شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
یک دهه نامهربانی‌ها و نابخردی
متاسفانه در این هیات هم همانند هیات قبلی، عدم تمرکز و چندشغل بودن دست اندرکاران به جای تعهد شغلی و روزمره گی‌ها آفت برنامه ریزی شده است...
شوشان / روزنامه جمهوري اسلامي نوشت: انتخاب ریاست جدید هیات شنا، شیرجه و واترپولوی استان خوزستان در اسفندماه گذشته به حدود دو سال سرپرستی (بخوانیم مدیریت تعلیقی) در این هیات پایان داد و بارقه‌های امید گذر از دوران بلاتکلیفی در حوزه ورزش‌های آبی استان را در دل دلسوختگان و پیشکسوتان این ورزش روشن کرد.

شعارهای رئیس جدید مبنی بر جذب حامیان مالی قوی و علاقه مند، ادعای ارتباطات موثر با بعضی معاونین استاندار سابق، نماینده‌های مجلس و مدیریت ارشد شرکت‌های صنعتی و قول برگزاری مجمع عمومی سالیانه فدراسیون، دست به دست هم دادند تا کسی صدای استدلال مخالفان در خصوص عدم تمرکز کاری و عدم اشراف فنی رئیس جدید را نشنود و مدیرکل تربیت بدنی استان نیز تحت فشارهای بیرونی، مجاب به همراهی با انتخاب سرپرست قبلی هیات به عنوان ریاست جدید گردد.

به صورت بالقوه دو سال تجربه سرپرستی هیات شنا، شیرجه و واترپولوی استانی مملو از استعداد با بیش از 50 استخر فعال، می‌توانست مسیر حرکت و برنامه ریزی را برای هر مدیر کم تجربه و تازه آشنایی، تسهیل و هموار نماید ولی به صورت بالفعل، اکنون پس از گذشت 5 ماه از این رخداد، کماکان ابر سکون، رخوت و بی‌برنامه گی بر سرزمین استعدادهای آبی سایه افکنده است و باید بگوییم نادری پیدا نخواهد شد کاشکی اسکندری پیدا شود.

فعلا قرار نیست اتفاق تازه‌ای بیفتد در حالیکه سرمای یاس از بی‌برنامه گی و وادادگی همه را کرخت کرده است. متاسفانه در این هیات هم همانند هیات قبلی، سیاسی گرایی به جای تخصص محوری، عدم تمرکز و چندشغل بودن دست اندرکاران به جای تعهد شغلی و روزمره گی‌ها آفت برنامه ریزی و تصمیم سازی شده است.

مسلما به واسطه حدود یک دهه نامهربانی‌ها و نابخردی در رشته‌های آبی و دلخوش کردن به تک عنوان ها(تیم واترپولوی نفت و گاز امیدیه)، مطالبات پیشکسوتان ورزش‌های آبی حداکثری نبوده است ولی بدنه کارشناسی شنای استان حداقل انتظار داشت با وجود یک بازه زمانی مناسب چند ماهه از اسفند ماه (یعنی انتخاب رئیس هیات جدید) تا شروع فصل ورزش‌های آبی در خوزستان یعنی خردادماه (که با پایان سال تحصیلی مدارس نیز همزمان است) تقویم کارشناسی برنامه‌های سالانه بررسی، تدوین، اعلام و زیرساخت‌های اجرایی آن مهیا گردد، چیزی که تاکنون در محافل رسمی یا غیر رسمی خبری از آن در دست نیست. به عبارت ساده‌تر همانند حدود یک دهه گذشته، فعالیت‌های ورزش‌های آبی محدود به فعالیت چند استخر و استخردار و تیم ورزشی با سابقه صنعتی است.

با اینکه در تیم‌های ورزشی صنعتی مخصوصا نفتی، به هر حال ضوابط مشخصی جهت تخصیص بودجه، انتخاب مربی، تیم‌داری و آموزش وجود دارد ولی باید قبول کرد که منطقاً در مراکز سرمایه‌گذاری خصوصی حوزه ورزش(استخرداری) شرط اول بقاء و برگشت سرمایه است و ممکن است نگاه پرورشی حاکمیتی مورد غفلت قرار گیرد.

به همین دلیل ساده و عدم وجود برنامه ریزی کلان در هیات شنا، خیل عظیم علاقه مندان و خانواده این ورزش، سالهاست به جای رشد کیفی و کمی درگیر آسیب‌های پرورشی، آموزشی و فرهنگی و واگرایی به جای همگرایی هستند. با یک بررسی میدانی ساده می‌توان دریافت که علاوه بر دریافت هزینه گزاف در حوزه آموزش مبتدیان در استخرهای خصوصی، هدر رفت استعدادهای قهرمانی و عدم جدیت خانواده‌ها به حضور در عرصه ورزش پایه و مفرح شنا (بخوانید دفع نشاط از محیطهای اجتماعی)، حضور لجام گسیخته و بدون کنترل مربیان و افراد نابلد بدون مدرک یا تایید فدراسیون، محیط‌های اینچنینی را ممکن است به عرصه‌های ضد فرهنگی و ضد اخلاقی تبدیل کند.

نگارنده اعتقاد دارد پاسخگویی هیات شنای استان به چالش‌های فوق بسیار ساده خواهد بود اگر مستنداتی ارایه کند که چند برنامه آموزش مربیگری یا باز آموزی برای مربیان فعال استان ارایه کرده است؟ آیا اساسا فهرستی از مربیان آموزشی فعال در استخرهای خصوصی و دولتی و هزینه‌های مترتب بر این دوره‌ها وجود دارد؟ کنترل فرهنگی و قانونی روابط خانواده‌ها، علاقه مندان و استعدادها با محیط ورزش چگونه صورت می‌گیرد؟ چه برنامه‌ای برای جذب و پرورش استعدادهای برتر رده‌های سنی تاکنون صورت داده است و در آینده چه خواهد کرد؟ و...

اما به همت مسئولان تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش و همکاری تربیت بدنی شرکت نفت و گاز آغاجاری تیم شنای مدارس استان خوزستان در کمتر از یک ماه گذشته تشکیل یافته و این تیم در مسابقات قهرمانی مدارس سراسر کشور در اصفهان (از تاریخ 16 تا 20 مردادماه) شرکت کرد. این تیم، هم اکنون به مدد تلاش چند مربی جوان خودجوش و فارغ از قید و بند هیچ حق الزحمه یا قراردادی که سابقا از قهرمانان شنای کشور بوده اند، در حال سپری کردن مراحل آمادگی و تدارکاتی است.

 متاسفانه با توجه به ضعف حدود یک دهه اخیر شنای استان و کسب رتبه‌های معمولا انتهای جدول در مسابقات کشوری، حتی کسب رتبه زیر 20 برای آینده سازان خوزستانی بین حریفان تا بن دندان آماده دیگر استانها، کورسوی امیدی به آینده روشن خواهد کرد. به یاد آوریم این نونهالان خوزستانی اردوی آمادگی آنچنانی نداشته اند، خودجوش رشد کرده‌اند و از طرف دیگر سالهای زیادی برای قهرمانی و پیشرفت پیش رو دارند. این پیروزی اگر حاصل شد قطعا به نام هیات شنای استان نوشته نخواهد شد ولی مطمئنا هر شکستی، شکست مدیریت کلان ورزش استان خواهد بود و حتم بدانید مردم این مرز و بوم، مسئولینی را که آینده و موفقیت فرزندان خوزستان را متاع معاملات عمر سیاسی و عافیت اندیشی خود کردند، نخواهند بخشید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار