اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
خاتمه تنش بین دو مرد کابینه
اظهارات اکبر‌ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد در یک برنامه تلویزیونی حواس‌ها را متوجه اختلافات درونی دولت کرد. او نسبت به یک وزیر اقتصادی...

 اظهارات اکبر‌ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد در یک برنامه تلویزیونی حواس‌ها را متوجه اختلافات درونی دولت کرد. او نسبت به یک وزیر اقتصادی کابینه مواضعی گرفت که خارج از عرف رسانه‌ای بود.

 بسیاری از تحلیل‌گران اختلافات «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت و «اکبر‌ترکان» را عمیق‌تر از این گونه مسائل توصیف کردند و حتی برخی تقصیر را بر گردن رئیس جمهور انداختند. با این حال با واکنش روز گذشته نعمت‌زاده به‌ترکان به نظر می‌رسد تنش‌ها خاتمه پیدا کرده است و میان این دو ژنرال کابینه حسن روحانی آتش‌بس برقرار شده است. 

اتهام چهار وزیر به رانت‌خواری

پاییز سال گذشته 4 وزیر اقتصادی دولت در نامه‌ای به رئیس جمهور هشدار دادند که اگر تصمیم ضرب‌العجلی گرفته نشود رکود حاکم بر بازار به بحران تبدیل خواهد شد. امضاکنندگان این نامه علی طیب نیا، وزیر اقتصاد، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، علی ربیعی وزیر کار و حسین دهقان وزیر دفاع بودند. نامه این 4 نفر حواشی زیادی به پا کرد و تا مدتی نقل محافل شد. اما یک ماه از انتشار این نامه نگذشته بود که اکبر‌ترکان در گفت و گو با اقتصاد نیوز، این وزیران را به رانت‌خواری و مفت‌خواری متهم کرد و گفت هر یک از وزیران به دلیلی این نامه را امضا کرده‌اند. 

تنش رسانه‌ای‌ترکان و نعمت‌زاده

گلایه نعمت‌زاده از حجم بالای قاچاق در مناطق آزاد نیز ‌ترکان را بر آن داشت که با ادبیاتی نامتعارف در رسانه ملی حاضر شود و نعمت‌زاده را به باد انتقاد بگیرد.

او گفت: «آقای نعمت‌زاده خیلی چیزها در مورد شما هست که من از گفتن آن اکراه دارم، اجازه بدهید من چیزی نگویم اما بی‌مهابا صحبت نکنید، کسی که در داخل دولت علیه مصوبه دولت صحبت کند نشانگر دموکراسی نیست، نشانه هرج و مرج است. این درست نیست که یک وزیر در مورد مصوبه ۲ فوریت دولت نسبت به مناطق آزاد واکنش منفی نشان دهد و با وجود آنکه خودش مسئول واردات و ثبت سفارش‌های کالا هست، مناطق آزاد را متهم به واردات بی‌رویه و قاچاق کند. دموکراسی برای احزاب هست و این درست نیست که عده‌ای در دولت، مصوبات و عملکرد دولت را زیر سوال ببرند.» بیان این جملات باعث انتقاد بسیاری از شخصیت‌ها شد، اما تعدادی از آنها تقصیرات را متوجه رئیس دولت دانستند.

«صادق زیباکلام» استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی، واکنش ‌ترکان را حاکی از اختلافاتی ریشه‌دار بین دو عضو کابینه روحانی می‌داند و می‌گوید: اسحاق جهانگیری و حسن روحانی از اختلاف بین ‌ترکان و نعمت‌زاده آگاهی داشتند. لذا آنها باید به ماجرا ورود پیدا می‌کردند و اختلاف این دو را فیصله می‌دادند. 

«علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات نیز اختلافات‌ ترکان و نعمت‌زاده را عمیق‌تر از این حرف‌ها دانست و گفت: روحانی باید به یکسری اصلاحات در کابینه خودش دست می‌زد و تغییراتی را در آن به وجود می‌آورد و به این مسائل خاتمه می‌داد. قطعا روحانی هنوز این فرصت را دارد تا بتواند تغییرات بنیادین و اساسی را انجام دهد و یک تیم هماهنگ و منسجمی را به وجود بیاورد تا هم مردم امیدوارتر شوند و هم آنکه در این فرصت باقی مانده بتواند تحرکی را در وضعیت اقتصادی به وجود آورد.

خاتمه تنش بین دو مرد کابینه 

با همه این‌ها وزیر صنعت روز گذشته مواضعی در برابر‌ترکان گرفت که به نظر می‌رسد تنش در بین مردان کابینه به پایان رسیده است. محمدرضا نعمت‌زاده با بیان اینکه مناطق ویژه اقتصادی باید به مرکز تولید و صادرات تبدیل شود، گفت: من از حامیان منطقه آزاد هستم، ولی با واردات کالا به سرزمین اصلی از این مناطق موافق نیستم.

او در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات تند‌ ترکان نسبت به وی و اینکه شما در شرایط کنونی اقتصادی با افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی موافق هستید،‌ گفت: از این برادر خوبم گله و شکایتی ندارم چرا که ممکن است شما خبرنگاران او را سوال‌پیچ کرده باشید و ایشان در نتیجه سوالات شما عصبانی شده باشد. وی با بیان اینکه قطعاً ایشان سوءنظری نداشته‌اند، گفت: آنچه بارها و بارها در جمع و به صورت خصوصی عرض کرده‌ام این است امضای بنده پای ایجاد اولین منطقه ویژه اقتصادی یعنی سیرجان است.

برچسب ها: ترکان ، نعمت‌زاده
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار