبدا محدود شود و از طرف دیگر دستگاه های مختلف نظارتی باید توجه به استانداردهای بین المللی را در این زمینه در دستور کار قرار دهند و با استناد به شرایط مفید تولید این محصولات زمینه کشت و تولید آن را در کشور فراهم کنند. می توان کشت این محصولات را به شکلی انجام داد که با ساختار فیزیولوژیک انسان همخوانی داشته باشد و عوارض جسمانی نداشته باشد.

 از سوی دیگر در مورد کشورهایی که می خواهند از این طریق به کشورها و ملت های دیگر نفوذ کنند باید عنوان کرد که محصولات تراریخته که از خارج وارد می شوند باید با احتیاط بیشتری بررسی شود و نباید اجازه داد این محصولات در کشورهای مختلف به آسانی عرضه و پخش شوند. وزارت جهاد کشاورزی در کنار سازمان ملی استاندارد و سایر دستگاه هایی که وظیفه نظارت بر سلامت غذایی مردم را به عهده دارند مانند وزارت بهداشت می‌توانند در این قضیه وارد شوند و بر شرایط تولید و عرضه آن نظارت کنند. در کنار این دستگاه های دولتی، اساتید دانشگاه و به ویژه اساتید رشته پدافند غیرعامل و فعالان این حوزه می توانند بر روند تکثیر و عرضه این محصولات نظارت کرده و استانداردهایی را در این زمینه تدوین کنند. اساتید دانشگاهی می‌توانند بهترین مشاوره را در این زمینه ارائه دهند.

* عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار