اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
یک رسانه رسمی سعودی فاش کرد یک گزارش سری درباره فاجعه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، چند ماه پیش از وقوع آن هشدار داده بود.
عکاظ نوشت یک شرکت مشاوره‌ای چند ماه پیش از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در یک گزارش کارشناسی، درباره خطر وقوع این حادثه هشدار داده بود.

بیستم شهریور 1394 (11 سپتامبر 2015) سقوط یک جرثقیل در مسجدالحرام به جان باختن حدود 110 زائر و زخمی شدن 400 نفر دیگر منجر شده بود.

عکاظ نوشت گزارش مربوطه درباره افزایش تعداد جرثقیل‌ها در حرم شریف مکی هشدار داده بود.

این روزنامه نوشت : این گزارش سری که دستگاه‌های تحقیقاتی دریافت کرده‌اند، از ضعف و نقص در نظارت و سهل‌انگاری زیاد در تعامل با خطرات به‌کارگیری این وسایل پرده برداشته است.

این گزارش هشدار داده بود که خطرات مربوط به حوادث مرتبط با سامانه‌های بالابرنده، بالا است.

این گزارش از ضعف شدید در سامانه‌های ایمنی مرتبط با سامانه‌های بالابرنده و صلاحیت و شایستگی دست‌اندرکاران و کسانی که این وسایل را راه‌ اندازی می‌کنند، پرده برداشته و این‌که سرویس‌رسانی مجموعه بن لادن سعودی مرتبط با بالابرنده‌ها و ایمنی و اداره مخاطرات و تمام اقدامات پیمانکار مربوطه باید کارامد و با کیفیت و استانداردهای لازم را رعایت کرده باشد.

این گزارش آورده است در صورت ادامه کار با چارچوب یاد شده(اشکالات و نقایص فراوان در جرثقیل‌ها)، احتمال وقوع حوادث در جرثقیل‌ها به خاطر این نقایص و اشکالات بسیار بالاست که به صورت مستقیم بر اعتبار مجموعه بن لادن و منافع آن تاثیر می‌گذارد.

این گزارش افزوده است اسناد مربوط به سیستم بالابرنده در برنامه طرح‌های مکه،صوری(غیرواقعی) و تاثیر بسیار اندکی در مدیریت و مهار خطرات مربوط به آن دارد.

عملکرد آل سعود از هنگام سیطره بر سرزمین حجاز و حرمین شریفین نشان می‌دهد که هنگام بروز سوانح و حوادث تلخ و هولناک در موسم‌های حج و عمره، همواره خاندان سعودی از مسئولیت وقوع این حوادث به‌شیوه‌های مختلف تبرئه می‌شوند.

طی موسم‌های حج  سال‌های گذشته سوانح و حوادث ناخوشایند و دردناک زیادی رخ داده که در نتیجه شمار قابل توجهی از میهمانان حرمی که باید برای آنها امن باشد، جان خود را از دست داده‌‌اند و خانواده‌های بسیاری در غم از دست دادن عزیزانشان که قرار بود با عنوان حاجی به وطنشان برگردند، به سوگ نشستند. بدترین فاجعه سال‌های اخیر کشتار هولناک حجاج بیت الله الحرام به‌ویژه حجاج ایرانی و فاجعه وحشتناک منا و سقوط جرثقیل در مسجدالحرام بوده است.

با این حال وجه مشترک همه این حوادث دردناک، شانه خالی کردن میزبان حجاج بیت الله الحرام از مسئولیت خود در وقوع این فجایع است، کسانی که خود را خادم الحرمین، خادم ضیوف الرحمن و ... می‌خوانند، کسانی که ادعا می‌کنند تمام امکانات و نیروهای خود را برای ارائه بهترین خدمات به حجاج و عمره‌گزاران و زائران بیت الله الحرام و حرم مطهر نبوی(ص) به کار می‌گیرند تا آنها با آرامش و در امنیت کامل مناسک حج و عمره خود را به جا آورند و در پایان با خاطرات خوش، عربستان را به‌سوی کشورهای خود ترک کنند.

عکاظ یک هفته پیش هم اطلاعات تکان‌دهنده‌ای را درباره حادثه دلخراش سقوط جرثقیل در مسجدالحرام که ده‌ها حاجی بیگناه در زیر این وسیله غول‌پیکر ساختمانی متلاشی شدند، منتشر کرده است.

عکاظ تیتر مربوط به این خبر را این‌گونه تنظیم کرده است: «گزارش وزارت دارایی (سعودی) فاش می‌کند که این وزارت،‌ 10 ماه پیش از سقوط جرثقیل، خواستار برچیده شدن آن شده بود».این گزارش فاش کرده بود که وزارت دارایی سعودی حمایت مالی از استقرار جرثقیل را 10 ماه پیش از سقوط آن متوقف کرده و خواستار برچیده شدن آن شده بود، زیرا دیگر نیازی به این جرثقیل در آن مکان نبود و ادامه نصب آن بی‌فایده بود و باید منتقل می‌شد (که عملاً این کار انجام نشد و جرثقیل در موسم حج سقوط کرد و فاجعه به بار آورد).

با توجه به این گزارش و گزارش هفته پیش روزنامه رسمی عکاظ که مقصر اصلی سقوط جرثقیل در مسجدالحرام را یک تبعه مصری معرفی کرده است، نتیجه نهایی این تحقیقات هم تبرئه مقامات سعودی از دست داشتن در این فاجعه و فجایع دیگر است. در فاجعه دلخراش منا هم مقامات و شیوخ سعودی، حجاج بیگناه را مسئول وقوع این حادثه دردناک معرفی کرده بودند تا بر بی‌کفایتی و سوء‌مدیریتی آل سعود سرپوش بگذارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار