اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸
نويد قائدي

بيش از سه دهه از عمر انقلاب گذشته است.در سال هاي اول انقلاب به دليل بر هم خوردن ساختارهاي جامعه ، مشي و منش انقلابي بيشتر نمايان و حاكم بود. مردماني كه بيشتر بدنبال عدالت و مساوات بودند و بيشترين عامل عقب افتادگي و سختي هاي زندگي خود را خاندان پهلوي مي دانستند.

در سنوات بعد هم كه كشور درگير جنگ تحميلي گرديد و حال و هواي آن تا يك دهه بر كشور سنگيني مي كرد. مردمي كه در اضطراب زندگي و زنده بودن روزگار مي گذراندند. جامعه يكدست بود و كسي بدنبال مسابقات سياسي و اقتصادي نبود. در كشور پول چنداني وجود نداشت كه به طبع آن حيف و ميل برقرار باشد و مسئولين هنوز در حال و هواي انقلابي گري و متاثر از معنويت جنگ و شهدا غوطه ور بودند.مردم عادي انتخاب چنداني در فتار و عمل نداشتند زيرا واقعيت جامعه همين بود.

كانال هاي محدود صدا و سيما، عدم ارتباط خاص با جهان خارج و نبود هرگونه شبكه ارتباطي مانند موبايل و اينترنت مردم را در لاك خود فرو برده بود و بيشترين اوقات مردم در خانه ها و در كنار خانواده و يا صفوف كوپن مي گذشت. مردم از مسئولين سياسي و اقتصادي جز يك روال ثابت كه مبتني بر توزيع كوپن و مايحتاج اوليه بود چيز ديگري نديده بودند.

اكثر ملت ايران در بهترين حالت پيكان سوار بودند.ديوار شهرها پر بود از شعارهاي انقلابي و آيات قرآن و حديث و ترويج بي ارزش بودن دنيا و استكبار ستيزي و..... بعد از اتمام جنگ و شروع دوران سازندگي و پيدا شدن مشي هاي اقتصادي و اتمام دوران كوپني شدن و افزايش قيمت هاي نفت و به طبع افزايش درآمدهاي كشور، حال و هواي جامعه و مسئولين عوض شد. مردم ديگر به سمت محيط هاي بازتري سوق پيدا كرده بودند.چشم هاي آنان بيشتر بينا شد، كانالهاي ماهواره كم كم سر برآورند و مردم با فرهنگ انتخاب و مصرف گرايي و مد و تفريح و سفر و تجملات بيشتر آشنا شدند.مسئولين ديگر مسولان سابق نبودند كه پيراهن هاي خود را روي شلوار بي اندازند و پيكان سوار باشند و ادارت ساده و بي زرق و برق داشته باشند.

بيشتر مسئولين بالانشين شهرها شدند و با كت و شلوارهاي ماركدار ماشين هاي كولردار سوار شدند. ادارت سر و سامان يافت. درآمدهاي مسئولين بيشتر و بيشتر شد.مردم هم حسب شرايط جامعه و مهمتر شدن موضوعات مادي و اقتصادي بدنبال كسب درآمدهاي بيشتر و پيش رفتن بسوي زندگي جديد و مدرن بودند. موضوعاتي مانند خانه هاي لوكس،ماشين هاي متنوع،اسباب و اثاثيه جديد و لباس هاي با مد روز و برندهاي برتر دنيا بورس فعاليت هاي روزانه مردم شده بود. در دهه هشتاد با بيشتر شدن درآمدهاي اقتصادي و پر رونق شدن شبكه اجتماعي و اينترنتي و باز شدن بيشتر فضاهاي اقتصادي و بينش هاي سياسي و مطالعات اجتماعي و حقوق شهروندي مجموع مردم و مسئولين بيشتر و بيشتر ترغيب مي شدند تا بدنيال كسب محيط هاي بهتر زندگي و كاري باشند.

مشي هاي سياسي كه پيش ترها مبتني بر ايدئولوژي و اعتقاد بود بيشتر بر پايه رفاه و اقتصاد و زندگي بهتر با شرايط بهتر استوار شد.البته خانواده هاي مسئولين هم از اين قواعد مستثني نبودند. پيدايش آقازاده ها در جرگه همين مسابقات تجمل گرايي و مال اندوزي بود .

در همين بهبوهه بحث فسادهاي مالي گسترده توسط احمدي نژاد مطرح شد و قداصت وجه مسئولين صادق را زير سوال برد.مردم ديگر به كارگزاران به ديد ديگري نگاه مي كردند و البته طي سنوات بعد هم موارد بسياري از فسادهاي اقتصادي رونمايي شد و جنبه هاي رسانه اي گسترده اي بخود گرفت.اين روزها هم كه در شبكه هاي اجتماعي با ارائه مستندات كافي بحث فيش هاي حقوقي،وام ها و زد و بندها و همه گونه ارتباط هاي نامشروع يا همان رانت هاي اقتصادي و سياسي مطرح مي گردد كه البته دولت و ديگر قوا با تلاش سعي دارند جلوي اين حجم وسيع از بي مهري ها را بگيرند كه موفقيت آنها به سادگي نخواهد بود،طي چند ماه گذشته هم كه بحث گسترده كالاهاي قاچاق و كشفيات اخير بر سر زبان ها افتاده است.

طي چند دوره اخير نمايندگان براي ورود به مجلس و شوراها با لابي هاي اقتصادي و پيمانكاري و شريانهاي اقتصادي - دولتي هزينه هاي ميلياردي را انجام داده اند و اين مشي است كه غير قابل انكار باشد. اين مسابقات سياسي آنقدر جذاب شده كه از تمامي گروههاي جامعه مانند ورزشكاران،هنرمندان،بازاري ها و..... ورود نموده اند. تمامي بازي گردانان اين بازي ها سعي دارند با كسب موفقيت و تصاحب جايگاههاي برتر و تصميم ساز براي خود و اطرافيان خود موقعيت هاي طلايي را خلق نمايند.

معاون محترم استاندار خوزستان مي فرمايند كه استان خوزستان سياسي نيست بله كه سياسي نيست و در هيچ استان ديگري هم اثري از سياسي بودن مشاهده نمي شود اما خوزستان ديگر قومي هم نيست و اگر هم اثري از قوميت در اين دوره از انتخابات در دوره اي ديگر از آن هم خبري نخواهد بود.

 اي كاش قومي باقي مي ماند چون در قوميت ها هنوز تا حدودي حرمت هاي فاميلي و خويشاوندي برقرار است.اما در انتخابات پيش رو بيشتر بي حرمت هاي فاميلي و حتي درگيري و نزاع ها حاكم بود. بجز شهرستان هاي محدودي در خوزستان در كدامين شهرستان ها قوم و طايفه اي توانست بطور قاطع كانديد خود وارد مجلس نمايد.

بيشتر مردم در استان خوزستان در راستاي وعده هاي انتخاباتي به قوم، گروه،رده هاي خود كه بيشتر جنبه هاي اقتصادي و رفاهي داشت در وحله دوم كسب جايگاههاي سياسي و اجراي بود وارد انتخابات شده اند و حتي موفقيت كسب نمودند.ما حصل تمام قصدها كسب منافع اقتصادي و رفاهي و موقعيت طلبي بيشتر حاكم شده است.به غير از حوزه شهرستان اهواز(مركز استان) به دليل بافت خاص جمعيتي و مشي و منش ها، انتخاب سياسي بعمل آمد اين سياسي بودن هم جنبه عام دارد مگرنه خواص اطراف كانديد ها و گروه سياسي اصلاحات هم به دنبال كسب موقعيت هاي خاص و تعريف شده ي خود در گروه و جامعه بوده اند.

كوتاه سخن اخلاق انتخابات در ايران تغيير كرده است.ديگر قوميت ها و طايفه گري حرف اول را نمي زند و انتخاب ايدئولوژي ها هم رنگ باخته اند اگر نباخته بودند آقاي جليلي در انتخابات رياست جمهوري حداق راي آبرومندانه اي كسب مي كرد.

مردم در دنياي بزرگ جهاني و مدرنيته امروز غرق شده اند نسل جوان و پيشروي ايران مطالبات ديگري دارد.احساس نياز دارد و بدنبال انتخاب بر اساس نيازها و باورهاي خود مي باشند.مردم بدنبال داشتن خانه ها و اثاثيه ها و ماشين ها و گوشي هاي مدرن مي باشند و هر كس بگويد كه اينچنين نيست در اشتباه تحليل قرار گرفته است.در هيچ جاي ايران ديگر انتخابات سياسي و قومي نيست بلكه انتخابات بر پايه و اساس اقتصاد و كسب رفاهيات مردم استوار شده است و چه بخوايم يا نه پاي زرق و برق ها در زندگي يوميه مردم و مسئولين وارد شده است و انتخاب هاي سياسي و ايدئولوژي در رده هاي بعد اولويت در انتخابات قرار گرفته اند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار