شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
فاطمه رهبر معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد : سه نفر از بیماران دیالیزی فوت شده از مددجویان کمیته امداد بودند
یک پزشک کارشناس دادگستری به عنوان نماینده کمیته امداد کشور در کمیته حقیقت یاب حاضر می شود.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه پیگیر احقاق حقوق مددجویان متوفی دیالیزی در بیمارستان سینا هستیم گفت: نماینده این نهاد از سه شنبه در کمیته حقیقت یاب حضور می یابد.

فاطمه رهبر در نشست خبری با رسانه ها در سرسرای اجتماعات اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان در اهواز اظهار کرد: یک پزشک کارشناس دادگستری به عنوان نماینده کمیته امداد کشور در کمیته حقیقت یابی که به منظور بررسی دلیل فوت بیماران دیالیزی در بیمارستان سینا تشکیل شده حاضر می شود.

وی در این نشست که با محوریت ارائه گزارش بازدید از خانواده های بازماندگان مددجویان دیالیزی متوفی در بیمارستان سینا برگزار شده بود، توضیح داد: سه نفر از بیماران دیالیزی که از مددجویان این کمیته بودند در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه گذشته در بیمارستان سینای اهواز فوت کردند. 

رهبر افزود: پنج نفر از بیماران دیالیزی در بیمارستان سینا در هفته گذشته فوت کردند که مسئولان بیمارستان مشابهت فوت یکی از این بیماران را با بقیه قبول نداشته و دلیل فوت را سکته قلبی می دانند.

وی با تاکید بر مشخص شدن دلیل فوت مددجویان گفت: اگر بیمارستان کوتاهی کرده باشد و یا تجهیزات بیمارستان دارای مشکلاتی بوده باید معلوم شود و مدیرکل سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در همین راستا از بیمارستان سینا دیدن کرده که نتیجه را در مراحل بعدی اعلام می کند.

رهبر، درباره اینکه دلیل فوت بیماران دیالیزی خوراکی اعلام شده، افزود: بیماران در زمان دیالیز نباید غذا بخورند و هیچکدام از آنها نیز غذا نخورده اند و بنا به گفته خانواده ها همگی بیماران با حال عمومی خوب برای دیالیز به بیمارستان مراجعه کرده و زمان مرخص شدن از بیمارستان، حال همیشگی را نداشتند.

وی تاکید کرد: بیمارستان دلیل فوت را 'دهانی' و وارد شدن ویروس به بدن بیماران دیالیزی اعلام کرده اما آنچه مهم است اینکه باید مشخص شود عفونت و ویروسی که باعث مرگ این بیماران دیالیزی شده از محیط درون بیمارستان و دستگاه های آن بوده یا از محیط خارج بیمارستان.

وی گفت: فرآیند بررسی دلایل فوت بیماران معیوب بوده که آن نامشخص بودن محل انتقال ویروس به بدن بیماران است. وی با اشاره به مطالبی که در جلسات از سوی رئیس بیمارستان سینا و بازماندگان متوفیان ارائه شد افزود: در یک سفر چند ساعته نمی توان حکمی صادر کرد و نتیجه بررسی دلیل فوت این افراد باید از سوی پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی اعلام شود.

رهبر اظهار کرد: بر اساس گفته های رئیس بیمارستان سینا در این بیمارستان بیش از 80 نفر دیالیز می شوند و مرگ دو تا سه نفر از این بیماران در هر ماه معمول است البته این آمار به ما ارتباطی ندارد و ما تنها پیگیر احقاق حقوق مددجوهای خود هستیم.

به گفته وی، هر سه مددجوی متوفی اهل شهرستان کارون بودند و یکی از مددجویان به مدت هشت سال در بیمارستان سینا دیالیز می شد که نشانه رضایتمندی از خدمات این بیمارستان است.

معاون کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور همچنین گفت: در این سفر با خانواده سه متوفی دیدار داشته و با فرماندار کارون و رئیس بیمارستان سینا نیز نشستی داشتیم. وی با اشاره به تشکیل کمیته ای برای بررسی دلایل این حادثه در کمیته امداد اضافه کرد: نماینده ای از این کمیته نیز در کمیته حقیقت یاب اصلی حضور خواهد داشت.

رهبر هدف از این سفر را ملاقات و دلجویی از خانواده های بازماندگان و کمک به تامین هزینه های تحمیل شده به خانواده های مددجویان و افزود: از نظر حقوقی مسئولیت این خانواده ها بر دوش کمیته امداد است.

وی اضافه کرد: هر کدام از متوفیان دو تا سه فرزند بیکار در خانواده دارند که قرار شد زمینه اشتغال آنها فراهم شود.

رهبر ادامه داد: خانواده یکی از متوفیان در خانه اجاره ای ساکن است که مقرر شد یک واحد از منازل در حال ساخت کمیته امداد در اختیار آنها قرار گیرد.

ورود مراجع قضایی به پرونده

مدیرکل کمیته امداد خوزستان نیز در این نشست گفت: مدارک مربوط به مددجویان دیالیزی که در بیمارستان سینا فوت کرده اند به پزشکی قانونی، نظام پزشکی و مراجع قضایی ارائه می شود.
مرتضی موصلی افزود: بیش از دو هزار نفر از مددجویان کسانی هستند که به بیماری های خاص یا سخت علاج مبتلا هستند.

وی اضافه کرد: 414 نفر از مددجویان دارای بیماری خاص و یک هزار و 639 نفر نیز به بیماری های سخت علاج مبتلا هستند. موصلی اظهار کرد: 98 هزار خانوار با جمعیت 220 هزار نفر زیر پوشش کمیته امداد خوزستان هستند.

وی ادامه داد: پنج درصد جمعیت خوزستان زیر پوشش کمیته امداد هستند که این آمار در شمال شرق خوزستان گاهی تا 20 درصد می رسد، این در حالیست که در سایر استان ها سه درصد جمعیت زیر پوشش این کمیته هستند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار