شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۶۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
بازگشت پس از یک جنگ تحمیل شده
تیم فوتبال جم آبادان برای نخستین بار پس از جنگ‌ تحمیلی به عرصه رقابت‌های فوتبال بازگشت.
تیم فوتبال جم آبادان برای نخستین بار پس از جنگ‌ تحمیلی به عرصه رقابت‌های فوتبال بازگشت.

 آبادان یکی از قطب‌های اصلی و مرکز توسعه فوتبال در کشور به شمار می‌رود، جایی که تاریخش نام‌ها و مجموعه‌ تیم‌هایی را جای داده که آوازه آنان همان‌گونه که نسل فعلی را در بر گرفته، نسل‌های آینده آب و نخل و نفت را در بر خواهد گرفت.

در سال 1326 خورشیدی، به همت چند تن از دانش‌آموزان دبیرستان رازی آبادان برای خروج فوتبال این شهر از حالت سه قطبی بودن (تیم باشگاه کارگران، تیم باشگاه کارمندان و تیم «راورز» خارجی‌های مقیم آبادان) تیمی به عنوان تیم آزاد توسط محسن آزاد بازیکن برجسته شاهین تهران و معلم ورزش این دبیرستان به‌وجود آمد.

محمدعلی حسینیان، حسین‌علی خوشنام و شادروان پرویز دهداری از دیگر بانیان اصلی این تیم بودند که بعد از دو سال فعالیت با همکاری رئیس وقت اداره تربیت‌بدنی آبادان به تیم جم تغییر نام داده شد و هدایت این تیم را زنده یاد دهداری به عهده گرفت.

در سال 1328 مرحوم پرویز دهداری با گردآوری محمدعلی حسینیان، نصرالله فتحی، حسنعلی خوشنام، محمد باقر ترابی، ویلیام آدم‌زاده، سیروس علیوس، اردشیر دوانی، محمد علی هوشانی، مجید فرخوئیان، رضا جلال‌زاده، خسرو صامت، منوچهر صامت، عبد الحسین سلحشور، شیرزاد اردشیری، بهرام عابدیان، سراج، صبو، محمود کات‌خورده، محمود گشوئی، مرتضی سلحشور، باباخان محقق زاده، حمید دسترس، صفر شهریاری، محمد علی ذالکیان و حسن باستانی تیم جم آبادان را تشکیل داد و نام آن‌را برای همیشه در فوتبال آبادان و کشور جاوادنه کرد.


بعدها نیز چند بازیکن این تیم همچون حمید جاسمیان، حمید برمکی، حسن علم، کریم گیشوئی، عباس گشوئی، حسین سامی مقام، جهان آل‌صفر، منوچهر سالیا به فوتبال کشور معرفی شدند و نام‌های بزرگی را در این عرصه برای خود دست و پا کردند.

در سال 1336 بنا به درخواست عباس اکرامی مؤسس باشگاه فرهنگی ورزشی شاهین تهران و تلاش عبدالرضا مودن و جعفر نامدار طی نشست جلساتی در دبیرستان رازی آبادان، تیم جم به نام شاهین آبادان تغییر نام داد تا بتواند در فوتبال کشور خودی نشان دهد.

تیم شاهین (جم) در سال 1339 قهرمان باشگاه های این شهر شد و به‌عنوان نماینده سرزمین جنوب در بازی‌های قهرمانی کشور که در ساری برگزار شد، توانست جام اولین دوره مسابقات قهرمانی باشگاه‌های کشور را از آن خود کند.

در همان سال تیم شاهین(جم) به عنوان نماینده فوتبال باشگاه‌های ایران در بازی‌های باشگاه‌های آسیا در پاکستان شرکت کرد و تیم شاهین در یک رقابت فشرده در میان 32 تیم بعد از تیم هندوستان به مقام دومی آسیا رسید.

یکی از اهداف ورزشی جم آبادان فعالیت‌های فرهنگی بود که نسبت به درس خواندن ورزشکاران حساسیت ویژه‌ای نشان می‌داد و همچنین در دیگر رشته‌های والیبال، بسکتبال، شنا و دومیدانی فعالیت داشت و مقام‌هایی در سطح استان و کشور هم به‌دست آورد.

پس از انقلاب نیز با آغاز جنگ تحمیلی و به کما رفتن ورزش به ویژه فوتبال آبادان، تیم شاهین«جم» آبادان نیز دوران رکود و تعطیلی خود را به چشم دید آن خاطرات فراموشی ناپذیر خود را به دست موشک و ترکش داد و سیل اشکی نصیب دوست‌داران خود کرد.

پس از سکوت و غش توپخانه‌ها در آبادان و بازگشت آرامش نصبی، این شهر صلابت گذشته خود را در فوتبال همچون سایر امکانات پیش از جنگ خود نیافت، و باشگاه جم نیز یکی از این از کف رفته‌های ورزش آبادان بود که تا به امروز دیگر نامی از آن شنیده نشد.

به همت برخی پیشکسوتان دلسوز فوتبال در آبادان، این باشگاه در چند سال اخیر فعالیت خود را آغاز کرده و با نام « باشگاه فرهنگی، ورزشی جم اروند» مجددا سودای خود نمایی در فوتبال استان و کشور را در سر دارد.

* بازگشت پس از یک جنگ تحمیل شده/ 28 سال بعد!

اکنون نیز تیم فوتبال جم اروند آبادان برای اولین‌بار پس از انقلاب وارد مسابقات سوپر لیگ فوتبال استان شده که از 12 شهریور ماه سال‌جاری ٱغاز خواهد شد،

توجه خاص این باشگاه به جوانان بومی، این تیم را بر آن کرده تا با بازیکنان جوان و میانگین زیر 25 سال در این مسابقات حاضر شود.

تیم جم دارای یک زمین چمن اختصاصی در ابتدای ذوالفقاری است که محل تمرینات تیم‌های تمام رده‌های سنی این باشگاه در آن برگزار می‌شود.

این باشگاه قصد دارد از تمام ظرفیت‌ها و استعداد‌های جوانان آبادانی برای حضور در مسابقات مختلف و در رده‌های سنی گوناگون استفاده کند. 

جای دارد مسؤولان ورزش و شهر آبادان در جهت احیای شبکه خصوصی ورزش و تیم‌داری آبادان، از تاریخچه و اصلات ورزش حمایت کرده و باعث شوند بار دیگر به‌واسطه حمایت‌های خود، چشم‌ها در کل کشور و حتی خارج از مرز‌ها به آبادان معطوف شود.

یاد و خاطره منوچهر سالیا و پرویز دهداری، این اسطوره‌های اخلاق و آمیخته با فوتبال آبادان که همواره نامشان حرمتی برای اهالی ورزش و سبب ماندگار شدن فوتبال آبادان شد گرامی باد.


گزارش: علی دایلی

برچسب ها: جَم ، آبادان ، فوتبال
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار