شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
نشریه اسرائیلی مدعی شد:
یک نشریه اسرائیلی مدعی شد که ارتش اسرائیل طی هفته گذشته موفق شده است تا با همکاری گروه حزب الله لبنان و ایران سر نخ های مهمی در مورد خلبان ارتش این رژیم که در حدود 30 سال قبل طی یک عملیات در لبنان توسط گروه جنبش امل دستگیر و بعد از آن ناپدید شد، بدست آورد.

یک نشریه اسرائیلی مدعی شد که ارتش اسرائیل طی هفته گذشته موفق شده است تا با همکاری گروه حزب الله لبنان و ایران سر نخ های مهمی در مورد خلبان ارتش این رژیم که در حدود 30 سال قبل طی یک عملیات در لبنان توسط گروه جنبش امل دستگیر و بعد از آن ناپدید شد، بدست آورد.

به گزارش «تابناک» روزنامه یعودیت آحارانوت امروز مدعی شده است که طی یکسال گذشته رژیم اسرائیل به شکل مداوم با حزب الله لبنان – البته به وسیله واسطه های غربی – در تماس بوده است تا سر نخ هایی در مورد ماجرای مرموز مفقود شدن «رون آراد» خلبان ارتش این رژیم بدست آورد.

رون آراد در سال 1986 در حالی که با هواپیمای خود طی یک عملیات علیه اهداف سازمان جنبش آزادی بخش فلسطین در منطقه صیدا لبنان، دچار حادثه شد. یکی از موشک های شلیک شده از هواپیمای وی در هوا منفجر و آسیب ناشی از آن به جنگده وی و خلبان دیگر را مجبور به خروج اضطراری از هواپیما کرد.

خلبان دوم البته با همکاری هلیکوپترهای کبری ارتش اسرائیل موفق به فرار شد اما رون آراد توسط نیروهای جنبش عمل به اسارت درآمد. سران این جنبش یک سال بعد در ازای آزادی وی خواهان آزادی اسرای لبنانی و فلسطینی دربند اسرائیل شدند. اما در نهایت مذاکرات بر سر این موضوع به نتیجه نرسید و بعد از آن تا کنون که در حدود 30 سال از آن ماجرا میگذرد، اطلاعات درستی از وضعیت و مکان رون آراد در دست نبوده است. هرچند رژیم اسرائیل در طی این مدت تلاش های زیادی برای پیدا کردن سر نخ هایی در این مورد داشته است.

همکاری ایران و حزب الله با اسرائیل برای یافتن خلبان مفقود ارتش اسرائیل


حال روزنامه اسرائیلی مدعی شده است حزب الله لبنان اطلاعات جدید در مورد سرنوشت رون آراد و مکان وی – که گویا اکنون دیگر مرده است – بدست آورده و موفق شده اند در نهایت محل دفن وی را شناسایی کنند. گفته میشود که طی این سالها همواره محل دفن رون آراد برای جلوگیری از شناسایی، تغییر کرده بوده است.

این روزنامه مدعی شده است که رژیم اسرائیل به غیر از کمک های حزب الله از کمک مقامات ایرانی – مجددا به وسیله واسطه های غربی – نیز در پیدا کردن سرنخ هایی در مورد سرنوشت آراد بهره برده است.

این روزنامه به نقل از شخصی به نام «رونن برگمان» گفته است که علاقه ایران به همکاری در حل این مسئله ناشی شده از تلاش این کشور برای پیدا کردن راه حلی در خصوص ماجرای مفقود شدن 4 تن از دیپلمات های خود در سال 1982 در خاک لبنان است. ایران رژیم اسرائیل را متهم به ربودن این چهار دیپلمات کرده است.

البته در سال 2004 رژیم اسرائیل به واسطه مذاکره کنندگان آلمانی و از طریق حزب الله به ایران اطلاع داده بودند که این چهار دیپلمات توسط یک گروهک نظامی مسیحی در لبنان ربوده، شکنجه و به قتل رسیده اند. اما این ها مانع تلاش های ایران برای پیدا کردن سر نخ های بیشتر در مورد این چهار دیپلمات نشد.

علیرغم این، به ادعای یعودیت آحارانوت، در سال 2005 و 2006 مقامات حزب الله لبنان تلاش های خود را برای پیدا کردن جزئیاتی در مورد ربایش آراد افزایش دادند که این کار با همکاری نهادهای اطلاعاتی لبنان صورت گرفته است. حزب الله حتی اقدام به حفاری در مناطقی که محل دفن اجساد عملیات های لبنان بوده پرداخته و با آزمایش بقایای یافته شده سعی کرده محل دقیق دفن آراد را مشخص کند. اما در هر مورد تلاش آنها نتیجه ای در بر نداشته است.

این روزنامه ادامه داده که طی یکسال گذشته تلاش های مشترک میان رژیم اسرائیل و حزب الله لبنان – و با همکاری با واسطه ایران – از سر گرفته شد. این روزنامه حتی به نقل از یک روزنامه نگاری ایرانی مستقر در خارج کشور گفته است که رئیس مجلس ایران پیشنهاد داده است که بقایای رون آراد در صورت یافته شدن با چهار دیپلمات ایرانی معاوضه شود.

این روزنامه نگار که یعودیت آحارانوت وی را «امیر تهرانی» خوانده، حتی مدعی شده که در ماه می بر سر این مسئله مذاکرات فشرده ای میان نمایندگان ایران و رژیم اسرائیل در قبرس صورت گرفته است که در آن برخی مقامات ارشد ایرانی و اسرائیلی هم حضور داشته اند.

مشخص نیست که دعاوی روزنامه یعودیت آحارانوت در خصوص همکاری حزب الله لبنان و ایران با رژیم اسرائیل و برگزاری جلسات و مذاکرات میان نمایندگان ایران و این رژیم دقیقا بر اساس چه شواهد و اسنادی است و این روزنامه هیچ مدرک و دلیل معتبری بر صحت گفته های خود ارائه نکرده است. ضمن آن که هیچ نهاد خبری دیگری چه در داخل اسرائیل یا خارج از آن مطلب یا تحلیل پیرامون آن منتشر نکرده اند.

آنچه به نظر میرسد این است که این روزنامه تلاش های ایران و حزب الله را برای یافتن سر نخ های از 4 دیپلمات مفقود ایران در زمان جنگ ایران و عراق، به موضوع خلبان مفقود شده اسرائیلی ارتباط داده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار