شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۴
پیام مجازی احمدي‌نژاد: به من راي دهيد

احسان اسقايي: سخنگوي جامعه روحانيت مبارز از احتمال تشكيل شوراي ائتلاف اصولگرايان براي انتخابات رياست‌جمهوري۹۶ خبر داد. غلامرضا مصباحي‌مقدم با اشاره به شوراي ائتلاف اصولگرايان گفت: پس از انتخابات مجلس، جلسه شوراي ائتلاف مجددا تشكيل شد و طبق نظرات اعضا، قرار بر ادامه فعاليت شورا شد. ظاهرا يك يا دو جلسه نيز بعد از ايام انتخابات برگزار كرده‌اند. احتمال دارد چارچوب و قالبي كه بتواند براي انتخابات دور بعد كمك كند بازهم«تشكيل شوراي ائتلاف اصولگرايان» باشد. مصباحي مقدم درباره تغيير اعضاي شوراي همگرايي اصولگرايان گفت: در حال حاضر نمي‌توان در اين باره اعلام نظر كرد و بايد در جلسات تصميم‌گيري شود كه اعضا باقي بمانند يا تغيير كنند. وي با اشاره به تحركات احمدي‌نژاد در عرصه سياسي كشور گفت: تجربه هشت ساله دولت آقاي احمدي‌نژاد براي ما موفقيت آميز نبوده است؛ البته بيشتر تجربه دولت دوم ايشان. مصباحي مقدم توضيح داد: از يك منظر احمدي‌نژاد بر روي آرمان امام تكيه كرد و همين تاكيد هم بود كه مورد استقبال مردم قرار گرفت. وي شروع خوبي داشت متاسفانه هر چه دلسوزان انقلاب به آقاي احمدي‌نژاد درباره تكروي‌ها، اقدامات شتابزده، ناپخته و نسنجيده تذكر دادند و هرچه گفتند كه اين اقدامات آثار كوتاه‌مدت و بلندمدتي دارد كه ممكن است آثار كوتاه‌مدت آن شيرين باشد، اما در بلندمدت كشور را دچار مشكل خواهد كرد، گوش نداد و برخلاف آن تذكرات عمل كرده و سياست‌هاي رسمي نظام را پياده نكرد. وي خاظر نشان كرد: آقاي احمدي‌نژاد شكافي در ميان مجلس و دولت به وجود آورد و مصوبات مجلس را غيرقانوني اعلام و آنچه را كه خودش مي‌خواست دنبال مي‌كرد و از مجلس مي‌خواست كه به دنبال او بيايد. احمدي‌نژاد سرمايه‌هاي ملي را براي اهداف فردگرايانه خودش هزينه كرد و درآمد سرشار نفت را در اين دوره به‌نوعي هزينه كرد كه فوايد آن براي ملت محسوس نبود.

پيام احمدي‌نژاد

اما در آن طرف داستان روايت ديگري است. كار به پيام دادن رسيده است.«از من حمايت كنيد». احمدی‌نژاد به‌راستي باور دارد كه مي‌تواند برنده ماراتن انتخاباتي ۹۶ باشد و بار ديگر برصندلي قوه مجريه بنشيند! از هر زاويه‌كه به انتخابات ۹۶ نگاه ‌شود، دوضلعي انتخابات نمايان‌تر مي‌شود؛ دوضلعي‌ای كه يك‌ سوي آن به طور يقين اصلاح‌طلبان با كانديداتوري حسن روحاني هستند و ضلع ديگر، هرچند تا به امروز مشخص نشده ولي از آخرين تحركات رئيس‌جمهور سابق مي‌توان دريافت که به اعتقاد برخي و نه تمام اصولگرايان، احمدي‌نژاد است. با پيغامي هم كه فرستاده ديگر نبايد شك كرد كه او به آمدن فكر كرده است تا حداقل تنور انتخابات را براي اصولگرايان گرم كند.

احمدي‌نژاد در قواره رئيس دولت اصلاحات نيست

 بركسي پوشيده نيست نتيجه جمله «به هر دو ليست» كه در انتخابات گذشته از بزرگان اصلاحات مطرح شد، پيروزي اصلاحات و اعتدال بود، اما سوال اينجاست كه اگر محمود احمدي‌نژاد قصد داشته باشد در انتخابات پيش‌رو از بدنه اجتماعي خود بخواهد به ليستي در شوراي شهر تهران يا فردي در برابر روحاني رای دهند كه او معرفي يا تاييد كرده است، آیا مورد قبول جريان اصولگرايي خواهد بود؟ تجربه نشان مي‌دهد محمود احمدي‌نژاد هر چند داراي بدنه اجتماعي است ولي آن بدنه، مختص شخص خودش است و قابليت انتقال ندارد. اثبات اين ادعا، انتخابات مجلس دهم است كه در آن انتخابات، افرادي كه خود را در مجلس نهم نزديك به دولت احمدي‌نژاد نشان داده بودند، نتوانستند مجوز حضور در مجلس دهم را كسب كنند بنابراين مي‌توان نتيجه‌ گرفت بدنه اجتماعي احمدي‌نژاد هيچگاه به خواست و فرمان وي حركت نمي‌كند. اين در حالي است كه بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان حتي اگر نسبت به شخص رئيس دولت اصلاحات انتقاداتي هم داشته باشند، در نهايت به توصيه وي عمل مي‌كنند.

رودستي احمدي‌نژاد به اصولگرايان

 هر مقدار در خلقيات احمدي‌نژاد دقت و به ويژگي تك‌محوري او توجه و عبورهاي مكرر اصولگرايان از او به ويژه در اواخر دوران رياست‌جمهوري‌اش يادآوري شود، اين نتيجه حاصل نخواهد شد كه احمدي‌نژاد اهل گذشت و فداكاري به نفع اصولگرايان است، زيرا نشان داده كه اهل «بگم- بگم»‌هاي بدون پشتوانه است و در لحظات حساس از هر شيوه‌اي براي كنار زدن رقيب، حتي اگر اصولگرا باشد، استفاده مي‌كند. از سوي ديگر اصولگرايان نيز تا اين لحظه تحركي براي رسيدن به اجماع در راستاي معرفي كانديدايي در مقابل حسن روحاني براي انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم نداشته‌اند. البته برخي از آنها اعلام كرده‌اند كه از روحاني حمايت خواهند كرد، ولي اگر اصولگرايان به تدريج به وحدت برسند، آنگاه چه از روحاني حمايت‌كنند يا نكنند و به سمت قاليباف، جليلي و حتي باهنر بروند، كار براي احمدي‌نژاد سخت‌تر خواهد شد، زيرا او حتي با در نظر داشتن بدنه اجتماعي اختصاصي خود و با عدم تمايل سازماندهي شده اصولگرايان به حمايت از وي، نمي‌تواند از سد روحاني عبور كند، چه رسد به اينكه در مقابل او، اصولگرايان سنتي از حسن روحاني حمايت كرده و آراي خود را در سال ۹۶ به نام عضو جامعه روحانيت به صندوق بيندازند. بنابراين احمدي‌نژاد كه سیاستمداري سياس است، از پيغام اخير خود به اصولگرايان تنها يك نيت را دنبال مي‌كند و آن، اينكه به اصولگرايان رو دست بزند، چنانكه آنها را در ابتدا مجاب به حمايت از خود كند تا با بدنه اجتماعي خود به همراه اصولگرايان، سازمان رای قوي در مقابل روحاني معرفي كند و در دقيقه ۹۰ كه قرار شد به نفع شخص ديگري كناره‌گيري كند با اثبات اينكه اجماع شكل گرفته پيرامون وي قابل چشم‌پوشي نيست و با اين استدلال كه اگر به نفع جليلي و قاليباف هم كناره‌گيري كند، آراي گرد آمده پيرامون او به صندوق اين افراد ريخته نخواهد شد، برخلاف تعهدات نخستين به اصولگرايان در عرصه رقابت باقي بماند و به نوعي به اعتماد بدنه اصولگرايي رودست بزند.

اصولگرايان پاسخ سختي به احمدي‌نژاد مي‌دهند

مشكلات به جا مانده از دولت قبل سبب رويگرداني بخش زياد جامعه از اصولگرايان شده است و به نظر مي‌رسد غيرت اصولگرايي اجازه نمي‌دهد محمود احمدي‌نژاد از انديشه و نام اصولگرايي براي رسيدن به قدرت استفاده كند، به ويژه اينكه جريان اصولگرايي در حال ترميم خود است و نمي‌خواهد در اين مسير اختلالي ايجاد شود. ضمن اينكه پيغام احمدي‌نژاد به جريان اصولگرايي يك پيام آشكار ديگر هم دارد و آن اينكه برگه او در ميان عامه مردم درحال سوختن است، بنابراين هشدار مي‌دهد اگر ازجايگاه وي استفاده نشود، بدنه اجتماعي اش تا چند سال ديگر فراموش خواهد شد كه البته به نظر مي‌رسد اصولگرايان اهميتي به اين هشدار ندهند و او را تنها بگذارند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار