سفر رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور به خوزستان با حاشیه هایی همراه بود

"> حاشیه نگاری سفر رییس محیط زیست کشور به خوزستان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۹

سفر رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور به خوزستان با حاشیه هایی همراه بود

 

رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور در سفر به خوزستان گفت: زهاب های نیشکر متقاضی زیادی دارد وباید سهمی از آن به تالاب‌ها برسد.

محمدجواد محمدی‌زاده رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور در سفر به خوزستان درباره اهمیت زهاب نیشکر برای تالاب‌ها گفت: بررسی‌های گذشته نشان می‌داد که شوری زهاب های نیشکر بالا بوده اما بررسي‌هاي علمي اخير سازمان در خوزستان نشان مي‌دهد خوشبختانه این شوری به علت انجام عملیات آبشویی مداوم در تمام واحدها هم اکنون کاهش یافته است و سازمان محيط زيست ترجيح مي‌دهد اين آب‌ها در تالاب‌هاي هورالعظيم، شادگان و هويزه مورد استفاده قرار بگيرد. وی با بیان اینکه استفاده از سموم و کودهای شیمیایی نیز در این کشت مدیریت شده و فاضلاب‌ها نیزتصفیه می‌شود و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه زهاب‌های نیشکر خواستگار و متقاضی زیاد دارد اظهار کرد: در جلسه با استاندار خوزستان یکی از درخواست‌های سازمان محیط زیست مدیریت برداشت زهاب نیشکر در بالادست بود تا سهمی از آن به تالاب‌ها برسد.

محمدی زاده ادامه داد: از بابت تالاب شادگان نگرانی وجود ندارد اما حق آبه هورالعظیم بسیار کمتر از حد انتظار تامین شده است که امیدواریم در آینده با برنامه‌ریزی صورت گرفته وضعیت بهتر شود.

محمدجواد محمدي‌زاده در حاشيه راه‌اندازي واحد تصفيه فاضلاب بهداشتي شركت نيشكر دهخدا گفت: اراضي مجموعه كشت و صنعت‌هاي نیشکر خوزستان پيش از اين، زمين‌هاي شور بوده و در اين مجموعه با کار فنی مهندسی سنگین كار باارزشي در زمينه خاك‌شويي انجام و زمين هایِ شور به زمين شيرين تبديل شده است.

پیش از این شوري زمين موجب مي‌شد آب ورودي از كارون، دز و كرخه به اين منطقه به دليل شوري زمين از بين برود كه مهم‌ترين و اساسي‌ترين نتيجه اقدام‌هاي انجام‌شده اين است كه اكنون آب خروجي زه‌آب‌ها شور نیست و همه زمين‌ها شيرين شده است.

محمدي‌زاده خاطرنشان كرد: نيشكر توليدي در اين منطقه علاوه بر تامين شكر مورد نياز كشور به عنوان يك كالاي مهم و استراتژيك، در صنايع مرتبط مانند نئوپان‌سازي، كاغذ‌سازي، MDF ، خوراك دام و ساير اقلام از جمله الكل نيز نقش دارد و پايه توليد بسياري از صنايع وابسته است. وي افزود: نيشكر در توليد، اشتغال و گردش مالي موثر است و صنعتي كه ايجاد مي‌كند موجب رونق اقتصادي است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: آزمايش‌هاي انجام شده در مجموعه محيط زيست نشان مي‌دهد كه عمليات تصفيه در مجموعه شركت‌هاي تابعه توسعه نيشكر به نحوي در حال انجام است كه COD و BOD خروجي با استانداردهاي موردنظر سازمان محيط زيست منطبق است و در مصارف كشاورزي، تالاب‌ها و بسياري فعاليت‌هاي ديگر از جمله آبزيان و پرورش ماهي قابل استفاده است و با تحقيق و كار بيشتر در اين زمينه ممكن است از آب ناشي از اين پساب‌ها در صنعت دارو يا شرب هم بتوان استفاده كرد.

محمدي‌زاده در خصوص توسعه درختکاری اظهار كرد: گياهان و به ويژه پهن‌برگ‌ها كه رطوبت را در منطقه تقويت مي‌كنند، در كاهش آلايندگي‌ها و افزايش جذب گرد و غبار موثر خواهند بود. به همين دليل توسعه درخت‌كاري با مساحت 200 هزار هكتار در سفر سوم دولت به خوزستان به تصويب رسيد كه با همكاري استانداري و سازمان‌هاي منابع طبيعي و محيط زيست استان اين ميزان در برنامه‌اي 5 ساله محقق مي‌شود.

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار