اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
این افتخار است برای ملت ایران که در فاصله این سه سال رتبه ایران در شرایط محیط کسب و کار از رتبه 152 در دنیا به رتبه 118 برسد.
رییس دفتر رییس‌جمهوری کشورمان گفت:شادمانی مردم، پدیده بزرگ هفته دولت است.

به گزارش ایسنا، محمد نهاوندیان در سخنرانی پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه تهران به تشریح  دستاوردهای سه ساله دولت تدبیر و امید پرداخت و گفت: هفته دولت هفته خدمت به ملت و هفته ملت و هفته شکر به درگاه خداوند است.

وی افزود: در این مناسبت هفته دولت فرصت هایی پیش می آید، تا همچنان که مقام معظم رهبری توصیه کردند گزارش این خدمات و توفیقات به ملت داده شود، لذا زمانی که مردم این گزارش‌ها را می شنوند، خوشحال می شوند و در مقابل آن، بدخواهان ملت ناراحت و عصبانی. زمانی که  مردم می شنوند بالاخره  آرزوی دیرینه پیشی گرفتن  صادرات غیرنفتی بر واردات  ،بعد از 4 دهه تلاش تحقق پیدا کرده است، خوشحال و بدخواهان عصبانی می شوند.

نهاوندیان تصریح کرد: زمانی که مردم می شنوند بالاخره با برنامه ریزی‌های ما در پایان امسال برداشت ایران از ذخایر و میادین مشترک گازی در جنوب کشور از کشور همسایه که در طول این سالیان و دهها سال بیش از ما از آن سفره ها استفاده می کرده، به حد عادلانه خود رسیده و  فراتر می رود، خوشحال می شوند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری کشورمان گفت: زمانی که  مردم می شنوند بلافاصله با برداشته شدن عزتمندانه تحریم های ظالمانه، خدمتگزاران این ملت در وزارت نفت توانستند در کمتر از شش ماه میزان تولید نفت و میزان صادرات نفت را به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند، خوشحال می شوند، غیر از این که در این مذاکرات پیروزمند، حقوق هسته ای ما تثبیت شد و به رسمیت بین المللی شناخته شد.

وی ادامه داد: در صنعت نفت که مورد هدف بدخواهان بود نیز  بالافاصله تحمیل اراده محدود سازی دشمنان با شکست مواجه شد و ایران  در حال بازگشت  به جایگاه خود در بازار جهانی نفت است.

نهاوندیان در ادامه با اشاره به  وضعیت  امسال ایران که  با وجود کاهش قیمت نفت، تنها کشور سرفراز  در بعد اقتصادی میان کشورهای تولیدکننده و صادر کننده نفت در جهان معرفی شد، گفت : این درحالی است که  خود کشورهایی  مسبب  کاهش قیمت نفت با کسر بودجه بالای 98 میلیارد دلار در سالی که گذشت مواجه شدند. برخی از آن کشورها قدرت پول ملی شان به نصف و کمتر از نصف رسید و  در بسیاری از  آن کشورها تورم بالا رفت و در ایران نه تنها تورم ایجاد نشد بلکه تورم پایین آمد. در آن کشورها  رشد منفی شد، اما در اقتصاد ایران نه تنها رشد منفی نشد،بلکه در چهار ماهه امسال دیدیم که با یک جهشی به بالاتر از چهار درصد هم رسید.

رییس دفتر رییس‌جمهوری کشورمان افزود: بسیار قابل توجه است اگر ضربه ای را که به اقتصاد ایران در سال 90 وارد شد  با ضربه ای که در سال 94 وارد شد مقایسه کنیم. در سال 94 حدود 40 درصد درآمد نفتی ما به سبب تحریم ها کاهش یافت و متاسفانه این موجب شد که قیمت ارزش پول ملی ما به حدود یک سوم تنزل پیدا کند و ما تورم 40 درصد را شاهد بودیم اما در ضربه ای که  در سال 94 مشابه آن به ما وارد شد، نه تنها تورم بالا نرفت بلکه رشد منفی هم نداشتیم؛ این یعنی اقدام و عمل و مقاوم شدن اقتصاد ایران در مقابل ضربه های بیرونی.

وی با یادآوری اینکه در بند شش سیاست های اقتصاد مقاومتی بر افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی تاکید شده است، گفت: مردم زمانی که گزارش‌های وزارت جهاد کشاورزی را می شنوند مبنی بر اینکه تولید گندم در این سه سال اخیر مرتبا افزایش یافته است و اکنون میزان ذخایر ما زیاد است ؛ در شرایطی که ما دوره هایی را گذراندیم که ذخایر ما در کشور کمتر از بیست روز بود، این یعنی مقاوم شدن اقتصاد، یعنی دشمنان کمتر از گذشته در فکر  و خیال خودشان حتی طراحی خواهند کرد که حتی به اقتصاد ایران لطمه بزنند زیرا این اقتصاد روی پای خود ایستاده و محصولات کشاورزی و امنیت غذایی خودش را بالا برده است.

نهاوندیان اضافه کرد: در سیاست های اعلامی مقام معظم رهبری حمایت همه جانبه از صادرات کالاها و خدمات آمده است. خوشبختانه بعد از یک دوره تلاش طولانی که در سال های گذشته پایه ریزی هایی شده و تلاش های تولیدگران کشور ما در چهار ماه نخست سال 95 به طراز مثبت تجاری ¾ میلیارد دلار رسیدیم که این یعنی اقدام و عمل و مقاوم شدن اقتصاد.

وی افزود: یکی از نگرانی هایی که در اقتصاد ما  این بود که  ما شاهد شرایطی بودیم که از سویی تورم بالایی داشتیم و از سویی هم رکود و  از سال 90 برخی از کارخانجات ما  به حالت نیمه تعطیل و تعطیل در آمد و آمارهایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد نشان می دهد که  فعالیت واحدهای تولیدی در استان ها شروع شده و رشد مثبت تولید صنعتی این موضوع را نشان می دهد.

نهاوندیان همچنین تصریح کرد: در تجهیز منابع بانکی هم سود تسهیلات پایین آمد و هم میزان عرضه تسهیلات بالا رفت و به گزارش بانک مرکزی 44 درصد میزان تسهیلاتی که سیستم بانکی ارایه داده افزایش یافته و این باعث می شود که آرام آرام کارخانجات راه بیفتد و تولید افزایش یابد و با شرایط پس از تحریم لازم نیست که هزینه های اضافی برای صادرات را بدهیم ؛ این یعنی اشتغال برای جوانان.

نهاوندیان اضافه کرد: یکی از نکات مورد تاکید در سیاست اقتصاد مقاومتی بهبود محیط کسب و کار است، این افتخار است برای ملت ایران که در فاصله این سه سال رتبه ایران در شرایط محیط کسب و کار از رتبه 152 در دنیا به رتبه 118 برسد. البته راه بلندی در پیش داریم و جایگاه ایران بهتر از این است و باید باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق تقوا در سیاست و کشورداری برخورد ریشه ای با مشکلات است، خاطرنشان کرد: متصدیان امور عمومی، مسوولان حکومتی و دولت ها این انتخاب را دارند که در برخورد با مشکلات می توانند ظاهرسازی و برخورد نمایشی کنند و می توانند ظاهر مطلب را با یک مسکن هایی درست کنند و می توانند به جای این هم برخورد ریشه ای کنند و ریشه ها را بشناسند و اصلاحات اساسی را در دستور کار خود قرار دهند ممکن است زود به نتیجه نرسند، اما این موضوع خدمت به نسل های آینده است. اگر دولتی را دیدید که به زیر ساخت ها پرداخت معنایش این است که برخورد ریشه ای می کند این یعنی تقوای حکومتی.

نهاوندیان افزود: در گزارشی که وزیر راه و شهرسازی در حضور مقام معظم رهبری ارایه دادند، ملاحظه کردید  صدها کیلومتر در این فاصله سه سال خطوط ریلی ما دو خطه شده است و بهره برداری از خط تهران و مشهد به سه برابر رسیده است و در کل مسیر جنوب ریل هایی که شصت سال بود ترمیم نشده بودند، نوسازی شدند و خطوط ریلی ایران از جنوب و شمال به خطوط راه آهن بین المللی وصل شد؛ این موضوع یعنی جایگاه منطقه ای و بین المللی راه آهن جایگاه غیرقابل انکاری است و  همه کشورهای دیگر می آیند که با ایران صحبت کنند که ما را وصل کنید.

وی یادآور شد: در اجلاس سه جانبه سراسری  ایران، هند و افغانستان و اجلاس ایران، روسیه و آذربایجان و اجلاس ایران، ترکمنستان و قزاقستان دیدیم که آنها به دنبال این بودند که به شبکه ریلی ایران وصل شوند زیرا  ایران قلب اقتصاد منطقه است و اکنون عزتی برای کشور ما حاصل شده است.

نهاوندیان افزود: اکنون در مذاکرات می بینید که طرف ایران طرف تعیین کننده است و قدرت چانه زنی بالا پیدا کرده است. دیگر شرایطی نیست که به دلیل محدودیت ها و اعمال تحریم ها ما محدود باشیم که با یک یا دو کشور و با هر کیفیتی که گفتند مذاکره کنیم، اکنون ایران قدرت انتخاب دارد و صنعت گر ایرانی بهترین تکنولوژی ها را می تواند در اختیار بگیرد. همچنین در قراردادهای سرمایه گذاری این ایران است که شرط می گذارد که باید در این سرمایه گذاری 40 یا 50 درصدش تولید داخلی باشد؛ این موضوع یعنی پیشرفت همراه با عزت.

وی اضافه کرد: اگر دولتی آمد و توانست تورم را یک رقمی کند و در بازار ارز آرامش ایجاد کرد؛ این موضوع یعنی کار ریشه ای یعنی کسی که در ایران می خواهد سرمایه گذاری کند از این بعد می تواند روی آینده ایران حساب کند.

نهاوندیان در ادامه با اشاره به فعالیت دولت یازدهم در حوزه مبارزه با فساد و رانت،  مساله حقوق های غیرعادلانه که نظر افکار عمومی را به خود جلب کرد را یادآورشد و گفت: در آن زمان دیدیم که  دولت بلافاصله به این مساله به طور جدی پرداخت و با آن برخورد کرد. مهمتر این بود که دولت در آیین نامه اجرایی قانون بودجه 95 ریشه این زیاده خواهی ها را که عبارت بود از تصمیم گیری ذی نفعلان برای خود، ممنوع کرد و ان شاء الله در لایحه جدید که به مجلس تقدیم می شود ریشه این موضوعات از بین برود؛ این امر یعنی برخورد ریشه ای. اگر دولت آمد و شفافیت در اطلاعات ایجاد کرد، همه وزارت خانه ها را موظف کرد که حداقل و حداکثر حقوق ها را در سایت بگذارند یعنی برخورد ریشه ای داشته است.

وی افزود: این توفیقات فقط توفیقات هیات دولت نیست، بلکه توفیفات مردم است اما سرمایه اصلی که مقام معظم رهبری فرموده اند اعتماد و امید مردم است و هر کس به افزایش اعتماد مردم کمک کند و امید به آینده را در مردم افزایش دهد، به این انقلاب و کشور و مردم خدمت کرده است اما اگر نشریه ای در گوشه ای مرتبا بذر یاس بیفکند و به نام نقد تخریب کند، این دیگر نقد منصفانه نیست و تخریب است.همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند که فرصت هفته دولت، فرصت ارزیابی کارنامه است و ارزیابی منصفانه و نقد منصفانه و دولت هم از آن استقبال می کند در صورتی که نقد منصفانه باشد، زیرا نقد منصفانه کار را تسهیل می کند.

وی  با طرح این سوال که شاخص تمایز بین نقد منصفانه با تخریب چیست؟ گفت:در نقد منصفانه علاه بر کاستی ها توفیقات هم دیده می شود و راه حل داده می شود ، اگر در الگوهای قراردادهای نفتی پیشنهادهایی مطرح شد و مورد توجه وزارت نفت قرار گرفت ، منتقد و نشریه باید از آن تشکر کند که به نقد توجه شده است اما اگر دیدید که مرتبا سیاه نمایی شد، این دیگر نقد منصفانه نیست و تخریب است.

نهاوندیان افزود: ما باید در کشور با  نگاه تقابلی همان چیزی که مقام معظم رهبری فرمودند که دشمنان و دیگران می خواهند دو قطبی سازی کنند، مقابله کنیم زیرا این کشور یک ملت و یک دولت است و دولت و ملت منسجم دارد. در این جامعه و نظام ما دو قطبی نداریم و همه با هم هستیم و با انسجام و اعتماد جلو می رویم اما شرط فتح و پیروزی ، هدایت ، تقوا ، خیرخواهی و مثبت اندیشی است.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در پایان ضمن گرامی داشت یاد و خاطره  شهیدان رجایی و باهنر گفت: هفته دولت به خاطره الگوی شخصیتی این عزیزان مزین شده است.

برچسب ها: نهاوندیان ، دولت ، مردم
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار