شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۳
بیمارستان گلستان اهواز! یکی از بزرگترین بیمارستان های خوزستان و استان های همجوار به تازگی یکی از پیشرفته ترین دستگاه های پزشکی حال حاضر دنیا را نیز به تجهیزات خود اضافه کرده است.

شوشان : بیمارستان گلستان اهواز! یکی از بزرگترین بیمارستان های خوزستان و استان های همجوار به تازگی یکی از پیشرفته ترین دستگاه های پزشکی حال حاضر دنیا را نیز به تجهیزات خود اضافه کرده تا به شهروندان مختلف درون استانی، برون استانی و حتا خارج از مرز بیش از پیش خدمات رسانی نماید.

رئیس  بیمارستان گلستان اهواز در گفتگو با روزنامه فرهنگ جنوب با اشاره به اینکه بیشتر بیمارانی که به این بیمارستان مراجعه می کنند، قشر کم درآمد جامعه هستند، گفت: از ویژگی های بارز این بیمارستان هزینه های بسیار پایین نسبت به هزینه های بیمارستان های خصوصی می باشد. این در حالی است که متخصصین و پزشکان شاغل در این بیمارستان اعضای هیات علمی دانشگاه  و نخبگان علوم پزشکی هستند و افرادی سرشناس در سطح استان و کشور هستند.

دکتر حبیب حی بر ضمن ابراز گلایه از انتشار برخی اخبار اشتباه و ایجاد عدم اطمینان به بیمارستان های دولتی در مردم، افزود: در سال تعداد 100 هزار بیمار به بخش اورژانس گلستان و 18 هزار بیمار به بخشهای بستری و 80 هزار بیمار به درمانگاه های تخصصی و فوق تخصصی  این بیمارستان مراجعه کردند، از میان این افراد اگر درصد اندکی ناراضی باشند چرا باید خدمات ارایه شده همراه با موفقیت به دیگر بیماران نادیده گرفته شود؟ انتشار برخی اخبار از عدم رضایت مردم از خدمات بیمارستان های دولتی مردم را ناامید می سازد، در نتیجه باید به بیمارستان های خصوصی با هزینه های به مراتب بالاتر روی بیاورند.

وی با بیان اینکه هزینه عمل جراحی در بیمارستان گلستان  بنا به تعرفه دولتی است ، گفت: همین هزینه ها بعضا در بیمارستان های خصوصی با هزینه هایی چند برابر انجام می شود.

حی بر اضافه کرد: متاسفانه در یک خبر که از سوی یکی از نشریات محلی منتشر شد، به بیکاری راننده های خصوصی از بیمارستان اشاره شده بود. این در حالی است که این راننده ها زیر نظر بخش خصوصی بوده و دلیل اصلی آن نیز به برخی برخوردهای دور از شان با کارکنان بیمارستان مربوط می شد و ما میخواستیم سرویس های کارکنان در گرمای تابستان کولر دار باشد ولی آنها ممانعت میکردند و حتی جلو سرویس دهی دیگر راننده ها را میگرفتند. جای سوال اینجاست که کسانی که برای تردد به محل عمومی چون بیمارستان از زیر شلواری  استفاده می کنند را باید از طریق نشریه حمایت کرد و بیمارستان را به باد انتقاد گرفت؟ وی پیشنهاد نمود نشریات قبل از چاپ مطالب با کارشناسان حوزه سلامت مشورت کنند و ما همیشه آمادگی داریم که در خصوص انتقادات پاسخگو باشید و از پیشنهادات استقبال میکنیم.

حی بر با بیان اینکه بیمارستان های دولتی موظف به خرید دستگاه های با کیفیت و نو هستند، گفت: در حال حاضر پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی در استان خوزستان در بیمارستان حضرت امام (ره) و گلستان نصب شده است.

وی گفت بیمارستان گلستان پیشرفته ترین مرکز تصویر برداری پزشکی جنوب غرب کشور است.

دستگاه های رادیولوژی،آنژیو گرافی ،پزشکی هسته ای ،سی تی اسکن و ام آر آی در این بیمارستان نصب شده اند.

وی افزود : دستگاه دوم و  فوق پیشرفته آنژیوگرافی و دستگاه دوم  ام آر آی امسال نصب شده اند .

وی اضافه کرد: در حال حاضر دستگاه هایی برای جراحی های غیر باز در گروه های جراحی عمومی و پیوند کلیه، سونوگرافی برای تصادفات، دریافت مجوز نصب سومین دستگاه سی تی اسکن که تا پایان ماه جاری نصب و راه اندازی خواهد شد. گفتنی است در کل کشور هیچ بیمارستانی از 3 سی تی اسکن برخوردار نمی باشد.

وی اشاره کرد هم اکنون این بیمارستان به 2 دستگاه ام آر آی مجهز شده است.

ریاست بیمارستان گلستان اهواز با اشاره به خرید بیش از 4 میلیارد تجهیزات طی یکسال گذشته گفت: پیشرفته ترین دستگاه آنژوگرافی ، دومین دستگاه ام آر آی و سومین دستگاه سی تی اسکن از جمله خریدهایی است که در مجموع بیش از 4 میلیارد تومان  هزینه داشته است.

وی افزود : بیمارستان گلستان اولین مرکز جراحی قلب استان است که از سال 74 تا کنون بیش از 10 هزار جراحی قلب در این مرکز انجام شده است.

وی اضافه کرد بیمارستان گلستان  اولین مرکز آنژیوگرافی ، ام آر آی، سی تی اسکن، وتنها مرکز پیوند کلیه،پیوند اعضاء و پرتودرمانی در استان و چند استان همجوار است.

وی گفت حدود 900 پیوند کلیه در این بیمارستان انجام شده است و در زمینه پیوند از مرگ مغزی نیز فعال است.

دکتر حبیب حی بر افزود : ما در زمینه تشویق بستگان بیماران مرگ مغزی به پیوند عضو نیازمند همکاری رسانه ها هستیم. چراکه با وجود مرگ مغزی فراوان در استان که عموما به دلیل عدم رعایت قوانین رانندگی اما رضایت والدین و سرپرستان  بیماران برای اهدا عضو از مرگ مغزی کم است.

این متخصص قلب و عروق وی اضافه کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و رژیم غذایی که در خوزستان وجود دارد و مردم بیشتر از غذاهای چرب استفاده می کنند، شیوع بیماری های قلبی بسیار زیاد است و ما با افتتاح بخش اورژانس قلب و سی سی یو اطفال و تجهیز این بیمارستان در راستای کاهش و درمان بیماران در تلاشیم .

این متخصص قلب و عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: براي نخستين بار در استان خوزستان، آنژیوگرافی اینترونشنال (تهاجمی) برای کودکان در بيمارستان گلستان اهواز انجام شد.

حی بر  تصريح كرد: ممکن است کودکان با بیماری‌های مادرزادی قلبی متولد شوند و اگر والدین علائمی مانند نفس سريع، ضربان قلب تند، سیاهي و کبودي لب، خستگی و یا تعريق نوزاد هنگام شیرخوردن و یا وزن غیرطبیعی مواجه شدند بايد هرچه سريع‌تر به متخصص قلب کودکان مراجعه كنند تا پس از معاینه، اکو و استفاده از دیگر روش‌های تشخیصی، در صورت تشخیص بیماری، عمليات درمان كودك انجام و بنا به تشخیص اقدامات لازم مانند آنژیوگرافی و جراحی اعمال شود.

اين متخصص قلب درباره روش درماني آنژیوگرافی تهاجمی که برای اولین بار برای کودکان در استان انجام شد، گفت: در اين روش با ايجاد سوراخ كوچكي در ناحيه كشاله ران و ورود دستگاه به بدن، بيمار درمان مي‌شود.

وي افزود: آنژیوگرافی می‌تواند برای تشخیص و یا درمان کاربرد داشته باشد و روشی که برای اولین بار برای کودکان در بیمارستان گلستان اهواز انجام شد با نام آنژیوگرافی تهاجمی (Interventional Angiography) يك روش درمانی است. با استفاده از اين روش بیماران از طريق بازکردن عروق تنگ با بالن، گشاد کردن عروق با استنت‌گذاری، گذاشتن وسیله‌ای به نام امپلاتزر(Amplatzer)  جهت بستن ارتباط‌های غیرمعمول بین دهلیزها، بطن‌ها و شریان‌ها درمان مي‌شوند.

دکتر حی بر تصريح كرد: این روش، هزینه و عوارض کمتری نسبت به عمل قلب باز دارد؛ در جراحی قلب باز بیمار حدود 10 روز در بیمارستان بستری مي‌شود و تحت مراقبت‌های ویژه قرار مي‌گيرد، ولي در این روش، فقط به طور معمول یک روز بستری در بیمارستان لازم است و پس از بستری فرد می‌تواند به زندگی روزمره بازگردد و این موضوع در کودکان از اهمیت ویژه‌اي برخوردار است.

وي تاكيد كرد: با توجه به اینکه این امکان در استان‌های همجوار و استان خوزستان و حتی برخی کشورهای همجوار وجود ندارد، بیمارستان گلستان اهواز می‌تواند پذیرای این بیماران باشد و استفاده از اين روش درماني در كشور مي‌تواند زمینه‌ساز جذب توریست سلامت باشد، زيرا هزینه انجام این نوع آنژیوگرافی در ایران بسیار اندك است.

دکتر حی بر افزود هم اکنون بیماران مختلف از جمله بیماران مبتلا به سرطان برای پرتو درمانی به این مرکز مراجعه میکنند که حدود 15 درصد این بیماران خارجی هستند .

دکتر حبیب حی بر افزود بیمارستان گلستان اهواز تنها مرکز پرتو درمانی استان است که 2 دستگاه فعال شتابدهنده و یک دستگاه کاتاترون دارد که البته بزودی تعداد دستگاه های شتابدهنده به سه دستگاه افزایش پیدا میکند و دستگاه سوم شتابدهند  هم توسط بخش خصوصی خریداری شده که بزودی در بیمارستان گلستان نصب میشود.

وی افزود کارکنان بیمارستان گلستان از با تجربه ترین و باسوادترین ها هستند و اکثر کارکنان پرستاری و پیراپزشکی مراکز دیگر در این بیمارستان آموزش دیده اند.

وی گفت نظر سنجی ازبیماران بصورت روزانه توسط روانشناسان واحد تکریم مراجعین انجام میشود و نظر سنجی های امسال 15 درصد افزایش رضایتمندی داشتیم بطوری که در سال گذشته حدود 70 درصد بوده و امسال به لطف خدا و همکاری کارکنان این مرکز به 85 درصد رسیده است. وی گفت سامانه پیام کوتاه بیمارستان با شماره 300072016 و دفتر تکریم مراجعین و رسیدگی به شکایات در بیمارستان فعالیت شبانه روزی دارند و در تعامل با بیماران و همراهان آنها هستند.

وی افزود در تمام شیفت های مدیر کشیک ، ناظر پرستاری و پزشک مسول فنی اورژانس در اورژانس و بخشهای بیمارستان حضور دارند که پاسخگوی بیماران  و همراهان آنها هستند.

وی افزود از مردم انتظار داریم وقتی به بیمارستانها مراجعه میکنند قوانین بیمارستانها را رعایت کنند ،در وقت ملاقات برای ملاقات مراجعه کنند و از ازدحام بر بالین بیمارخودداری کنند و مخصوصا انتظار داریم در هنگام اورژانس اطراف بیمار ازدحام نداشته باشند.

وی افزود هم اکنون به صورت شبانه روزی در اورژانس بیمارستان گلستان متخصص طب اورژانس حضور دارد و بیماران در بدو ورود توسط پزشک عمومی طبقه بندی و تریاژ میشوند و سپس به متخصص طب اورژانس ارجاع میشوند وی افزود این روش با حضور پزشک عمومی برای اولین بار در فروردین امسال در بیمارستان گلستان انجام شد و در سراسر این کشور این روش با حضور پرستار بود و پرستار تریاژ میکرد که در بیمارستان گلستان برای اولین بار این روش با حضور پزشک عمومی در بیمارستان گلستان اهواز اجرا شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با راه اندازی بخش های جدید در بیمارستان گلستان  از جمله سالن انتظار همراهان بیماران،بخش تروما و ارتوپدی ،افزایش تختهای دیالیز،تعمیر و بازسازی ساختمانهای قدیمی بیمارستان اشاره نمود .

وی افزود ساختمانهای جدید و از جمله ساختمان درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی نیز به زودی افتتاح خواهد شد.

وی در ادامه گفت مهمتر از تجهیزات دانش متخصصان این مرکز است چرا که در بعضی کشورهای همسایه برخی تجهیزات را دارند اما متخصصی که بتواند به طور مطلوب از آنها استفاده کند حضور ندارد و یا از کشورهای دیگر می آید.

وی افزود دانش پزشکی ایران جز بالاترین رتبه بندی ها در جهان است و ما در این زمینه به خود کفایی رسیدیم . وی گفت در گذشته و قبل از انقلاب بسیاری از پزشکان از کشورهای هند و پاکستان برای درمان به ایران می آمدند ولی هم اکنون فقط در بیمارستان گلستان سالانه حدود 100 متخصص و فوق تخصص و چند برابر پیراپزشک و پرستار آموزش داده  می شود.


(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

گزارش : مجتبی حلالی / عکس : ایسنا

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار