اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷
در حاشیه مرگ چهار بیمار دیالیزی اهواز

واژه ی «مرگ» گرچه تلخ و ناراحت کننده می باشد ولی چه بخواهیم و چه نخواهیم درخصوص بیماران بیمارستان ها نه تنها در کشورمان ایران بلکه در اقصی نقاط جهان رخ می دهد و از آن گریزی نیست‌.

اگر قرار باشد به دلیل وقوع این حوادث در بیمارستانی پرسنل ، ریاست آن بیمارستان و رییس علوم پزشکی آن استان و وزیر و معاونینش استعفا دهند بی شک در بیمارستانهای دنیا هیچ مسئول و پزشک متخصصی برای کمک به سلامت بیماران باقی نخواهند ماند و این تفکر جز اینکه سبب ایجاد چالش در جامعه ی پزشکی شود و بیمارستان ها را به آشفتگی بکشاند حاصلی نخواهد داشت. گرچه این سطور منکر این نیست که خطاها ، نقصان ها و مسئولیت های خطیر مرتبط با سلامت بیماران مورد بی توجهی قرار گیرند.

مرگ بیماران دیالیزی بیمارستان سینا همه را متاثر کرد و حقیقتا باید مورد ارزیابی و علت یابی قرار بگیرد اما این امر موید این نیست که چون این اتفاق رخ داد پس باید تمامی تلاش های پزشکی صورت گرفته در کل استان خوزستان مورد هجهمه ای غیرمنطقی قرار بگیرد!

مسلما رییس علوم پزشکی خوزستان به عنوان فردی مسوول در این زمینه نه تنها با تمامی نیروهای متخصص به صورت شبانه روزی درگیر این امر هستند بلکه بلافاصله پس از فوت اولین بیمار معاون خویش را برای بررسی به محل اعزام کردند و‌هم‌ اکنون با اعزام‌ یک تیم تخصصی ویژه از تهران این موضوع در حال بررسی است که طبق اخرین خبر « محمد حسین میردهقان در یک گفتگوی رادیویی درباره آخرین وضعیت پرونده مرگ 4 بیمار دیالیزی در بیمارستان سینا شهرستان کارون گفته است که در پی این اتفاق 8 بیمار به مراکز درمانی مراجعه کردند که 4 نفر از آنها جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به بررسی پرونده توسط تیم‌های تخصصی گفته است: بررسی‌ها از نخستین روز این حادثه آغاز شد و روز گذشته با اعزام هیئتی به سرپرستی مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت و یک گروه تخصصی و فوق تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی اهواز مشخص شد که انتقال این عفونت از دستگاه‌های دیالیز نبود.

مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: عفونت این بیماران و افراد فوت شده گوارشی است و برای بررسی دقیق‌تر این موضوع متخصصان ما در بیمارستان سینا مستقر هستند و در حال بررسی وضعیت و گرفتن نمونه از پرستاران، آشپزها، بیماران و سایر افراد موجود در بیمارستان هستند.»

در عین حال، یک نشست خبری تحت عنوان « ارائه گزارش کارشناسی علت یابی فوت چهار بیمار دیالیزی بیمارستان سینا» ظهر امروز با حضور دکتر ایرج نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، دکتر شکرالله سلمان زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان در محل سالن جلسات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد.

همچنین دکتر نظری معاون درمان علوم پزشکی نیز دراین خصوص تصریح کرد: حادثه بیمارستان سینا طی چند روز اتفاق افتاده و آخرین نفر روز جمعه فوت شده است، اما به دلیل کامل نشدن اطلاعات و مراجعه این بیماران در زمان های گوناگون به بیمارستان با علائم خاص،  نشان از تشابه بیماری در بین جان باختگان می داد که همگی در بخش همودیالیز بیمارستان سینا دیالیز شدند و بعد از آن چهار نفر فوت شدند. 

نظری گفت: بعد از اتفاقات صورت گرفته و تجمیع اطلاعات توسط بیمارستان اقدامات اولیه صورت گرفت و به همین صورت اقداماتی از سوی دانشگاه و مراجع نظارتی انجام شد البته پاسخگویی سریع به مسائل پزشکی و درمانی امکان پذیر نیست زیرا پیچیدگی های خاصی دارد و تا مشخص شدن علل و عوامل حادثه نمی شود اظهار نظر کرد.

نظری ادامه داد: فرآیند دیالیز از طریق انتقال خون انجام می شود و اگر مشکل از دستگاه دیالیز بود، باید علایم بیماران بیشتر خونی باشد اما در هیچ کدام از بیماران این علایم مشاهده نشده و انتقال از طریق سیستم دیالیز منتفی است.

پس لازم است ضمن جلوگیری از اظهار نظرهای غیرتخصصی و تنش زا منتظر اعلام نظر رسمی این هیئت باشیم و دیگران را بر پایه ی علم و اطلاعات ناقص خویش قضاوت نکنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار