سخنان این هفته امام جمعه مشهد گرچه به مثابه هفته گذشته پرحاشیه و جنجالی نبود اما یک گاف تاریخی را همراه خود داشت.
به گزارش خبرآنلاین، نماز جمعه این هفته مشهد به امامت آیت الله سیداحمد علمالهدی بعد از سخنان جنجالی که پیرامون برگزار نشدن کنسرت در مشهد داشت، تا حدودی نگاهها را به سمت خود گردانده بود، شاید بسیاری منتظر بودند که علم الهدی واکنشی به موافقت وزارت ارشاد با لغو کنسرتها در مشهد نشان دهد. انتظاری که محقق نشد و علم الهدی بی تفاوت از کنار این موضوع گذشت.
امام جمعه مشهد اما محور سخنانش را این هفته بر برنامه ریزی برخی جریانات سیاسی برای جذب جوانان لائیک و ترویج ولنگاری برای کسب قدرت از یک سو و واکاوی اتفاقات 28 مرداد سال 32 از سوی دیگر گذاشته بود.{اینجا}
آیت الله اما در آن بخش از سخنانش که به ماجرای کودتای 28 مرداد اشاره داشت، عنوان کرد«28 مرداد برای امروز جامعه و کشور ما یک تجربه برای آمریکاست و یک عبرت برای مردم به پا خواسته مسلمان و متدین این کشور است، در دو مطلب این تجربه و عبرت نسبت به 28 مرداد وجود دارد مطلب نخست در جریان کودتای آمریکایی 28 مرداد و سقوط نهصت ملی ایران ثابت شد. در هر نهضت عدالتخواهی تا زمانیکه دین و روحانیت در نهضت است هیچ نیرویی نمیتواند آن را شکست بدهد، از وقتی دین و روحانیت جدا شد، این نهضت رو به نابودی رفته است.»
آیتالله علمالهدی اینگونه سخنانش را ادامه می دهد که«مجاهدی سترگ و خستگیناپذیر بهنام آیتالله کاشانی در این نهضت حضور داشت، در کنار ایشان فدائیان اسلام بهعنوان نقطهمحوری دینخواهی در کشور وجود داشتند، نهضت رو به پیروزی تا آنجا رسید که 30 تیرماه شاه ناپاک را فراری داد. در این 29 روز چه شد؟ مردمیکه پیروزیشان بهجایی رسید که شاه را بیرون کردند به فاصله 29 روز در مقابل جریان کودتایی آمریکایی این نهضت از بین رفت و مستشاران آمریکایی بر گرده ملت تسلط پیدا کردند، این فاصله بین دین و نهضت ایجاد شد»
گرچه 30 تیر و 28 مرداد دو تاریخ پیوند خورده بهم هستند که ردپای مصدق و آیت الله کاشانی و محمدرضا شاه در هر دو تاریخ مشهود است اما ماجرا آنجا عجیب به نظر می رسد که آیت الله علم الهدی فاصله بین این دو تاریخ را 29 روز اعلام می کند آنهم در شرایطی که حادثه یا همان قیام 30 تیر در سال 1331 رخ داد، قیامی که با رهبری آیتالله کاشانی صورت گرفت، و زمینههای لازم برای نخستوزیری دوباره دکتر محمد مصدق را فراهم ساخت. چرا که وی قبل از قیام 30 تیر نیز از اردیبهشت 1330 تا 25 تیرماه 1331، عهدهدار کابینه بود.
اما دومین تاریخی که مورد اشاره آیت الله قرار گرفته است 28 مرداد است که مربوط به سال 1332 است. فاصله زمانی قیام 30 تیر 1331 تا 28 مرداد 1332 در حقیقت مقطع شکلگیری و تعمیق اختلافات مصدق با آیتالله کاشانی و طبعاً زمان فراهم آمدن مقدمات کودتا بود.
امری که گویا آیتالله علمالهدی هم تلاش کرده است درسخنانش به همین اختلاف و شکاف بین قدرت با دین اشاره کند اما فراموش کرده اند که فاصلهای که این اختلاف را بین دو رهبر نهضت ملی شدن نفت ایجاد کرد نه 29 روز بلکه بیش از یک سال بود.