شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۵

رئیس دانشکدۀ پزشکی در جلسۀ پزشک خانواده که با حضور مدیران گروه های رشته های مختلف بالینی دانشکدۀ پزشکی اهواز و متخصصین و فوق تخصص ها برگزار گردید، دستورالعمل اجرای برنامۀ پزشک خانواده را شرح داد.

دکتر احمدرضا مهتدی گفت : پزشک خانواده در نخستین سطح خدمات سلامت تعریف شده از سوی وزارت بهداشت است.

پزشک خانواده مسئولیت دارد، خدمات سلامت را بدون تبعیض اقتصادی یا اجتماعی در اختیار فرد، خانواده و جمعیت تحت پوشش خود قرار دهد.

وی اجرای طرح پزشک خانواده را گامی درجهت اجرای عدالت در سلامت توصیف کرد و گفت : موضوع پزشک خانواده چندین سال است در رسانه ها و جمع های دانشگاهی و درمانی مطرح است.

دکتر احمدرضا مهتدی، طرح پزشک خانواده را برای ساماندهی امور درمان و هزینه های درمانی مؤثر دانست.

رئیس دانشکدۀ پزشکی؛ آموزش فراگیران پزشکی درخصوص دستورالعمل پزشک خانواده را مهم دانست و افزود : این جلسه برای افزایش آگاهی متخصصین و فوق تخصص های پزشکی از روند اجرای طرح پزشک خانواده تشکیل گردیده است.

وی افزود : برنامۀ پزشک خانواده، بستری برای تحقق آرمان های سه گانۀ نظام سلامت یعنی پیشگیری، درمان و توانبخشی است.

وی ادامه داد : پزشک خانواده در برنامۀ وزارت بهداشت، مسئول رسیدگی به تمامی نیازهای سلامت افراد شامل؛مراقبت در تمامی مراحل زندگی، مراقبت بیماری حاد و مزمن و خدمات پیشگیری است.

دکتر احمدرضا مهتدی نشانی سامانه خدمات سلامت ایرانیان که برای ثبت نام در طرح پزشک خانواده در نظر گرفته شده است اعلام کرد و از متقاضیان خواست در این سامانه ثبت نام کنند.

www.fpqa.behdasht.gov.ir

در ادامه دکتر ساسان موگهی، معاون آموزشی دوره های تخصصی و فوق تخصصی دانشکدۀ پزشکی اهواز، دستورالعمل برنامۀ پزشک خانواده را شرح داد.

دکتر ساسان موگهی در مورد وضعیت نیاز به اورژانس در برنامۀ پزشک خانواده گفت : وضعیتی که باعث شود تا بیمار شخصاً و یا توسط افراد دیگر به بخش اورژانس مراجعه نماید و با نظر شخص بیمار یا همراهان او، بیمار در اورژانس پذیرش و تحت مراقبت های اولیه قرار گیرد، خدمات به بیماران اورژانسی، خارج از سیستم ارجاع و پزشک خانواده می باشد.

معاون آموزشی دوره های تخصصی و فوق تخصصی دانشکدۀ پزشکی گفت : در طرح پزشک خانواده، سه سطح تعریف شده است. سطح یک؛ شامل پایگاه پزشک خانواده و تیم سلامت تحت نظر پزشک خانواده می باشد. نخستین تماس فرد با نظام سلامت از طریق پزشک خانواده یا تیم سلامت در سطح یک است. اطلاعات بیماران در پرونده الکترونیک سلامت آنها می باشد که در چارچوب خدمات تیم سلامت و پزشک خانواده شکل می گیرد.

معاون آموزشی دوره های تخصصی و فوق تخصصی دانشکدۀ پزشکی افزود : سطح دو؛ در طرح پزشک خانواده شامل خدمات تخصصی درمانی، توانبخشی، تخصصی سرپایی یا بستری را در اختیار ارجاع شدگان از سطح یک قرار می دهد و پزشک خانواده ارجاع کننده، از نتیجۀ کار آگاه می شود. خدمات تخصصی سرپایی، خدمات بستری، تجویز دارو و دیگر محصولات پزشکی و درخواست انجام خدمات از فعالیت این بخش است.

دکتر موگهی افــزود : سطح سوم خدمات درمانی و توانبخشی فوق تخصصی سرپایی یا بستری، تأمین دارو و دیگر اقــلام پزشکی و پاراکلینیک می باشد. بازخورد تمام خدمات سطح 2 و 3 می بایست در اختیار پزشک خانواده قرار گیرد و در پرونده وی ثبت گردد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار