اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۵۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
حمید سالم پور

 اقتضای جان چو ای دل آگهی است          
هر که آگه تر بود جانش قوی است

خبرنگاری حرفه ای بسیار مقدس است و خبرنگار با کمال صداقت به وظیفه پوشش خبری خود عمل می کند به طوری که مردم او را کانال و منبع خبری خود می دانند . 
برخی خبرنگاري را یک شغل و عده‌اي دیگر آن را فراتر از يك شغل و حرفه، بلكه یک نوع عاشقي مي‌دانند. عشق به آگاهي‌ بخشیدن، اطلاع رسانی و تأثيرگذاري بر جامعه .

خبرنگار و رسانه خوب در راستای انجام مأموریت خویش که همان دفاع از مظلومان و انعکاس " آلام و آمال " آنان است با هيچ صاحب " زر و زور و تزویر " معامله نمی کند .
تمام هم و غم خبرنگاران ، ارتقای اطلاعات در جامعه است . اینان تلاش می کنند مردم در بی‌خبری نمانند و با آگاهی بخشی به آنان در رشد و تعالی و پیشرفت و سعادتشان نقشی مؤثر ایفاء نمایند .
طلایه داران جبهه آگاهی و اطلاع رسانی ، سربازانی هستند كه در میدان نگارش خبر از جوهرِ جانِ خویش مایه می گذارند . آنان مجاهدانی هستند که تصویرگر اتفاقات " تلخ و شیرین " جامعه خود هستند .

همه می دانیم که دوران سانسور خبری و بی اطلاع گذاشتن جامعه سپری شده و لذا هر چقدر دایره کتمان اخبار و وقایع وسیع تر باشد، به همان میزان محدوده اعتماد مردم به رسانه‌ها و متولیان امور کم می شود . 
خبرنگار و رسانه پیش از آنکه از مناطق و کشورهای دور و نزدیک بنویسد باید از مردم شهر و کشورش بگوید و بنویسد . درد جامعه ، کمبودها ، کم کاری ها ، خدمات ارائه شده توسط مسؤولین و محاسن و معایب مدیران اجرایی را در قالب تحسین و تقبیح و انتقاد بیان کند .

" قلم " خبرنگار می تواند به " قدم " برداشتن در مسیر پیشرفت و تعالی در شهر ، استان و کشور منتهی گردد .
این قلم - که سلاح خبرنگار است - از نگاه آموزه های دینی نماد عظمت ، قداست ، تفکر و آگاهی است و سوگند خداوند به قلم و بالاتر دانستن مداد علماء بر دماء شهداء بهترین ، گویاترین و رساترین گواه مدعا است ؛ بدین جهت قلم خریدنی نیست لذا صاحب قلم نیز باید حرمت آن را نگه داشته و در استفاده  از آن ، از جاده صواب و انصاف منحرف نگردد .
و " خبرنگار " یکی از اصحاب قلم است . این واژه از حروف مبارکی شکل گرفته که نماینده معانی زیبایی هستند :  " خاء " خردمندی ،  " باء " بزرگی و بردباری ، " راء " روشنفکر و روشنگر بودن ، " نون " نترس بودن ، " گاف " گوشزد کننده ، " الف " انتقادکننده و انعکاس دهنده و " راء " روایتگر و راستگو بودن را می رساند .

لذا :  خبرنگار انسانی " خردمند " ، " بزرگ " و " بردبار " ، " روشنفکر " و " روشنگری " که در بیان حقایق پیرامون خود " نترس " است  . او " گوشزد " کننده کمبودها و کم کاری ها به زمامداران ،  " انتقاد کننده " از مدیران و " انعکاس دهنده " محدودیت های آنان به مردم  و  " روایتگر " وقایع و رخدادهای جامعه با صداقت و " راستگویی " است .

خبرنگار با فدا کردن آرامش خود  و هدیه دادن این نعمت بزرگ خدادادی به شهروندان ، خواب را از چشم مدیران کم کار می رباید چرا که او چشم ، گوش و زبان گویایی است که مردم در بیان مسائل و مشکلات جامعه به او اعتماد کرده و او نیز با انتقال مشکلات و مطالبه گری و ارائه اطلاعات دقیق ، صحیح و سریع به مردم جواب این اعتماد را می دهد . مدیران دستگاهها نیز – ضمن برخورداری از سعه صدر در برابر انتقادات این قشر زحمتکش  – باید آنان را بازوی خود بشمار آورند .
از طرفی تلاش خبرنگاران ، رسانه ها و مطبوعات باید این باشد که اخبار و اطلاعاتى که در اختيار عموم مى‌گذارند از صحت و دقت لازم برخوردار باشد و هيچ مطلبى را از نظر مردم مخفی نگه ندارند . اصول اخلاقى حرفه روزنامه‌نگارى بر عدم تحریف وقایع استوار بوده و تمامی تلاش آنان در مسیر خير و مصلحت جامعه استوار می باشد . 

17 مرداد فرصت مناسبی است تا ضمن یادآوری رشادت ، شجاعت و بزرگی شهدای خبرنگار - که خون پاکشان علاوه بر ارزش شهادت، در راه افزایش آگاهی مردم بر زمین ریخته شده است - قدردان همه اهل قلم ، رسانه ها ، روزنامه نگاران و خبرنگاران باشیم .

هر چند نمی توان در چند سطر قدر دان زحمات بی چشم داشت آنان بود اما به رسم ادب و به احترامِ تمامی خبرنگاران دلسوز و صادق ، جسور و آزاده ، سخت کوش و کم توقع سر تعظیم فرود آورده و روز خبرنگار را به این بزرگواران تبریک گفته بر آنان درود می فرستم و برای تمامی این عزیزان به خصوص خبرنگاران شهر و استانمان از درگاه خداوند منان آرزوی موفقیت و سلامتی را می نمایم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار