امروزه هر کسی می خواهد، می تواند زیبا تر از دیگری شود. عمل های زیبایی در ایران مثل دوی ماراتن در حال پیشرفت هستند و هر روز بر شمار مردان و زنانی که تلاش می کنند تا زیباتر از بقیه به نظر برسند افزوده می شود

"> ماراتن پیشرفت عمل های زیبایی !
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۲

امروزه هر کسی می خواهد، می تواند زیبا تر از دیگری شود. عمل های زیبایی در ایران مثل دوی ماراتن در حال پیشرفت هستند و هر روز بر شمار مردان و زنانی که تلاش می کنند تا زیباتر از بقیه به نظر برسند افزوده می شود

اختصاصی شوشان : امروزه هر کسی می خواهد، می تواند زیبا تر از دیگری شود. عمل های زیبایی در ایران مثل دوی ماراتن در حال پیشرفت هستند و هر روز بر شمار مردان و زنانی که تلاش می کنند تا زیباتر از بقیه به نظر برسند افزوده می شود .

انوع عمل ها مثل جراحی روی صورت، بينی، ایمپلانت سينه، ليپوساکشن، پوست شيميايی ( نوع عمل روی بدن است که جوش ها و …پوست را از بين می برد و پوست را بهبود می بخشد) اکسيژن درمانی عصب صورت، بوتاکس، کوچک کردن استخوان چانه، تزريق پر کننده، ایمپلانت لب، تزريق ويتامين های غشايی و ماتيک لب و خط لب و خط چشم بصورت خالکوبی همه و همه عمل هایی هستند که فرد برای زیباتر شدن انجام می دهد.

این در حالی است که قیمت ها نیز سلیقه ای است و هر پزشکی بنا بر ارزشی که برای کا ر خود قائل است به متقاضی قیمت پیشنهاد می دهد . به طور معمول هزینه برخی جراحی های زیبایی در ایران از این قرار است .جراحی بینی ( رینوپلاستی( قیمت 2 تا 10 میلیون تومان . جراحی زیبایی گوش (اتو پلاستی ) 3 تا 6 میلیون تومان. جراحی زیبایی شکم (آبدومینو پلاستی( 3 تا 7 میلیون تومان. کشیدن صورت (لیفتینگ یا رایتیدکتومی ) 3 تا 6 میلیون تومان.

متاسفانه درخواست های بی شمار مردم در این زمینه باعث شده است تا حتی برخی پزشکان نیز اخلاق پزشکی خود را به دست فراموشی بسپارند و این وسیله راهی باشد برای ورود آنها به دنیای بیزینس.این در حالی است که پزشکان زیبایی ، مشاوره ای به بیمار نمی دهند تا بیمار را از عواقب عمل آشنا سازند. در حالی که اکثر این عمل ها دارای عوارضی است، که شخص باید از قبل آنها را بداند و از پزشک خود در این رابطه مشاوره بگیرد. قبل از آنکه فرد عمل زیبایی انجام دهد رضایت نامه ای را امضا می کند و هر نوع خطر احتمالی در این رابطه را می پذیرد .

پایگاه خبری شوشان با دکتر زینب ظاهری کارشناس لوازم آرایشی اداره معاونت غذا و دارو گفتگویی در رابطه با بوتاکس انجام داده است. بوتاکس دارویی است که توسط FDA) اداره دارو و غذای آمریکا) به رسمیت شناخته شده است.

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید ابتدا یک تعریف از بوتاکس ارائه دهید ؟

بوتاكس (Butox®) يكي از نام هاي تجاري سم بوتولينوم است. سم بوتولینوم یک پروتئین تولید شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است و قدرتمندترین نروتوكسيني (سم عصبي) است كه تا كنون کشف شده. سم بوتولینوم موجب مسمومیت بوتولیسم مي شود كه یک بیماری جدی و تهدید کننده حیات در انسان و حیوانات است. این سم یک عامل مهار کننده عصبی - عضلاني بسیار قوی می‌باشد که از طریق مهار آزاد شدن نوروترانسمیتر استیل کولین از انتهای اعصاب محیطی باعث ایجاد فلج می‌شود. استیل کولین، به طور معمول ايمپالس هاي عصبی را به عضلات انتقال داده و باعث حركت عضله ميشود. سم بوتولینوم با مسدود کردن این انتقال دهنده عصبی، باعث بروز ضعف عضلاني و فلج عضلانی مي شود.

بوتاکس در چه رده های سنی کمترین و بیشترین خطر را دارد ؟

سن مناسب براي استفاده بستگي به نوع مصرف اين ماده دارد. استفاده از سم بوتولينوم فقط محدود به مصارف زيبايي نيست و كاربردهاي زيادي در درمان برخي اختلالات عضلاني از جمله گرفتگي هاي عضلاني ، پلک زدن غیر ارادی (Blepharospasm) و لوچي (strabism)دارد. همچنين در درمان تعريق بيش از حد (hyperhidrosis ) هم استفاده از اين دارو بسيار موثر است. متخصصان معمولاً بين 18 تا 75 سال را سن مناسب اعلام ميكنند.

عوارض ناشی از تزریق بوتاکس چیست ؟

تزريق بوتاکس روشی کم ‌عارضه است و عوارض مطرح‌ شده برای آن نادر، جزئی و گذرا هستند. از عارضه‌های بی‌اهمیت و گذرای بعد از تزریق می‌توان به قرمزی محل تزریق، ورم موضع، خون مردگی به خصوص در نواحی دور چشم، درد محل تزریق، سردردی که ممکن است تا ۳ ساعت طول بکشد، تهوع مختصر، ضعف عمومی و خارش اشاره کرد. بعضی عوارض احتمالی دیررس که اهمیت بیشتری دارند نظیر دوبینی، افتادگی پلک و ابرو نیز مطرح هستند. البته این عوارض در صورت رعایت نکات ظریفی از جانب پزشک و بیمار قابل پیشگیری‌اند و اغلب آنها به ‌مرور زمان و خود به‌ خود اصلاح می‌شوند.

توجه داشته باشید که در صورت بروز ورم شدید در ناحیه تزریق ماده، خونمردگی وسیع و نیز مشاهده افتادگی در پلک و ابرو باید پزشک را از آنها مطلع کرد. این احتمال وجود دارد که بوتاکس به اشتباه به ماهیچه‌های کناری تزریق شود یا حتی در اثر تزریق عمیق روی آنها تاثیر بگذارد. تزریق بوتاکس به ماهیچه بالا برنده پلک موجب افتادگی کامل یا بخشی از پلک به مدت شش تا هشت هفته می‌شود. از جمله تاثیرات ثانویه تزریق بوتاکس می‌توان به خشکی موقتی چشم، تورم پلک، خطای دید، التهاب قرنیه، هماتوم یا تراوش و تجمع موضعی خون که به زودی منعقد می‌شود،دردهای موقتی و سوزش خفیف اشاره کرد.حتی اگر بوتاکس به درستی به وسیله یک متخصص تزریق شود، باز هم در 24درصد مراجعان، سردرد، هماتوم، تورم، افتادگی پلک و دردهای خفیف مشاهده می‌شود.

بوتاکس کدام ناحیه بدن بیشترین خطر را دارد ؟

بيشترين مورد مصرف بوتاكس مربوط به زيبايي است كه در ناحيه صورت و بخصوص اطراف چشم ها انجام مي شود. بنابراين دقت پزشك در زمان تزريق و آگاهي او از وضعيت آناتومي عضلات صورت فرد تاثير بسيار زيادي در كاهش خطرات و عوارض جانبي تزريق دارد.

چه قدر بوتاکسی که توسط آرایشگرها انجام می شود قابل اعتماد است ؟

از آنجا كه محل تزريق بوتاكس اصولا نواحي اطراف چشم بوده و اين مكان نقطه حساسي در ميان عضلات صورت محسوب مي شود، اگر تزريق به اشتباه و توسط فرد غيرمتخصص صورت بگيرد، ممكن است عضلات ديگر غير از عضله هاي مورد نظر فلج شوند. يكي از علت هاي بروز عارضه در بوتاكس هم به تزريق آن از سوي افراد غير متخصص مربوط مي شود؛ با توجه به حساسيت اين آمپول، تزريق آن تنها در حيطه تخصصي پزشكان متخصص پوست و جراحان پلاستيك است كه دوره هاي آموزشي ويژه اي را به اين منظور گذرانده اند و افراد غيرمتخصص در مراكز زيبايي مجاز به تزريق اين آمپول نيستند؛ هرچند امروزه در ايران اين مساله به قدري آسان و در دسترس شده كه حتي برخي آن را در سالن هاي زيبايي با هزينه كمتري نسبت به كلينيك تزريق مي كنند و اين موضوع مهم ترين عامل بروز عارضه پس از عمل بوتاكس است كه به فلج شدن عضله ها منجر مي شود و اگر در تزريق آن دقت نشود، ممكن است عوارضي به وجود بياورد كه حتي با عمل جراحي نيز قابل ترميم نباشد.

معمولا یک فرد تا چند بار می تواند بوتاکس کند ؟

اولين اثر بالینی پس از تزریق بوتاكس به عضله حداكثر تا 72 ساعت بعد آشکار مي شود ، و بعد از 1-2 هفته به حداکثر مقدار خود می رسد. این اثر به طور کلی 3-4 ماه طول می کشد.پس از گذشت اين مدت، اتصالات عصبی- عضلانی جدید شکل می گیردو عملکرد عضلات به آرامی باز می گردد.براي باقي ماندن اثر بوتاكس لازم است اين تزريقات تكرار شود. هنوز مشخص نیست که چندبارمیشود از بوتاکس استفاده کرد. اگر فردخوش شانس باشد ودرسن بالاتری نیاز به بوتاکس پیدا کند ،طبعا دفعات کمتری نیاز به تکرار تزریق خواهد داشت.

چه کسانی نباید بوتاکس کنند؟

تزريق بوتاكس براي گروه هايي ممنوع است: زنان باردار، زنان شيرده، افراد زیر 18 وبالای 75 سال، افرادي كه از تزريق اين ماده انتظارات غير واقعي دارند، بيماراني كه ثبات رواني ندارند، افرادي كه سابقه حساسيت نسبت به هر كدام از اجزاي دارو دارند، افرادي با سابقه بيماري هاي عصبي- عضلاني مثل M.S یا میاستنی گراو ، كساني كه تحت درمان با داروهايي نظير جنتامایسین، دی پنیسیلامین، سیکلوسپورین، کلروکین، هیدروکلروکین و استرپتومایسین به مدت طولانی قرار دارند و نيز مصرف‌كنندگان گروهي از داروهاي قلبي و همچنين انجام بیهوشی یا بی حسی موضعی درروزهای نزدیک به انجام بوتاکس.

شوشان / رویا محمودی

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار