خوزستان از استان هاي پيشرو در رمينه بيمه محصولات كشاورزي بشمار مي آيد و در حال حاضر 151 مورد بیمه بخش کشاورزی در کشور وجود دارد که از این تعداد 107 مورد در خوزستان پوشش داده می شود.

"> خوزستان ؛ پيشرو در بيمه محصولات كشاورزي

شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۷

خوزستان از استان هاي پيشرو در رمينه بيمه محصولات كشاورزي بشمار مي آيد و در حال حاضر 151 مورد بیمه بخش کشاورزی در کشور وجود دارد که از این تعداد 107 مورد در خوزستان پوشش داده می شود.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی خوزستان گفت: ایران دهمین کشور در بروز بلایای طبیعی جهان است و از 40 مورد بلایای طبیعی ثبت شده در دنیا 31 مورد در ایران اتفاق می ‌افتد.

جهانپور معماریان به مناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی با اشاره به خطراتی که بخش کشاورزی را تهدید می کند، افزود: عمده خطراتی که بخش کشاورزی خوزستان را تهدید می کند، خشکسالی های متوالی در سالهای اخیر است.

معماریان همچنین ریسکهای اجتماعی همچون سرقت، نوسانات قیمت، نرخ سود و ریسکهای نهادی و یا سیاست گذاری را از دیگر عوامل تهدید کننده بخش کشاورزی برشمرد و گفت: بیمه ابزاری برای حمایت از بخش کشاورزی و کمک به توسعه آن است.

وی با بیان اینکه سالانه 13 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان خوزستان تولید می شود، افزود: در حال حاضر 151 مورد بیمه بخش کشاورزی در کشور وجود دارد که از این تعداد 107 مورد در خوزستان پوشش داده می شود.

مدیر گروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان خوزستان با اشاره به ارائه خدمات بیمه ای به بیش از 110 هزار بهره بردار در استان، اظهار کرد: از مزایای بیمه کشاورزی تقبل 70 درصدی سهم دولت از کل حق بیمه است.

وی با بیان اینکه هفت برابر حق بیمه جمع آوری شده از کشاورزان به بخشهای مختلف خسارت دیده، غرامت پرداخت شده، تصریح کرد: سالانه یک هزار و 400 میلیارد ریال غرامت از سوی صندوق بیمه بخش کشاورزی به کشاورزان پرداخت می شود در حالی که مجموع حق بیمه پرداختی کشاورزان 240 میلیارد ریال بوده است.

معماریان با تاکید بر نگاه حمایتی به بخش کشاورزی، گفت: صندوق بیمه بخش کشاورزی با وجود ارائه خدمات بیمه‌ ای به این بخش، اما نیازمند حمایت جدی دولت است.

وی با اشاره به عدم پرداخت تعهدات دولت، افزود: امسال 14 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار مازاد پرداخت خسارت کشاورزی داریم که در تعهد دولت بوده ولی هنوز پرداخت نشده است.

معماریان تصریح کرد: در صورت عدم حمایت دولت و عدم تخصیص اعتبارات لازم به صندوق بخش کشاورزی، سهم حق بیمه کشاورزان از 30 به 50 تا 70 درصد نیز افزایش خواهد یافت.

ارائه خدمات بیمه ای به 78 هزار بیمه گذار

مدیرگروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان خوزستان از خدمات دهی به بیش از 78 هزار بیمه گذار و سطحی در حدود 908 هزار هکتار اشاره کرد و گفت: در بخش باغات 22 هزار نفر در سطحی معادل 30 هزار هکتار، بیمه محصولات دامی شش هزار نفر در سطحی معادل 300 هزار واحد دامی، 125 نفر از مرتع‌ داران در سطح 110 هزار هکتار از عرصه ‌های مختلف منابع طبیعی، هشت میلیون قطعه طیور و 109 واحد آبزی پروری در سطح دو هزار هکتار تحت پوشش صندوق بیمه بخش کشاورزی هستند.

وی عمده ترین خسارات وارده را در بخش محصولات زراعی خشکسالی عنوان کرد و گفت: در بخش باغات خسارت سرمازدگی مرکبات و در بخش دام و طیور بیماریهای مختلفی از جمله آنفولانزا عمده ترین خسارتها هستند.

معماریان افزود: مشکل مهم در بخش آبزیان نیز خسارت به سایتهای پرورش میگو با توجه به بیماری لکه سفید بوده است.

وی با اشاره به خسارتهای تخصیص داده شده به بخشهای مختلف کشاورزی استان، اظهار کرد: در بخش زراعت یکهزار و 200میلیارد ریال، در بخش باغات100 میلیارد ریال، در بخش واحدهای دامی17 میلیارد ریال، در بخش مرتع دو میلیارد ریال، در بخش طیول 102 میلیارد ریال و در بخش آبزیان هفت میلیارد ریال خسارت در سال 91-90 به کشاورزان استان پرداخت شد.

معماریان در بخش دیگر سخنان خود به فعالیتهای صورت گرفته در راستای تقویت و توانمندی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: به کارگیری و جذب 600 نفر از فارغ التحصیلان رشته کشاورزی و ساماندهی آنان در 14 شرکت بیمه از جمله این فعالیتها است.

وی تهیه شناسنامه برای باغات تحت پوشش، تخصصی کردن ارزیابی برای هر محصول، تقویت شبکه نظارت، حضور کارگزاران بیمه در روستاها و توسعه آموزشهای ترویج را از دیگر فعالیتهای صندوق بیمه کشاورزی استان خوزستان عنوان کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار