اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
اداره کل منابع طبیعی در واگذاری زمین به کشاورزان و یا افرادی که خواهان راه اندازی شغل و یا حوضچه ماهی هستند همکاری خوبی دارد و راه در این بخش بسیار هموار شده است.
  فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خوزستان گفت: در پنج ماه نخست امسال بالغ بر 993 هکتار از زمین های ملی خوزستان که توسط زمین خواران تصرف شده بود رفع تصرف شد.

سرهنگ محمد عزیزی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بالغ بر چهار میلیون و 700هزار هکتار زمین ملی در خوزستان وجود دارد.

وی گفت: ارزش ریالی این میزان زمین های ملی رفع تصرف شده بالغ بر 14 میلیارد و 327 هزار میلیون ریال است. فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خوزستان افزود: بیشتر زمین هایی که تصرف می شوند با کاربری کشاورزی و در روستاها و حاشیه شهرها است و در فصل زمستان زمانی که بارش باران زیاد است تصرف زمین نیز برای انجام کشاورزی بیشتر می شود.

سرهنگ عزیزی اضافه کرد: در برخی موارد نیز شرکت های بزرگ در خوزستان برای انجام فعالیت های خود بدون مراجعه به اداره کل منابع طبیعی خوزستان، زمین ها را تصرف می کنند.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت و ساز خانه نیز زمین تصرف می شود ادامه داد: موارد ساخت و ساز خانه در زمین های تصرف شده در منطقه ای همچون هفتکل در غرب خوزستان بسیار مشاهده می شود.

وی بیان کرد: در پنج ماه نخست امسال در شهرهایی همچون هفتکل، شوش، شوشتر و در منطقه زیرکوه شاه لو کنار سد کارون سه در ایذه، خانه هایی در زمین های تصرف شده ساخته شد که توسط این اداره کل زمین ها پس گرفته، و خانه ها تخریب شد.

وی گفت: در این مناطق که مرم نیاز به خانه دارند می توان با همکاری اداره مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن خانه هایی برای اهالی این مناطق احداث کرد.

**ضعف قانون دربرخورد با زمین خواری 

مدیرکل دیوان محاسبات خوزستان نیز گفت: ضعف در قانون و قدیمی بودن قوانین رسیدگی به بحث زمین خواری باعث تعرض به زمین ها توسط زمین خواران می شود.

احمد ده محسنی بیان کرد: در بحث زمین خواری یک مقوله پیچیده حقوقی وجود دارد و همواره سامانه نظارت باید یک قدم جلوتر از مجرمان برای شناسایی باشد. وی افزود: متاسفانه جلوی چشم دستگاه های نظارتی زمین خواری انجام می شود و همیشه زمین های مرغوب مورد طمع و تعرض زمین خواران است.

ده محسنی، با بیان اینکه زمین خواری از زمین های ملی به مراتب آسان تر از تصرف زمین شخصی است گفت: حلقه اصلی این موضوع ناکارآمدی قوانین است که باید آنها را به روز رسانی کرد؛ مشکلی که امروز برای بررسی و پیگیری زمین خواران وجود دارد پروسه طولانی مدت دادرسی این افراد است.

مدیر کل دیوان محاسبات خوزستان اظهار کرد: جریمه هایی که برای زمین خواران اعمال می شود به گونه ای نیست که باعث شود این مجرمان از انجام این تخلف هراسی داشته باشند؛ احکامی که برای مجازات این افراد صادر می شود باید متناسب با شرایط روز باشد. وی گفت: اگر عوامل بازدارنده برای برخورد با زمین خواران جدی نباشد متخلف از تصاحب زمین ترسی نخواهد داشت.

وی افزود: افرادی که مرتکب زمین خواری می شوند قوی ترین وکلا را می گیرند و افرادی که در دستگاه های اجرایی کار رسیدگی به تخلفات این افراد را دارند به دلیل نامناسب بودن شرایط حقوق و مزایایی که دارند در مواردی به سمت معارضان گرایش پیدا می کنند.

وی گفت: باید یک سامانه حقوقی قوی با فراهم ساختن شرایط کاری و درآمدی مناسب برای کارکنان این بخش فراهم شود تا در رسیدگی به تخلفات با جدیت بیشتری فعالیت کنند. ده محسنی بیان کرد: پرونده های زیادی هست که به دلیل مراجعه نکردن کارشناس حقوقی مختومه اعلام شده و کار دادرسی به نفع معارض به پایان رسیده است.

مدیرکل دیوان محاسبات خوزستان افزود: اداره کل منابع طبیعی در واگذاری زمین به کشاورزان و یا افرادی که خواهان راه اندازی شغل و یا حوضچه ماهی هستند همکاری خوبی دارد و راه در این بخش بسیار هموار شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار