اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
معاون استاندار تهران:
معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران درباره سخنرانی‌های رییس دولت‌های نهم و دهم به بهانه یادواره شهدا در استان تهران گفت: ما از برگزاری این جلسات اطلاع پیدا می کنیم اما هیچ وقت نیامده اند که مجوز بگیرند.
معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران درباره سخنرانی‌های رییس دولت‌های نهم و دهم به بهانه یادواره شهدا در استان تهران گفت: ما از برگزاری این جلسات اطلاع پیدا می کنیم اما هیچ وقت نیامده اند که مجوز بگیرند.

شهاب‌الدین چاووشی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه هرگونه تجمع نیازمند دریافت مجوز است، اظهار کرد: از اول امسال 5یا 6 جلسه بدون مجوز در استان تهران برگزار شده که ما آنها را مصداق فعالیت انتخابات زودرس تلقی می‌کنیم و بعداً در مسیر تایید صلاحیت ها مورد رسیدگی قرار می گیرند.

وی همچنین احتمال برگزاری الکترونیکی انتخابات ریاست‌جمهوری 96 را جدی دانست و افزود: نقاط ضعف برگزاری الکترونیکی انتخابات را در استان تهران شناسایی کرده و تا زمان برگزاری انتخابات آنها را رفع می‌کنیم.

متن کامل گفت و گوی ایسنا با شهاب‌الدین چاووشی درباره انتخبات اردیبهشت 96 به شرح زیر است:

احتمال جدی برگزاری انتخابات الکترونیک وجود دارد

معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران درباره اقدامات انجام شده توسط استانداری تهران برای برگزاری انتخابات اردیبهشت 96 گفت: ما از یکسال پیش برنامه‌های آموزشی و توجیهی نیروها، شناخت نقطه ضعف‌ها و آسیب‌های انتخابات گذشته را آغاز کرده و بستر کار اجرایی انتخابات را به موقع فراهم می‌کنیم. از اواخر این ماه به صورت جدی‌تر به موضوع انتخابات ورود پیدا می کنیم. البته از لحاظ قانونی، فرمان رسمیت یافتن فعالیت‌های انتخابات از دی ماه آغاز می شود و ستادهای انتخابات از دی آغاز به کار می کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در هر دوره از انتخابات حدود 100 هزار نفر را به صورت مستقیم برای اجرای انتخابات به کار می گیریم اظهار کرد: برای بسترسازی حضور مردم در انتخابات باید به مجریان آموزش لازم داده شود البته اکثر این افراد تجربه برگزاری انتخابات را دارند. از سویی احتمال جدی برای توافق میان وزارت کشور و شورای نگهبان در زمینه برگزاری انتخابات الکترونیک وجود دارد پس زودتر باید تلاش های خود برای آموزش نیروها را آغاز کنیم.

چاووشی تاکید کرد: احتمال زیادی برای برگزاری انتخابات الکترونیک وجود دارد که این انتخابات محسنات زیادی هم دارد و بسیاری از هزینه‌های سیاسی و اجتماعی کاسته می شود. انتخابات باید وفاق و همبستگی‌های اجتماعی را تقویت کند و مطلوب نیست در اجرا و نظارت انتخابات، ابهاماتی به وجود آید و هزینه‌ای به کشور تحمیل شود. در انتخابات الکترونیکی، تمام مراحل انتخابات به موقع در سیستم وارد شده و به سرعت نتایج اعلام می شود و کمترین دغدغه و نگرانی به وجود نمی آید و همه حرف‌ها و حدیث‌ها خاتمه می یابد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندارهای تهران در پاسخ به این پرسش که امکانات زیرساختی استان تهران برای برگزاری انتخابات الکترونیک فراهم است گفت: تا حدود قابل قبولی این امکانات فراهم است. فقط در برخی از مناطق روستایی دچار اشکالات فنی بودیم که این اشکالات شناسایی شد. باید تلاش کنیم تمام ضعف‌ها را تا زمان انتخابات بر طرف کنیم.

ممکن است ترکیب اعضای شعب یا هیات‌های اجرایی تغییر کند

وی در خصوص ترکیب ستاد انتخابات استان تهران برای انتخابات 96 اظهار کرد: برگزاری انتخابات از وظایف ذاتی معاونت سیاسی و مدیر کل سیاسی و انتخاباتی است. ما در ستاد انتخابات بر فعالیت‌ها نظارت داریم و افراد انتخابات قبلی، این انتخابات را برگزار می‌کنند. ما روند برگزاری انتخابات گذشته را بررسی می کنیم و اگر نیازی به تغییر باشد، آن تغییرات را اعمال می کنیم. البته ترکیب کلی تغییری نمی کند و ممکن است ترکیب اعضای شعب یا هیات‌های اجرایی تغییر کند.

جابه‌جایی فرمانداران الزاماً قابل پیش‌بینی نیست

چاووشی با بیان اینکه جابه‌جایی فرمانداران هم مبنی بر ضرورت‌هایی است که الزاماً قابل پیش‌بینی نیست افزود: گاهی ممکن است شرایطی پیش بیاید که فرمانداری جابه‌جا شود اما عرف و روند کلی این است که شش ماه مانده به انتخابات، تغییرات در سطح مدیران سیاسی متوقف شود.

وی در ارزیابی خود از عملکرد فرمانداران استان تهران در انتخابات پیشین تصریح کرد: انتخابات 94 بی تردید یک انتخابات بی حاشیه و موفق بود. در تهران برای اولین بار بعد از انقلاب، انتخابات در یک مرحله به پایان رسید و کوچک‌ترین حاشیه‌ای به وجود نیامد و حتی یک شکایت مستدل به هیات‌های اجرایی و نظارت نرسید. با وجود مسائلی که در تایید صلاحیت ها به وجود آمد، وزارت کشور به وظیفه قانونی خود عمل کرد و تعامل خوبی هم با هیات های نظارت ایجاد شد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران تاکید کرد: البته عمده کار را مردم انجام دادند و هر وقت مردم یکپارچه در انتخابات شرکت کردند، کمترین مشکلی نداشته‌ایم.

یکی از مشکلات استان تهران بی‌قانونی برخی ذی‌نفوذان است

چاووشی در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت‌های سیاسی در استان تهران و اینکه برخی سخنرانی ها شائبه انتخاباتی بودن دارند و اینکه ساز و کار استانداری در این خصوص چیست؟ خاطر نشان کرد: برخی بی قانونی‌ها از سوی افراد ذی نفوذ یکی از مشکلات ما در استان تهران است. هرگونه تجمع نیازمند دریافت مجوز است ولی این روزها شاهد برگزاری برخی جلسات بدون مجوز بوده‌ایم که ما آنها را مصداق فعالیت انتخابات زودرس تلقی می کنیم و وزارت کشور هم تذکر داده است. این جلسات جز مواردی است که بعداً در مسیر تایید صلاحیت ها مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وی درباره سخنرانی‌های رییس دولت‌های نهم و دهم به بهانه یادواره شهدا در استان تهران گفت: ما از برگزاری این جلسات اطلاع پیدا می کنیم اما هیچ وقت نیامده اند که مجوز بگیرند. البته شاید از اول سال فقط 5-6 جلسه در کل استان تهران جنبه انتخاباتی داشته و از سوی یک جریان خاص بدون مجوز برگزار شده است که البته عنوان جلسه هم سیاسی یا انتخاباتی نبوده و ارزیابی‌ها بیانگر هدف انتخاباتی این جلسات است. برخی تلاش می کنند از خلاهای موجود در افکار عمومی استفاده کرده و با طرح شعارهای مختلف خود را مطرح کرده ، تا زمان انتخابات خود را احیا کنند.

دولت برای دفاع از خود به رفتارهای حاشیه برانگیز متوسل نمی شود

چاووشی درباره تمهیدات استانداری تهران برای مقابله با توهین ها و تهمت ها در جلسات منتهی به انتخابات اظهار کرد: اتکای دولت بعد از اراده حق تعالی، به آگاهی و بصیرت توده های مردم است. تجربه نشان داده است که هرچه دامنه تخریب‌ها علیه دولت گسترش یابد، نتیجه عکس حاصل می شود. دولت هم اعلام کرده است که از مرزهای اخلاقی به دقت صیانت می کند و برای دفاع از خود به رفتارهای حاشیه برانگیز متوسل نمی شود. مردم متوجه هستند که عده ای برای رسیدن به دستمال قدرت حاضرند قیصریه نظام را به آتش بکشند.

وی با بیان اینکه نتیجه انتخابات اسفند 94 نشان داد که روند طی شده توسط دولت روند خوبی بوده است تصریح کرد: بعضی فکر می کنند با موج سواری بر بستر بی خبری برخی مردم می توانند موفقیت بدست آورند اما امروز دیگر نمی توان مردم را به راحتی فریب داد. هرچند از تاثیر سوء تخریب‌ها نمی شود غافل شد.

فعالیت تشکلی که مجوز قانونی دارد نباید مورد خدشه قرار گیرد

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در تحلیل خود از فعالیت جریان های سیاسی در استان تهران خاطر نشان کرد: من بارها گفته ام کشور با یک جریان خاص اداره نمی شود. معتقدم که همه نیروهایی که به جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی تعلق خاطر دارند طبق قانون اساسی حق فعالیت سیاسی دارند و این فعالیت لازمه صیانت از دموکراسی است. مهم این است که این فعالیت ها در چارچوب منافع ملی شکل بگیرد. در سه سال گذشته شاهد بوده ایم که احزاب تعامل و مدارای خوبی با هم دارند و به نشاط سیاسی کمک کرده و قانون شکنی هم به حداقل رسیده است. با رویه ای که دولت در پیش گرفت اکنون همه احزاب و جناح ها، فرصت فعالیت، گفت‌وگو و اظهارنظر دارند.

چاووشی با بیان اینکه احزاب در تهران روند رو به رشدی داشته اند افزود: امیدواریم قبل از آنکه فضای انتخاباتی داغ شود، گروه های سیاسی بر سر منافع ملی و صیانت از چارچوب نظام به توافق برسند تا شاهد تخریب بی رویه بنیادهای اخلاقی نباشیم.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران با تاکید بر اینکه این آمادگی را داریم که امکانات برابری در اختیار همه جناح های سیاسی در استان تهران قرار دهیم گفت: دولت برای همه جریان های سیاسی وزن قائل شده است و تا زمانی که فعالیت جناح‌ها در چارچوب قانون و منافع ملی باشد، مورد حمایت دولت قرار می گیرد. از نظر ما فعالیت گروه و تشکلی که مجوز قانونی دارد نباید مورد خدشه قرار گیرد.

تلاش کنیم تا تبلیغات خارج از عرف در مردم تاثیرگذار نباشد

چاووشی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما از تعداد داوطلبان انتخابات شورای شهر و روستا و ریاست جمهوری در استان تهران چیست، پاسخ داد: پیش‌بینی دشوار است، زیرا زمان زیادی تا انتخابات باقی است اما به مردم توصیه می کنم افرادی را انتخاب کنند که صلاحیت، تعهد، دیانت و کاربلدی آنها مورد تایید باشد. نقص‌هایی در قانون انتخابات وجود دارد و ما باید به گونه ای عمل کنیم که تبلیغات خارج از عرف در مردم تاثیرگذار نباشد. شوراهای شهر در برخی موارد عملکرد مناسبی از خود نشان نداده‌اند و همین امر موجب دلسردی مردم شده است. امیدواریم دقت نظر مردم در انتخاب افراد شایسته، بیشتر شود.

قانون انتخابات برای مقابله با خرید و فروش رای ضعف دارد

وی در خصوص سازوکار استانداری تهران برای ممانعت از ورود پول‌های کثیف به انتخابات گفت: نوع تبلیغات در دموکراسی نیز از نگرانی‌های جدی است که مختص به کشور ما هم نیست. نقش جدی پول در تبلیغات یک خطر برای دموکراسی است. برخی تلاش می کنند با پول های کثیف برای خود اعتبار و نفوذ ایجاد کنند که دستگاه های نظارتی باید مراقب ورود این پول ها باشند.

چاووشی با بیان اینکه در نظام فکری و اعتقادی ما رسیدن به قدرت وسیله مشروع می خواهد تصریح کرد: پول کثیف، نمی تواند مولد قدرت مشروع باشد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران افزود: قانون انتخابات در این زمینه ضعف دارد البته مسکوت نیست. طبق قانون انتخابات، خرید و فروش رای جرم است اما راه اثباتش و آیین نامه اجرایی آن از جمله ضعف‌های قانون انتخابات است. اگر ادله ای پیدا شود که نامزدی به وسیله قاچاقچیان یا صاحبان درآمدهای نامشروع در حال نفوذ در قدرت سیاسی است، نهادهای نظارتی باید ورود کنند و صلاحیت آنها رد شود. اگر به جای پرداختن به موضع گیری سیاسی افراد به موضع گیری آنها درباره سوءاستفاده از منابع مالی بپردازیم، راه ورود بسیاری از فرصت طلبان و فرصت سوزان بسته می شود.

چاووشی در پایان با بیان اینکه امام (ره) بارها نسبت به خط نفوذ فرصت‌طلبان به ما هشدار داده اند گفت: اصلاح طلبان و اصولگرایان در چارچوب قانون با هم رقابت دارند که بسیار هم خوب است، اما فرصت‌طلبانی وجود دارند که اصلاح‌طلب و اصولگرا نیستند و با نفوذ در میان این دو جریان، دنبال دستیابی به اهداف خود هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار