اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در روزهای اخیر به دلیل کاهش آب تالاب هورالعظیم، بیش از پنج هزار ماهی تلف شد.

احمدرضا لاهیجان زاده یکشنبه شب در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: با افزایش کشت در حوضه رودخانه کرخه آب ورودی به تالاب کاهش یافته است به همین دلیل، در هفته گذشته با هماهنگی سازمان آب و برق خوزستان 50 مترمکعب بر ثانیه به ورودی آب تالاب اضافه شده است.

وی افزود: مرگ و میر ماهی ها در تالاب های استان هر سال در ماه های مرداد و شهریور با کاهش آب ورودی، افزایش دما و رطوبت و به تبع آن کاهش اکسیژن اتفاق می افتد که سال گذشته نیز شاهد این رخداد بودیم.

لاهیجان زاده اضافه کرد: شیلات استان امسال چندین میلیون بچه ماهی در هورالعظیم رهاسازی کرد که این مساله نیز روی جمعیت ماهی ها تاثیر گذاشته است.

یک هزار هکتار از هورالعظیم تشنه ماند
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین درباره فعالیت شرکت های نفتی در هورالعظیم گفت: با وقوع سیلاب در رودخانه کرخه در اوایل امسال و رهاسازی آب از سد کرخه، بخش زیادی از تالاب آبگیری شد.

لاهیجان زاده افزود: برای آبگیری هورالعظیم تعداد زیادی از دریچه هایی که از سوی شرکت نفت و برای فعالیت های نفتی بتن ریزی و مسدود شده بود، بازگشایی شد.

وی با اشاره به درگیری چند ساله وزارت نفت و سازمان محیط زیست در خصوص جاده سازی در هورالعظیم گفت:بخشی از اراضی هورالعظیم در حوضچه شماره 3، حدفاصل جاده آزادگان شمالی تا دایک مرزی در حدود یک هزار هکتار است که به دلیل استقرار تاسیسات و لوله های نفتی هنوز آبگیری نشده است.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه این جاده به طول 13 کیلومتر به موازات دایک مرزی احداث شده، اضافه کرد: تاسیسات مستقر در این بخش شهریور ماه تکمیل می شود و شرکت نفت درخواست کرده که آبگیری آن را تا مهر ماه به تعویق بیندازند.

وی تاکید کرد: شرکت نفت در ماه های اخیر، دریچه های جدیدی را مسدود نکرده است و بتن ریزی های موجود مربوط به سال 89 است.

بر اساس این گزارش، هورالعظیم در مرز ایران و عراق، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین و از مهم ترین تالاب های خاورمیانه است.

یک سوم این تالاب با وسعت 125 هزار هکتار در ایران قرار دارد. بیش از هفت هزار هکتار از این تالاب در سال 87 به وزارت نفت برای اکتشاف و استخراج نفت واگذار شده است. اگرچه ورود شرکت نفت به این تالاب مشروط به رعایت ضوابط زیست محیطی بوده اما این ضوابط اعم از جاده سازی، قطعه قطعه کردن تالاب و تخلیه پسماندهای نفتی هیچگاه رعایت نشده است.

 مخزن شماره 3 هورالعظیم در این سال ها برای فعالیت های نفتی خشکانده شده بود. تامین حقابه این تالاب یکی از مصوبات کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار است که در پی توفان های شدید زمستان 93 ایجاد شده بود.

آبگیری این تالاب در سال 93 با بازگشایی یکی از دریچه ها آغاز شد که با وقوع سیلاب در رودخانه کرخه ادامه یافت. به گفته مسئولان محیط زیست حدود 60 درصد از بخش ایرانی این تالاب هم اکنون آبگیری شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار