شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

سید رسول موسوی

(در پاسخ به گفته جناب وزیر نفت پیرامون تالاب هور العظیم که می گویند: « تالاب هور العظیم را من نباید احیاء کنم و شما باید یقه کسی که این تالاب را خشک کرده را بگیرید » )

این تالاب را و دیگر تالاب های آباد و پر رونق قبل از انقلاب را شما وزارت نفت و بخاطر استخراج دو میلیون و دویست و پنجاه هزار بشکه نفت خشک کردید و در اکو سیستم طبیعی منطقه دست بردید و به جای آن ریز گرد برای مردم محروم خوزستان که دین خود را به اسلام ادا کرده اند، رهاورد آورده اید.

چه باید به شما بگوئیم چون از جایگاه قدرت حرف می زنید. جناب وزیر شما وزیر دولت تدبیر و امید هستید و به همین دلیل مردم و هواداران محیط زیست از شما مطالبه احیاء تالاب هور العظیم و شادگان را دارند. اگر مردم خوزستان اهل یقه گرفتن هستند، یقه ی خیلی ها را باید می گرفتند. یقه خیلی ها را که هم تیپ شما هستند را باید می گرفتند.

محض اطلاع شما و با مراجعه به تاریخ نفت به شما می گویم که مساحی و نقشه برداری از مناطق نفت خیز در خوزستان در سال های 40 تا 45 انجام گرفته اما وزارت نفت و دولت آن وقت در برنامه ریزی خود هرگز به فکر استخراج نفت از هور العظیم نبودند آن هم به دلیل اهمیت حفظ اکو سیستم و جایگاه هور العظیم در این اکوسیستم و حفظ محیط زیست است. دوم به دلیل جایگاه اقتصادی و ایجاد اشتغال این هور برای جوانان و روستائیان بستان، هویزه، دشت آزادگان بیش از 70% مردم نجیب و مقاوم و ولایت مدار این مناطق از صید و صیادی و صنعت حصیر و دیگر فرآورده هایی که از این هور بدست می آورند، ارتزاق می کردند و هرگز مطالبه ایجاد شغل و اشتغال از دولت و مسئولان وقت نداشتند و اینگونه به همشهریان خوزستانی  خود و از طریق تولید و خدمات تولیدی ارائه خدمت می کردند. اگر دنبال عدالتید و خودتان را عادل می دانید، اولاً به کمک دیگر اعضای دولت 100% برای احیای هور العظیم تلاش بکنید و این هور را به حالت قبلی خود برگردانید.
ثانیاً برای رضای خدا که شده از یک میلیون و دویست و پنجاه هزار بشکه نفتی که از این هور استخراج می شود صرف نظر بکنید و این همه با خدا نجنگید و اکو سیستم را خراب نکنید. هور و اکوسیستم هور العظیم اگر به صورت طبیعی خود اداره شود با انتشار رطوبت در نیزارهای پیرامون خود از گرد و خاک و ریزگردها جلوگیری می کند و این خود بزرگترین عامل مبارزه با ریزگردها خواهد بود.

ثالثاً طبق مدارک موجود در تاریخ، 100% فرآورده های خانه های مسکونی مردم پیرامون هور از نی و حصیر و بوریای این جنگل ساخته می شود از جمله این خانه ها مضیف هایی که امروز به عنوان میراث فرهنگی از آن یاد می کنند و آن را به ثبت رسانده اید.

رابعاً این مطلب را به شما یادآور می شوم که مردم خوزستان بعد از جنگ هم فقیر تر شده اند و هم عقب مانده، چه کسی می گوید که خوزستان توسعه دارد یا توسعه پیدا کرده است؟ آثار توسعه را در هیچ کجا نمی بینید مگر در شرکت نفت و تاسیسات آن و حقوق بالای کارکنان و شهرکهای مسکونی اش، در سازمان آب و برق، تاسیسات، حقوق بالای کارکنان و شهرکهای مسکونی اش، در توسعه نیشکر، تاسیسات آن و حقوق بالای کارکنانش، در صنایع فولاد، تاسیسات و شهرکهای وابسته آن شرکت و حقوق بالای هیئتع مدیره اش.

بله تاسیسات، سازمان ها و صنایع خوزستان توسعه پیدا کرده اند اما نه برای رفاه مردم خوزستان؛ مردم عقب مانده و ثروت که ندارند، باقی مانده آن هم به تحلیل رفته است. بله مردم فقیر و فقیرتر شده اند ( البته نه تازه به دوران رسیده ها یا نوکسیه ها و مترفان) قصدم مردم حامی انقلاب، نظام، خط امام، رهبری یعنی محرومان و حاشیه نشینها و پابرهنگان است و این مطلب بسیار گویاست و شعار نیست. من با آنها زندگی می کنم و هر روز آن ها را می بینم. 

آقای وزیر محترم نفت، آقای رئس جمهور گفتند کفران نعمت کنید، عذاب می آید. شهرهای نفتی ماهشهر، آغاجاری، مسجد سلیمان، هفتگل، نفت سفید، اهواز، شادگان، هویزه از ابتدائی ترین امکانات زندگی و توسعه محروم هستند و در پاسخ به فرمایش حضرت عالی باید بگویم این افرادی که مانع توسعه استان هستند رفقای شما و از جنس و تیپ و قماش شما هستند، نعمت را خورده و پشت به آن کرده اند. رهبری به شما فرمودند که نفت خام را صادر نکنید این سرمایه مردم است، فرآورده اش را صادر کنید. در ارتباط با فرمایش رهبری و در پاسخ به آن چه می گوئید و چه کرده اید.

امیدوارم این نامه را دریافت کنید و یک مقداری آنچه را که در آن نوشته شده با وجدان خود مرور کنید. در پایان به عنوان نماینده ادوار این مردم و فرزند این خطه مبارک که با مردان و زنان متدین، وظیفه دارم که اینگونه پاسخ اظهارات شما را بدهم و سکوت را جایز نمیدانم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار