در سوانحی که از سال 1953 تا 2015 میلادی، در روند حمل خودرو با کشتی اتفاق افتادهاند، نزدیک 2 هزار و 938 نفر جان خود را از دست دادهاند.
در سوانحی که از سال 1953 تا 2015 میلادی، در روند حمل خودرو اتفاق افتادهاند، نزدیک 2 هزار و 938 نفر جان خود را از دست دادهاند.
به گزارش روزنامه دنیای خودرو، کشتیهای «رو-رو» که بهطور همزمان به حمل خودرو و مسافر میپردازند، گاهی با حوادثی همچون غرق شدن، وارونگی، آتشسوزی روبهرو میشوند که برخی از آنها به دلیل بارگیری غیراصولی آنهاست.
سانحه کشتی «MV Princess Victoria»، سال 1953، 133 کشته
«MV Princess Victoria» که قابلیت حمل هزار و 500 مسافر را داشت، یکی از نخستین نمونههای کشتیهای «رو-رو» بود. این کشتی که در سال 1947 ساخته شده بود، در مسیر اسکاتلند به ایرلندشمالی سرویسدهی میکرد. ویکتوریا، در گردبادی شدید در 31 ژانویه سال 1953 در اروپا، با گرفتن جان 133 نفر، غرق شد. این سانحه، مرگبارترین فاجعه دریایی در آبهای بریتانیا، پس از جنگ جهانیدوم به حساب میآید.
سانحه کشتی «SS Heraklion»، سال 1966، 200 کشته
«SS Heraklion»، که در برخی منابع با نام «Iraklion» شناخته میشود، یک کشتی حمل خودرو بود که در مسیر چانیا - پیرائوس، بندر اصلی شهر آتن یونان، و
پیرائوس- ایراکلیو، در خلال سالهای 66-1965به تردد میپرداخت. این کشتی که در 8 دسامبر 1966، در دریای اژه واژگون و غرق شد، مرگ بیش از 200 نفر را رقم زد.
سانحه کشتی «TEV Wahine»، سال 1968، 52 کشته
«TEV Wahine» یک کشتی «رو-رو» دوپیچی توربوی الکتریک مسافری، وسایل نقلیه، متعلق به اتحادیه کشتیهای بخار نیوزیلند بود. از این کشتی که در کشتیسازی شرکت فیرفیلد در گوان، اسکاتلند، در سال 1965 رونمایی شد، از سال 1966 در مسیر بین جزایر ولینگتون و لیتلتون نیوزلند استفاده میشد. در تاریخ 10 آپریل 1986، زمانی که کشتی در آخرین دقایق برای رسیدن به ولینگتون به سر میبرد، گردبادی گرمسیری، کشتی را محاصره کرد و پس از واژگونی آن، غرق شد. از تعداد 734 مسافر این کشتی، 53 نفر در اثر غرق شدن، زخمی شدن و ترک شتابزده کشتی، به کام مرگ فرو رفتند.
سانحه کشتی «MS Herald of Free Enterprise»، سال 1987، 193 کشته
«MS Herald of Free Enterprise»، یک کشتی «رو-رو» بود که در شب 6 مارس 1987، لحظاتی پس از ترک بندر زیبروگ، واقع در کشور بلژیک، واژگون و به کشته شدن 193 نفر منجر شد. این کشتی 8 عرشهای، عضوی از ناوگان شرکت کشتیرانی «Townsend Thoresen» بود که برای انجام سریع عملیات تخلیه و بارگیری در بازار رقابتی آن روزها طراحی شده بود.
سانحه کشتی «MS Jan Heweliusz»، سال 1993، 55 کشته
«MS Jan Heweliusz»، متعلق به «PLO»، شرکت اقیانوس پیمایی لهستان بود، که توسط شرکت خواهرخوانده، «PLO EuroAfrica» به خدمت گرفته شده بود. این کشتی به افتخار ستارهشناس لهستانی، «یوهانس هولیوس - به لهستانی«Jan Heweliusz» نام گرفته بود. این کشتی که در سال 1977 در نروژ ساخته شده بود، در 14 ژانویه 1993، در حالی که با 64 مسافر به تردد میپرداخت، واژگون و در منطقهای با عمق 27 متر، غرق شد. در این سانحه، 20 خدمه و 35 مسافر کشته شدند که در این میان 10 نفر هیچگاه پیدا نشدند.
سانحه کشتی «MS Estonia»، سال 1994، 852 کشته
کشتی «MS Estonia» که در سالهای (1980-1990) با نام «Viking Sally»، در سالهای (1990-1991) با نام «Silja Star» و در خلال سالهای (1990-1991 با نام «Wasa King» شناخته میشد، یک کشتی کروز بود که در سال 1979، در شرکت کشتیسازی «German shipyard Meyer Werft»، واقع در شهر پاپنبورگ آلمان ساخته شد. این کشتی در یکی از بزرگترین فجایع قرن بیستم میلادی، در دریای بالتیک غرق شد. به موجب این سانحه، که بزرگترین سانحه کشتی در اروپا (در زمان صلح) به شمار میرود، 852 نفر جان خود را از دست دادند.
سانحه کشتی «MS Express Samina»، سال 2000، 82 کشته
«MS Express Samina»، یک کشتی «رو-رو» ساخت فرانسه بود که در 26 سپتامبر سال 2000 میلادی، با یک صخره در سواحل جزیره پاروس، واقع در مرکز دریای اژه، برخورد کرد. این برخورد که ناشی از سهلانگاری خدمه کشتی بود، منجر به از دست رفتن کشتی و کشته شدن 82 نفر شد. این در حالی بود که کشتی، بندر مبدا را با 473 مسافر و 61 خدمه ترک کرده بود. ساخت این کشتی به سال 1966 باز میگشت.
سانحه کشتی «MS al-Salam Boccaccio 98»، سال 2006، هزار و 20 کشته
«MS al-Salam Boccaccio 98»، یک کشتی حمل خودرو و مسافربری مصری، متعلق به شرکت کشتیرانی «السلام» بود. این کشتی در 3 فوریه 2006، در مسیر دوبا، عربستان سعودی - سفاجا، مصر غرق شد. این کشتی حامل هزار و 400 مسافر و خدمه بود که اکثر آنان را کارگران مصری شاغل در عربستان سعودی و حجاجی که از مکه بازمیگشتند، تشکیل میدادند. همچنین، این کشتی حامل 220 وسیله نقلیه بود. شرایط نامناسب آبوهوا پس از سانحه، امکان جستوجو و نجات را به نیروهای امدادی نمیداد، بنابراین تنها 388 نفر از مهلکه نجات یافتند.
سانحه کشتی «MV Queen of the North»، سال 2006، دو کشته
«MV Queen of the North»، یک کشتی حمل خودرو ساخت کشور آلمان بود. در 22 مارس 2006، این کشتی با 101 مسافر بر عرشه، در هنگام تغییر مسیر دچار خطا شده، سپس واژگون و غرق شد. 2 مسافر که هیچگاه اجسادشان پیدا نشد، قربانی این تراژدی تلخ شدند. این کشتی قادر به حمل همزمان 700 مسافر و 115 وسیله نقلیه بود.
سانحه کشتی «MV Cougar Ace»، سال 2006، یک کشته
«MV Cougar Ace»، یک کشتی سنگاپوری حمل خودرو، ساخت شرکت کشتی سازی «Kanasashi» ژاپن بود که در ماه ژوئن سال 1993 رونمایی شده بود. این کشتی که 199 متر طول داشت، با سرعتی بالغ بر 24.4 کیلومتر بر ساعت به تردد میپرداخت. در 4 می سال 2005، این کشتی با بارگیری 5 هزار و 214 خودرو، رکورد بارگیری خودرو در یک کشتی را به نام خود ثبت کرد. در تاریخ 23 جولای 2006، «MV Cougar Ace» طعمه موجها و با 4 هزار و 812 خودرو در دریا غرق شد. از 24 خدمه این کشتی تنها یک نفر کشته شد و مابقی با موفقیت نجات یافتند.
4 هزار و 73 خودروی بارگیریشده در این کشتی را محصولات شرکت «مزدا» شامل «Mazda 3» تولید 2007 (60 درصد) و «Mazda CX-7 crossover SUV» (30 درصد) تشکیل میدادند. از مابقی محصولات این شرکت میتوان به «RX-8» و «MX-5» اشاره کرد. 110 خودروی دیگر را محصولات «ایسوزو»، نظیر «Isuzu Elf» تشکیل میدادند. بار این کشتی حدود 117 میلیون دلار تخمین زده شده است.
سانحه کشتی «MV Baltic Ace»، سال 2012، 11 کشته
«MV Baltic Ace»، کشتی تحت پرچم باهاما، در 5 دسامبر 2012، پس از برخورد با کشتی کانتینری قبرسی «Corvus J»، غرق شد. این کشتی ساخت لهستان از سال 2007 در سرویس بوده است. در این سانحه که بر اثر خطای انسانی رخ داده بود، 11 نفر کشته شدند.
سانحه کشتی «MV Sewol»، سال 2014، 304 کشته
واژگونی «MV Sewol» در تاریخ 16 آوریل 2014، در مسیر اینچئون - ججو در کره شمالی رخ داد. این کشتی در حالی واژگون شد که حامل 476 نفر بود و بیشتر آنها را دانشآموزان پایه دبستان تشکیل میدادند. در واژگونی این کشتی 7 هزار تنی، 304 نفر کشته شدند و 172 نفر نجات یافتند.
سانحه کشتی «SS El Faro»، سال 2015، 33 کشته
«SS El Faro»، یک کشتی تحت پرچم آمریکا ترکیبی از یک کشتی «رو-رو» و «جرثقیل»، در خدمت تاجران دریایی آمریکایی بود. این کشتی در سال 1975 توسط دو شرکت «Sun Shipbuilding» و «Drydock Co» ساخته شده بود. «SS El Faro» در 1 اکتبر 2015، پس از آنکه نیروی محرکه خود را از دست داده بود، در دریا ناپدید شد و هنوز هم اثری از آن یافت نشده است.