اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
من نه تنها منکر این نیستم که به سینمای علی حاتمی خیلی علاقه دارم، بلکه مباهات هم می‌کنم. شخصیت علی حاتمی و قلمش سحرانگیز است... در «شهرزاد» خیلی ها باورشان نمی‌شود که 28 قسمت یک کار تاریخی را من هشت ماهه گرفتم؛ در حالی که اغلب کارهای تاریخی که در تلویزیون ساخته شده، دو سه یا چهار سال و حتی هشت سال برایشان وقت گذاشته شده است... پس از موفقیت سریال «شب دهم» پیشنهادهای زیادی برای ساختن سریال دیگری به من شد. از جمله متن‌هایی که برای من آمد، همین سریالی بود که بعدها مسعود جعفری جوزانی با نام «در چشم باد» آن را ساخت.
پنجمین شماره ماهنامه "پاراگراف" مقارن با دهم شهریور و پنجاه و هشتمین زادروز حسن فتحی منتشر شد که حاوی پرونده‌ای مفصل درباره حسن فتحی و ناشنیده‌هایی از زندگی این کارگردان برجسته سینمای ایران است.

به گزارش «تابناک»؛ ماهنامه هنرهای نمایشی "پاراگراف" که می‌کوشد هر شماره خود را به شکل پرونده، به یک چهره ماندگار در عرصه‌های هنرهای نمایشی(سینما، تئاتر و تلویزیون) اختصاص دهد، در پنجمین شماره‌اش به سراغ حسن فتحی رفته است.

در این شماره از "پاراگراف"، علاوه بر گفت‌و‌گوی مفصل با حسن فتحی درباره زندگی و آثارش، گفته‌ها و ناگفته‌هایی از علی نصیریان و علیرضا قربانی درباره خالق«شهرزاد» آمده است. حسن فتحی در بخش‌هایی از این گفت و گو می‌گوید:فتحی: نقش بزرگ آقا برای ملک مطیعی بود
 
- چون فرزند اول خانواده بودم، خرید نان سنگک با من بود و کم پیش نمی‌آمد که در صف نانوایی از افراد پشت سر خودم می‌شنیدم این پسر دو تا فرق پشت سر خودش داره، پس حتماً دو تا زن داره. یا به دلیل فرورفتگی اندکی که وسط سرم بود، می‌گفتند این پسر دو تا مغز دارد، پسر سیاستمدار می‌شود اما خوشبختانه نه زن دوم گرفتم و نه سیاستمدار شدم!
 
- با اینکه خودم را مدیون فردوس کاویانی می‌دانم و سال‌های خیلی خوبی را با هم سپری کردیم و از او آموختم، اما متاسفانه هرگز این امکان فراهم نشد که با هم کار کنیم.
 
- اگر یک روزی به من بگویند که حق نداری هیچ کاری بسازی و امکان ساخته شدن هیچ کدام از این سوژه‌ها وجود ندارد و تنها امکانی که داری این است که کارهایی را که ساخته‌ای بازسازی کنی، در چنین وضعیتی معتقدم می‌شود اینها را بهتر از آن زمانی که ساخته شده، ساخت.
 
- من نه تنها منکر این نیستم که به سینمای علی حاتمی خیلی علاقه دارم، بلکه مباهات هم می‌کنم. شخصیت علی حاتمی و قلمش سحرانگیز است. 
 
- در «شهرزاد» خیلی ها باورشان نمی‌شود که 28 قسمت یک کار تاریخی را من هشت ماهه گرفتم؛ در حالی که اغلب کارهای تاریخی که در تلویزیون ساخته شده، دو سه یا چهار سال و حتی هشت سال برایشان وقت گذاشته شده است.
 
- پس از موفقیت سریال «شب دهم» پیشنهادهای زیادی برای ساختن سریال دیگری به من شد. از جمله متن‌هایی که برای من آمد، همین سریالی بود که بعدها مسعود جعفری جوزانی با نام «در چشم باد» آن را ساخت.
 
- ما هنوز در وضعیت قبیله‌ای و عشیره‌ای گرفتاریم. این چیزی که امروز تحت عنوان فرهنگ باندبازی دهان به دهان می‌چرخد، این تبدیل یافته و مدرن شده همان فرهنگ عشیره‌ای و قبیله‌ای و طایفه‌ای است.
 
- در مورد بازیگر نقش بزرگ آقا ابتدا به ناصر ملک مطیعی فکر می‌کردیم. او را دعوت کرده و گفت و گویی مفصل داشتیم. این نظر خود ایشان بود که مردم دیگر به یک تصویر مثبت از من خو گرفته‌اند و من هم دوست ندارم این تصویر را در ذهن مردم بشکنم.
 
فتحی همچنین از جزئیات کابوسی که بسیاری از اوقات می‌بیند، از گلایه مادرش برای تولید یک اثر، شرایط سخت و طاقت فرسای ساخت «میوه ممنوعه»، در فقر ژانر نوآر در ایران، قربانی شدن سریال‌ها در دعواهای داخلی مراکز مختلف صداوسیما و... حرف‌های شنیدنی زده است.

علاوه بر این، یادداشت‌هایی از: ناصر ملک مطیعی، سوسن شریعتی، یونس شکرخواه، شهرام جعفری‌نژاد، علیرضا رضاداد، علی معلم، مهدی سلطانی، محمد رحمانیان، فرهاد توحیدی، رضا درستکار، رامتین شهبازی، نغمه ثمینی، ایرج رامین‌فر، اسماعیل عفیفه، حسین یاری، آتنه فقیه نصیری، فردین خلعتبری، افشین یداللهی، علیرضا کاظمی‌پور، نگار اسکندرفر، محمود پاک‌نیت و عباس غفاری در پنجمین شماره "پاراگراف"، منتشر شده است.

عکس‌های کمتر دیده شده و یا دیده نشده‌ از زندگی شخصی و حرفه‌ای حسن فتحی، از دیگر بخش‌های این شماره از "پاراگراف" است.

صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه "پاراگراف"، بهاره برهانی و سردبیر آن، محمدرسول صادقی است. 

برچسب ها: فتحی ، ملک مطیعی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار