شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۸

سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به کاش تولید خرما به دلیل بروز پدیده ریزگردها در فصل بهار، اعلام کرد: از ۲ سال پیش تاکنون به صادرات خرما ضربه مهلکی وارد شده است.

عباس پاپی زاده با بیان این‌که گرد و غبارها تولید محصولات کشاورزی استان خوزستان و دزفول را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: گرد و غبار ها ۲۰ تا ۴۰ درصدمنجر به کاهش محصولات زراعی و باغی در دزفول شده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس نهم درباره پیش‌بینی کاهش میزان تولید خرما، گفت: به طور قطع با گرد و غبارهایی که منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد تولید خرما نیز در سال جاری کاهش می‌یابد.

وی در این‌باره توضیح داد: گرده افشانی که در فصل بهار انجام می‌شود در تولید خرما اهمیت حیاتی دارد؛ ابتدای فصل بهار در سال جاری گرد و غبار‌ها شروع شد و اجازه تلقیح به دانه‌ها را نداد لذا بسیاری از گل‌ها به میوه تبدیل نشدند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه از بروز بیماری‌های تنفسی در میان کشاورزان اظهار نگرانی کرد و افزود: در شرایطی که گرد وغبارها سلامت کشاورزان را هدف قرار داده چگونه می‌توان انتظار داشت تولیدات کشاورزی آسیب نبیند.

نماینده مردم دزفول در مجلس نهم همچنین در ادامه به مشکلات بخش سم و کود اشاره کرد و ادمه داد: همه این عوامل از ۲ سال پیش به صادرات خرما لطمه وارد کرده و تولید‌کنندگان خرما را آزرده‌ خاطر کرده است.

پاپی‌زاده با انتقاد از کاهش بودجه صندوق بیمه محصولات کشاورزی، یادآور شد: بودجه این صندوق از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۱۵۰۰ میلیارد ریال کاهش یافته است.

وی ضمن یادآوری وظایف وزارت جهاد کشاورزی در جهت حمایت از تولید، ضعف این وزارتخانه را یکی از آسیب‌های بخش کشاورزی دانست و تصریح کرد: تأمین نشدن به موقع کود و سموم شیمیایی یکی از ابعاد دیگر این ماجرا به شمار می‌رود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به مشکلاتی که باغداران در سال جاری برای تهیه کود و سموم داشته اند، افزود: تهیه نهاده‌ها و آب در بخش کشاورزی از ضروریات است.

پاپی‌زاده با بیان این‌که کشاورزان شهرستان دزفول نیز از این قائده مستثنی نیستند و تأمین نشدن کود و سم، آنها را با مشکل مواجه کرده است مطرح کرد: علی‌رغم این‌که کشاورزان شهرستان دزفول تحت شبکه آبیاری مدرن دز هستند و ازآنجایی که دز دومین رودخانه پر آب کشور به شمار می‌رود؛ کشاورزان این منطقه تنها اجازه استفاده از ۵۰ درصد آب را دارند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این محدودیت‌ها کشت منطقه نیز کاهش یافته و کیفیت و کمیت محصول نیز تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد.

وی ضمن مروری بر روند افزایش قیمت کود و سم در بخش کشاورزی و با اشاره به این‌که طی ۲ سال گذشته توزیع کود با مشکل مواجه شده است، بیان کرد: قیمت هر کیسه کود از ۶ هزارتومان به ۳۵ هزار تومان افزایش یافته است.

نماینده مردم دزفول در مجلس نهم تأکید کرد: اگر کود با کیفیت به موقع در اختیار کشاورز قرار نگیرد محصول آنان نیز با افت کیفیت مواجه می‌شود؛ در صورتی که سموم و کود شیمیایی به موقع به زمین تزریق نشود آفت‌ محصول از بین نمی‌رود و با افت کمیت و کیفیت روبه رو خواهیم شد.

پاپی‌زاده با مد نظر قرار دادن اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، یادآور شد: پس از اجرای این قانون قرار بود وزارت جهاد کشاورزی بسته حمایتی خود را از بخش کشاورزی تنظیم، ابلاغ و اجرا کند. متأسفانه این بسته نه تنها بسیار دیر تهیه شد بلکه اجرای آن با ضعف مدیریتی همراه بود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: افزایش هزینه‌های سوخت و تولید نیز به یکی دیگر ازدغدغه‌های کشاورزان تبدیل شده است.

وی در ادامه از افزایش ۴۰۰ درصدی هزینه‌ها در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت در بخش هزینه‌های تولید به طور قطع فشار زیادی را برای کشاورزان به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم دزفول در مجلس نهم تصریح کرد: در این شرایط تولید کننده ناچار به تهیه محصول با قیمت بالاست و خریدار نیز با توجه به شرایط بد اقتصادی با قیمتی مضاعف کالاهای مورد نیاز خود را تهیه می‌کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار