شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۵۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷
واکنش نماینده ها به مطرح شدن خرید و فروش آراء
درصورتی که افراد شایسته فرصت حضور در مجلس را داشته باشند، خرید رای و تخلف‌های این‌چنینی نمی‌تواند آن‌چنان تاثیرگذار باشد و تا زمانی که این افراد شایسته کمتر امکان حضور در صحنه را داشته باشند، پول جایگزین این افراد می‌شود.
یکی از مولفه های اصلی  دمکراسی در کشور های پیشرفته که تجلیی از مردم سالاری به حساب می آید، انتخابات است، در واقع انتخابات یکی از تجربیات مفید بشر برای تعیین تکلیف قدرت و حل منازعات سیاسی است‌ که از این طریق مردم می‌توانند سرنوشت خود را به دست خود تعیین کنند.
 
به گزارش تابناک،این امر در تمام جوامعی که در آن نشانی از ارده مردم در تعیین سرنوشت دارد پذیرفته شده است، اما گاه افرادی پیدا می‌شوند که برای دستیابی به برخی اهداف شخصی و گروهی خود از این مساله سو استفاده می کنند.
 
این افراد خود یا کسان دیگری را برای نزدیک شدن به قدرت در انتخابات‌های مختلف کاندیدا می‌کنند. قصد‌ این افراد، نزدیک شدن برای قدرت و نفوذ ‌بیشتر در لایه های مختلف از سطوح حاکمیتی است تا برای منافع شخصی و گروهی خود را در آینده از این طریق بر آورده نمایند.
 
 از جمله اقداماتی که این افراد در این راه به کار می برند خرید و فروش رأی یا‌ تطمیع رأی دهندگان برای رأی دادن به شخص خاص است. خرید و فروش رای در ایران تقریبا در هر دوره از انتخابات از سوی افراد مختلف بیان می شده است ولی هیچگاه توجه چندانی به آن نشده بود.

 علنی شدن خرید و فروش رای در ایران
 
اما در واپسین روزهای عمر مجلس نهم این واقعیت در ایران عینیت پیدا کرد، به گونه‌ای که نخستین بار این خبر از سوی وزیر کشور اعلام شد و وی از ورود برخی پول‌های آلوده برای انتخابات ‌خبر داد. پس از آن نیز مسئولان‌، مصاحبه‌های مختلفی در این باره داشتند و هر یک از بخشی از این واقعیات‌ ‌پرده برداشتند.

مصطفی افصلی فرد، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اعتقاد داشت، که خرید و فروش رأی نمونه‌های عینی دارد‌ و حتی در برخی ‌مناطق کشور این کار، ‌امری عادی به حساب می‌آید، به گونه‌ای که حتی مسئولان رغبتی برای مقابله با آن ندارند.
 
با این حال تا برگزاری انتخابات مجلس دهم این موضوع مسکوت ماند تا اینکه در روزهای گذشته این موضوع بار دیگر از طرف مسئولان مطرح شد، این بار رئیس شورای نگهبان بود که به اظهار نظر در این باره پرداخت.
 
جنتی با اشاره به تخلفات در زمینه خرید و فروش آرا در انتخابات بیان داشت: یکی از مشکلات عمده در جریان برگزاری انتخابات خرید و فروش آراست که متاسفانه رواج زیادی پیدا کرده است و همین مسئله باعث می‌شود مجلس شورای اسلامی مرکزی برای سرمایه‌داران و پول‌داران باشد، یعنی هر کسی پول بیشتری دارد می تواند مجلس برود که باید جلوی تمامی  تخلفات در انتخابات گرفته شود. 
 
پس جنتی سخنگوی شورای نگهبان دومین فردی بود که این موضوع را شفاف تر کرد، وی با اشاره به اظهارات اخیر دبیر شورای نگهبان درباره خرید و فروش آرای انتخاباتی گفت: خلاء قوانین انتخاباتی باعث سوء استفاده افرادی که البته تعدادشان زیاد نیست می‌شود.

عباسعلی کدخدایی در رابطه با تخلف خرید و فروش آراء اظهار کرد: مطالبی که دبیر محترم شورای نگهبان اعلام کردند مطالب کلی است. یعنی همان آسیب‌هایی است که نظام انتخاباتی ما دارد. باید تلاش کنیم نظام انتخاباتی را اصلاح کنیم.

وی متذکر شد: در انتخابات‌هایی که حوزه‌های مختلف داریم مانند انتخابات مجلس یا انتخابات دیگر، این اقدام بیشتر صورت می‌گیرد. در انتخابات ریاست جمهوری یک حوزه است و کمتر این مساله اتفاق می‌افتد. ما ناچاریم که این مساله را اصلاح کنیم.
 
وقتی  افراد شایسته امکان حضور ندارند، پول جایگزین می‌شود

این اظهارات اعضای شورای نگهبان باعث شد تا برخی از نمایندگان مجلس نیز به این موضوع بار دیگر واکنش نشان دهند، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به این موضوع و با انتقاد از موضوع تخلف‌ها و خرید آرا درانتخابات که اخیراً از سوی دبیر شورای نگهبان و سخنگوی شورای نگهبان مورد اشاره قرار گرفت، اعلام کرد: متاسفانه بحث حاکمیت پول در نتیجه بسیاری از حوزه‌های انتخابیه تاثیرگذار بوده و باتوجه به این‌که این خرید آرا به صورت رسمی و علنی انجام نمی‌شود، نمی‌توان با امکانات فعلی با آن مقابله کرد.
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به موضوع برخورد سلیقه ای در تایید صلاحیت ها گفت: درصورتی که افراد شایسته فرصت حضور در مجلس را داشته باشند، خرید رای و تخلف‌های این‌چنینی نمی‌تواند آن‌چنان تاثیرگذار باشد و تا زمانی که این افراد شایسته کمتر امکان حضور در صحنه را داشته باشند، پول جایگزین این افراد می‌شود. 
 
اما بجز تاجگردون نماینده های دیگری نیز بودند که به موضوع واکنش نشان دادند، بهروز نعمتی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک در خوصوص این موضوع اظهار داشت: قطعا شورای نگهبان براساس یک سری اطلاعاتی که در دست دارد این موضوع را مطرح کرده است.
 
نمایندگان اکثرا کشاورز زاده هستند! 
 
وی در ادامه گفت: متاسفانه اینکه گفته می شود قانون انتخابات ایراداتی دارد حرف درستی است و نمایندگان مجلس در صدد حل این مشکلات هستند،  اما درباره تخلفات انتخابات باید گفت که نمایندگان مجلس از ادوار گذشته همواره روی موضوع خرید و فروش رای تاکید داشته اند و ما خوشحال هستیم که بالاخره دوستان ما در شورای نگهبان به این نتیجه رسیدند.
 
نعمتی گفت: با توجه به اینکه شورای نگهبان نیز بر روی این موضوع تاکید دارد فکر می کنم که در آینده نزدیک بتوانیم یک قانون منسجم و خوبی را تنظیم کنیم که تمام حواشی را نیز در بر داشته باشد.
 
این نماینده گفت: در انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین شورای شهر به علت ایننکه تعداد کاندیدا ها بسیار زیاد است ممکن است که عده ای بتوانند از فلتر های شورای نگهبان و دستگاههای نظارتی رد شوند، اما این موضوع نمی تواند در مورد ریاست جمهوری مصداق داشته باشد چرا که ساختار ریاست جمهوری اساسا متغیر است و نمی تواند در این مورد ایجاد نگرانی کند.
 
این نماینده مجلس همچنین در واکنش به این گفته که مجلس جای سرمایداران شده است نیز اظهار داشت: قاطبه مجلس به این شکل نیست و من خود فرزند یک کشاورز هستم که سرمایه من و پدرم در مجموع به یک میلیارد تومان هم نمی رسد، بنابراین بسیاری از نمایندگان هم مانند بنده کشاورز زاده یا معلم زاده هستند. اما این امکان وجود دارد که برخی از نماینده ها اینگونه که دبیر شورای نگهبان گفته اند، وارد مجلس شده باشند ولی در مجموع بسیاری از نمایندگان مجلس از وضعیت مالی معمولی برخوردار هستند.

برچسب ها: خرید و فروش آرا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار