اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۷۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

آرمان-احسان اسقايي: اگر توسعه به معني پيشرفت در امورسياسي مدنظر قرار بگيرد، توسعه سياسي نام دارد. هرچند اين قدرت حاكم است كه مي‌تواند نقش سازنده‌اي درتوسعه سياسي ايفا كند، ولي تا زماني كه تحزب وكار تشكيلاتي درسرزميني به صورت هدفمند نه با فشار قدرتمندان و دولتمردان، به سوي حاكم كردن نگاه حزبي در جامعه و توسعه كار تشكيلاتي مبتني بر قانون نرود، به‌طور يقين نمي‌توان از توسعه فرهنگ تحزب و به تبع آن از توسعه سياسي نام برد. از اين جهت تشكيل شوراي عالي اصلاحات براي رسيدن به اهداف تعريف شده در انتخابات اسفند ماه را مي‌توان گامي جدي درتوسعه سياسي از سوي اصلاح‌طلبان دانست. 


البته اين هماهنگي درمرحله اجرا در بسياري از شهرها با اقبال مردم مواجه شد به‌طوري كه در شهر‌هاي بزرگ مانند تهران اصلاح‌طلبان توانستند سي برصفر حريف خود را كنارگذاشته و تمامي سهميه كرسي‌هاي مجلس را در تهران و حتي در شهر‌هاي بزرگ به دست آورند. به دست آوردن این پيروزي براي اصلاح‌طلبان دستاورد مهمي محسوب مي‌شد، به‌طوري كه اخيرا ماموريت شوراي عالي اصلاحات با تاكيد رئيس دولت اصلاحات مجددا و براي برنامه‌ريزي درجهت به دست آوردن پيروزي در انتخابات ارديبهشت ماه آینده تمديد شده است.

شوراي عالي اصلاحات و قدرت احزاب

اعضاي شوراي عالي اصلاحات متشكل از احزاب كوچك و حتي احزاب چند نفري هستند كه درگذشته در شوراي هماهنگي اصلاحات تشكيل جلسه داده و از اين نظر با تكيه بر تضارب آرا درجهت هدف‌گذاري اهداف بلندمدت اصلاحات از جمله پيروزي درانتخابات‌هاي گوناگون تصميم‌گيري مي‌كرد. اما اعضاي شوراي هماهنگي وشوراي مشورتي رئيس دولت اصلاحات در انتخابات گذشته به اين نتيجه رسيدند كه شركت در انتخابات مجلس نيازمند تصميم واحدي است تا از موازي‌كاري و عدم هماهنگي ميان احزاب و تشكل‌هاي مختلف اصلاح‌طلب جلوگيري شود. از اين رو اقدام به تشكيل شوراي عالي اصلاحات كردند. از همان ابتداي تشكيل شوراي عالي اصلاحات دست برتر احزاب با سابقه اصلاحات كه داراي بدنه تشكيلاتي قوي بودند و همچنين قدرت تاثيرگذاري بيشتري در معادلات سياسي درون جناحي داشتند، آشكار بود. 


بنابراين هيچ كدام از احزاب شناخته شده اصلاح‌طلب با اصل تشكيل شوراي عالي اصلاحات مخالفت چنداني نداشتند، ولي برخي از احزاب كه در رده‌هاي پايين‌تر بودند از قدرت تاثير‌گذاري درجريان تصميمات شوراي عالي اصلاحات برخوردار نشدند و در بزنگاه‌هاي حساس سعي در نشان دادن نارضايتي خود از تصميمات شوراي عالي كردند. وزن پايين اين احزاب مدعي به حدي است كه حتي نتوانستند در چند استان بزرگ دفتر حزب خود را فعال كنند.


سازمخالف يا نقد دقيق و منصفانه

نقد در فعاليت تشكيلاتي اگر منصفانه باشد، حتي اگر توجه به آن موجب اتلاف وقت هم شود، بدون شك سازنده خواهد بود و بعيد است احزاب اصلاح‌طلب از آن استقبال نكنند. منتقدان همواره مورد احترام جريانات سياسي هستند و بزرگان اصلاحات نيز به ديده احترام به آنان مي‌نگرند. ديروز رسول منتجب نيا خبر از تشكيل كميته انتخابات جمعي از احزاب اصلاح‌طلب داد و گفت: با توجه به ضرورت تقويت احزاب و لزوم توسعه فعاليت‌هاي حزبي و با عنايت به آسيب‌شناسي اقدامات تعدادي از اصلاح‌طلبان در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، در نشست جعمي از احزاب اصلاح‌طلب كميته انتخابات براي مديريت دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا تشكيل شد. وي افزود: در اين كميته جمعي از احزاب اصلاح‌طلب عضويت دارند و مشخصات ستاد اجرايي آن متعاقبا اعلام خواهد شد. خبر رسول منتجب نيا قائم مقام حزب اعتماد ملي خبر مسرت بخشي درجهت هماهنگي بيشتر احزاب اصلاح‌طلب درجهت آسيب‌شناسي حركت‌هاي گذشته احزاب درانتخابات گذشته است. خبر تقويت احزاب و شكل‌گيري ستاد اجرايي آن در آينده مي‌تواند گام موثري درجهت نيل به اهداف اصلاح‌طلبان درآينده باشد.


كميته انتخابات ونقش شوراي عالي

واقعيت اين است‌كه اگر به نوع همكاري اصلاح‌طلبان درشوراي عالي نگريسته شود، يك تشكيلات منسجم است كه توانست به دستاورد‌هاي خوبي در انتخابات مجلس دست پيدا كند، اما تشكيل كميته انتخابات دركنار تمديد ماموريت شوراي عالي اصلاحات سوالاتي را در اذهان ايجاد مي‌كند، از جمله اينكه آيا اين كميته قرار است به صورت مستقل فعاليت خود را آغاز كند؟ اگر چنين است، چرا ماموريت شوراي عالي اصلاحات تمديد شد؟ البته اين احتمال هم وجود دارد كه اين كميته زيرنظر شوراي عالي اصلاحات و براي افزايش نقش احزاب اصلاح‌طلب تشكيل شده باشد. 


در اين صورت تصميمي مبارك و ميمون است كه بايد از آن استقبال كرد، ولي اگر قرار است اين كميته و قسمت اجرايي آن به نوعي به صورت مستقل عمل كنند، بار ديگر بايد پرسيده شود كه در اين صورت نقش شوراي عالي چيست؟ انتشار چنين اخباري در جامعه موجب خواهد شد كه بدنه اجتماعي اصلاحات احساس كنند كه نوعي ناهماهنگي بين احزاب و تشكل‌هاي سياسي به وجود آمده است. در اين صورت بايد در فكر چاره‌اي بود. هرچند بايد توجه داشت كه جايگاه نقل‌كننده خبر يعني رسول منتجب نيا در ميان فعالان اصلاح‌طلب، جايگاه با اهميتي است و او تا به امروز نقش مهمي در وحدت و موفقيت‌های جريان اصلاحات داشته است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار