تتو کردن همان خالکوبی های قدیمی است که امروزه به شکل تکنیکی تر و توسط دستگاه های خاصي انجام می شود. در کشور ما بیشترین شکل تتو همان تتوی ابرو است و تتو بدن هنوز نتوانسته در بین آحاد مردم جایی پیدا کند

"> حمله هپاتیت به آرایشگاه ها
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۷

تتو کردن همان خالکوبی های قدیمی است که امروزه به شکل تکنیکی تر و توسط دستگاه های خاصي انجام می شود. در کشور ما بیشترین شکل تتو همان تتوی ابرو است و تتو بدن هنوز نتوانسته در بین آحاد مردم جایی پیدا کند

 

اختصاصی شوشان / رویا محمودی : تتو کردن همان خالکوبی های قدیمی است که امروزه به شکل تکنیکی تر و توسط دستگاه های خاصي انجام می شود. در کشور ما بیشترین شکل تتو همان تتوی ابرو است و تتو بدن هنوز نتوانسته در بین آحاد مردم جایی پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری شوشان، جدا از دسته ای از افراد که ابروی کم پشتی دارند یا به علت بیماری بخشی از موهایشان ریخته شده سایر افراد از تتو جهت زیباتر شدن استفاده می کنند. غافل از اینکه تتو روشی برای انتقال بیماری هاست و حتما باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. کشیدن نقش شیر و اژدها تا تتو لب و چشم بر روی افراد زنگ خطر انتقال بیماری هایی از قبیل ایدز را به صدا در آورده ، چنانچه هم اکنون اگر برای دادن خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنید از شما می پرسند که اخیرا شما یا همسرتان عمل تتو داشته اید یا نه ؟

در کشور ما تتو کردن اغلب در آرایشگاه ها صورت می گیرد مکان هایی که امروزه به دلیل عدم نظارت صحیح بر آنها تبدیل به محل انتقال بیماری های ویروسی شده اند. عمل تتو کردن حتی در شرایط بهداشتی نیز احتمال انتقال بیماری را از بین نمی برد. این عمل در نقاط حساس بدن مانند دور لب یا دور چشم خطرات بیشتری دارد و علاوه بر انتقال بیماری خود باعث ایجاد بیماری های عفونی می شود .

کارشناس لوازم آرایشی معاونت غذا و داروی استان در رابطه با نحوه ی تتو کردن می گوید : یک سوزن به سر یک ابزار دستی که با برق کار می‌کند، متصل می‌شود و با سرعت زیاد پوست را سوراخ سوراخ می‌کند و رنگ را داخل پوست تزریق می‌کند، تقریباً مثل کاری که سوزن چرخ خیاطی انجام می‌دهد. این ابزار قطرات کوچک جوهر را به داخل سلول‌های لایه درم پوست تزریق می‌کند. سلول‌های این لایه پایدارند، بنابراین تاتو به صورت دائمی روی پوست باقی می‌ماند. اگر این جوهر فقط در خارجی‌ترین لایه پوست یعنی اپیدرم تزریق شود، چون سلو‌ل‌های این لایه مرده‌اند، از سطح پوست برداشته شده و رنگ تاتو باقی نخواهد ماند.

در این فرآیند، سوزن در یکی از سدهای دفاعی بدن نفوذ كرده و همراه خود عوامل میکروبی را وارد بدن می‌کند. رنگ‌های تاتو هم ممکن است واکنش‌های ایمنی بدن را تحریک کند.

دکتر زینب ظاهری در گفتگو با پایگاه خبری شوشان در رابطه باعوارض تتو می گوید : تتو کردن موجب بروز عوارضی نظیر قرمزی، تورم یا تاول پوست می شود این حساسیت ها شامل تمام مصرف کنندگان است . فردی ممکن است با یک بار تتو کردن به این مشکلات دچار شود و شخصی هم ممکن است چند بار تتو انجام دهد و دچار مشکلی نشود. چون برخي از عوارض تتو ديررس هستند و پس از چند سال بروز مي كنند.

تاتو ممکن است موجب عفونت باکتریایی موضعی شود. علایم این عفونت شامل سرخی، گرمی، تورم و ترشحات چركي است. تتو کردن نه تنها باعث انتقال عفونت پوستی بلکه باعث انتقال عفونت هایی است که از طریق خون منتقل می شود مانند هپاتيت B و C، سيفليس، كزاز، سل و همچنين ایدز .

امروزه استفاده از تاتو براي ايجاد خط چشم دائم در ميان خانم‌ها بسيار رايج شده است. در حالی که این کار عوارض زیادی در پی خواهد داشت. مشکل اصلی این است که آرایشگری که این کار را انجام می‌دهد، از ساختمان چشم و بافت‌های حساس آن هیچ‌گونه آگاهی ندارد و هنگام وارد کردن سوزن به پشت پلک، باعث آسیب به بافت‌های چشمی مي شود. گاهی در صورتی که سوزن بصورت عمقی در پلک وارد شود، باعث پارگی پلک و آسیب بافت‌های کره چشم خواهد شد.از طرف دیگر وارد شدن رنگ تتو به داخل چشم می‌تواند باعث حساسیت چشمی شود.

تصور کنید کسانی که خط لب دائم انجام می دهند خود را در معرض چه آسیب هایی قرار می دهند لب پر از عروق خونی بوده و بسیار حساس است این امر ممکن است موجب بروز تاول های بسیار دردناک و در مواردي هم باعث تغيير شكل لب و خطوط اطراف لب مي شود.

ضد عفوني كردن پوست با الكل از بروز عفونتهاي پوستي و يا انتقال عفونتهاي خوني جلوگيري نمي كند زيرا الكل تاثيري روي ويروس ايدز و هپاتيت ندارد.

به هر صورت هیچ کدام از این راهها مانع نمی شود تا مواد رنگی در افرادی که حساسیت دارند باعث بروز مشکل نشود. چرا که مواد رنگی مورد استفاده در تتو که معمولا مشکی یا قهوه ای تیره است در بيشتر موارد فاقد کیفیت لازم است.

وی در رابطه با روش های پاک کردن تتو می گوید : روش های مختلفی برای پاک کردن تاتو (خالکوبی) وجود دارد که شامل جراحی ، تراشیدن پوست و لایه برداری عمقی است که در این روش ها معمولا جای زخم و اسکار بجای می ماند . روش دیگر پاک کردن تاتو ،استفاده از لیزر است که در صورت موثر بودن اکثرا جای زخم و اسکار به جا نمی گذارد .اما لیزر محدودیت هایی هم دارد که یکی گران بودن ، دوم غیر قابل پیش بینی بودن نتایج آن است .سومین محدودیت لیزر بی اثر بودن آن روی بعضی از خالکوبی ها می باشد.

دکتر سید عطا ا... حسینی متخصص بیماری های عفونی می گوید : تتو کردن علاوه بر احتمال انتقال بیماری های پوستی باعث انتقال بیماری هایی از قبیل هپاتیت B هپاتیت C و ایدز می شود.

به هر صورت مواردی دیده شده که در آن فرد با انجام تتو دچار آلرژی و افت فشار خون شده چنانچه چند روزی هم در بیمارستان بستری شده در خارج از کشور وقتی کسی بخواهد تتو انجام دهد قبل از آن آزمایش می دهد و برای فردی که خواهان تتو است تشکیل پرونده می دهند تا سلامت وی قبل از تتو مورد تایید قرار گیرد . با این روش اگر فرد در سالهای بعد دچار ایدز یا هر بیماری خونی شود با ارجاع به پرونده اش منشا انتقال این بیماری مشخص می شود. ولی متاسفانه ما در این جا این سیستم را نداریم و نمی دانیم که شماری از بیماران از کجا این بیماری را گرفته اند . به طور مثال چند وقت پیش خانمی دچار هپاتیت B شد این خانم حتی نزد دندان پزشک هم نرفته بود و از ریسک فاکتورهای انتقال هپاتیت B فقط تتو را دارا بود .

تتو کردن به هیچ وجه توصیه نمی شود کسانی که ناچار به استفاده از تتو هستند بهتر است زیر نظر پزشک متخصص یا انستیتو هایی که دارای مجوز هستند این عمل را انجام دهند.

سوزن مورد استفاده در تتو با الکل و بتادین ضد عفونی نمی شود و راه انتقال بیماری را از بین نمی برد. بهتر است افراد به مراکزی مراجعه کنند که راه های انتقال بیماری ها و روش استریلیزه کردن وسایل را بدانند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار