شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۷۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
نخستین دختر المپین مدال آور ما، جوان ترین قهرمان ایرانی المپیک و ...؛
دم اذان صبح این انتظار 64 ساله بالاخره پایان یافت و یک زن ایرانی آن هم هجده ساله، بر تاریخ فائق آمد و آن را از نو نوشت. جیغ بلند کیمیا از ریودوژانیرو، ایرانی ها را هزاران کیلومتر آنطرف تر بیدار کرد. او موفق شده بود تاریخ را به دو قسمت قبل و پس از خود تقسیم کند. حالا دیگر تکرارش ساده است؛ مثل همان مدال هایی که در بازی های آسیایی دو دوره پیش گرفتیم و حالا به رسم عادی ورزش ما تبدیل شده...
نام: کیمیا علیزاده زنورین
تاریخ تولد:19 تیر 1377
محل تولد: کرج
قد:185 سانتی‌متر
وزن:57-63 کیلو
افتخار: اولین بانوی ایرانی که در المپیک مدال گرفت

دیشب میلیون ها ایرانی پای گیرنده های خود بست نشستند و در یک شب تعطیل، چشمان خود را به هر زحمتی باز نگه داشتند تا سرانجام کار دختری را ببینند که گفته می شد، می تواند یک سد بزرگ را از پیش پای نیمی از جمعیت ایران بردارد؛ «تابویی به نام مدال المپیک!» که نه به خاطر ممنوعیت رسیدن به آن بلکه انواع و اقسام دلایل قابل پذیرش و غیر آن، تجربه اش نکرده بودند. 

دم اذان صبح، سرانجام این انتظار 64 ساله پایان یافت و یک زن ایرانی هجده ساله، بر تاریخ فائق آمد و آن را از نو نوشت.
حتی در ثانیه هایی که کیمیا چهار امتیاز از حریف سوئدی پیش بود هم ایرانی های ترسیده از ناکامی های ریو، بیم و هراس دو ضربه ناگهانی و خراب شدن همه رویاها را داشتند؛ همان کابوسی که در بازی دوم کیمیا یا مسابقه فرزان عاشورزاده در ثانیه واپسین رخ داد و ...

تاریخ ایران به این شرزن افتخارمی کند/ طلای المپیک توکیو در انتظارکیمیای ایران

جیغ بلند کیمیا از ریودوژانیرو، ایرانی ها را هزاران کیلومتر آنطرف تر بیدار کرد. او موفق شده بود تاریخ را به دو قسمت قبل و پس از خود تقسیم کند. حالا دیگر تکرارش ساده است مثل همان مدال هایی که در بازی های آسیایی دو دوره پیش گرفتیم و خودش شد رسمی برای ورزش ایران که خانم ها بتوانند سهم قابل توجهی از افتخارات ورزشی ایران در المپیک های آسیایی را از آن خود کنند.

بارون پیر دوکبرتن میلیونری که بازی های المپیک را در دهه 1890 پایه گذاری کرد، معتقد بود المپیک باید عرصه حضور و درخشش مردان باشد و می گفت، اضافه کردن زنان به این بازی ها ناشایست، غیرعملی، ناخوشایند و کسل کننده است. 

او همچنین بر این باور بود که ارزش و شأن زنان در تعداد فرزندانی است که به دنیا می آورند و بزرگترین افتخار زنان نه کسب عناوین و رکوردهای  ورزشی که ترغیب پسرانشان به برتری و برنده بودن است. جای تعجب نبود که با وجود کسی مثل بارون در صدر امور، ورزش زنان با کمترین حمایت مواجه باشد.

بحث و جدل های درونی در شورای کمیته بین المللی المپیک بر سر حضور زنان، باعث شد تا کوبرتن کنار بنشیند و حدود 20 زن در المپیک 1900 پاریس در رشته هایی همچون تنیس و گلف شرکت کنند.

از آن روزها بیش از یک قرن می گذرد و حالا 116 سال پس از آن مخالفت ها، نه تنها ورزشکاران زن سی دوره در المپیک شرکت کرده اند بلکه در یک رشته ورزشی رزمی مثل تکواندو، دو برنز المپیک به دو ورزشکار زن مسلمان و باحجاب رسیده است. در آن سو، ابتهاج محمد از کاروان آمریکا، اولین زنی می شود که با حجاب در این رشته مسابقه می دهد تا هم با اسلام هراسی غرب مبارزه کند و هم به موفقیت دست پیدا کند


 

 



کیمیا عليزاده با برنز خود، به نخستین ورزشکار ایرانی زن در تاریخ المپیک تبدیل شد که موفق شده روی سکو برود و مدال بگیرد اما این تنها افتخار این دختر تکواندوکار نبود.

به گزارش «تابناک ورزشی»، کیمیا علیزاده بامداد امروز، رکورد ٦٤ ساله ناصر گیوه‌چی کشتی گیر نابغه ایرانی در المپیک را هم شکست. گیوه‌چی در المپیک هلسینکی ۱۹ ساله بود که نقره گرفت. حالا کیمیای ۱۸ ساله جوانترین مدال آور ورزش ایران در تاریخ المپیک‌هاست.

رکورد دیگری که کیمیابعداز64سال شکست

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار