اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
نقدی بر یک تحلیل
هر چند که متاسفانه تأثیرگذاری مسائل قومی در معادلات مختلف استان خوزستان غیرقابل انکار است اما واقعا معیار و ملاک تغییر...
هفته گذشته مطلبی بر خروجی پایگاه خبری شوشان با عنوان " تغییرات معاونت ها با چه هزینه ای؟ " ، قرار گرفت که نگارنده عزیز و موقر مطلب، طی آن به تحلیل امکان سنجی تغییر دو معاون استاندار و گمانه زنی های صورت گرفته در این خصوص پرداخته که از باب " فذکر انما الذکری تنفع المومنین"  مطلبی را به عرض ایشان و سایر مخاطبین سایت شوشان می رسانم باشد مصداقی برای آیه شریفه قرآنی ((فبشر عبادی الذین یسمعون القول و یتبعون احسنه)):

نگارنده مطلب در ابتدا هر چند که به زعم خود نخواسته اظهار نظری در خصوص معاونت امور عمرانی بنماید اما خیلی شفاف و عریان عدم محبوبیت قومی قوی (به تعبیر وی) معاون امور عمرانی فعلی را دلیل برکناری احتمالی وی عنوان نموده! 

هر چند که متاسفانه تأثیرگذاری مسائل قومی در معادلات مختلف استان خوزستان غیرقابل انکار است اما واقعاً معیار و ملاک تغییر و انتصاب یک معاون استاندار مقبولیت و محبوبیت درون قومی است؟ آن هم معاونتی همانند معاونت عمرانی که بیشتر محمل آن بر مسائل فنی و تخصصی مبتنی است، به عبارتی از نظر این عزیز  در صورتیکه فردی از مقبولیت و پشتوانه درون قومی برخوردار باشد می تواند معاون عمرانی موفقی باشد. در اینصورت در خصوص اینکه تخصص، تجربه مفید، مدرک تحصیلی عالیه، توانمندی شخصیتی و حتی کاریزمای مدیریتی در چه محلی از اعراب خواهد بود نگارنده باید پاسخگو باشد و اینکه کارآمدی و یا ناکارآمدی افراد راباید با شاخص محبوبیت یا عدم محبوبیت  قومی آنان سنجید قابل تأمل است.

اگر فرض را بر صائب بودن نظر این عزیز مبنی بر عدم محبوبیت قومی معاون امور عمرانی فعلی هم بگذاریم سوال اینجاست که این عزیز بر چه اساسی به این یافته رسیده که ایشان فاقد محبوبیت قومی است و آیا نگارنده عزیز بین هم قومان این معاون نظرسنجی داشته  که به این نتیجه رسیده؟ جالبتر اینکه باهمه احترامی که برای عزیزانی که وی به عنوان دارای پایگاه رأی قومی موثر در کشور (به تعبیر نگارنده!!) معرفی نموده باید عرض کنم که اگر چنین بوده یقیناً این افراد در انتخابات مجلس شورای اسلامی گذشته کاندید می شدند و چه بسا با توجه به پایگاه رأی آنها در کشور (ادعای نگارنده) حتی می توانستند در انتخابات ریاست جمهوری هم رقیب آقای روحانی باشند!! به هرحال این نظر وی را حمل بر عدم شناخت وی از این قوم می گذاریم.

نکته دیگر قابل تأمل در این نوشتار گره زدن سرنوشت رییس جمهور آینده به روند انتصاب معاون عمرانی استاندار است، گویا رییس جمهور قرار است تمامی آراء خود را صرفاً از خوزستان و از آن قوم بدست بیاورد این در حالیست که انتخاب رییس جمهور از کل کشور رقم می خورد اگرچه که تأثیر آراء مردم خوزستان نیز بر نتایج انکارناپذیر است هرچند اگر دغدغه کنشگران و ناظران استان در تغییر و جابجایی مدیران صرفاً کاستی ها و عدم توسعه نیافتگی استان باشد شاید شایسته تر خواهد بود تا آراء رییس جمهور آینده چراکه انتصاب مدیران جدید قرار است دردی از مردم استان را درمان کند نه تحقق مطلوبیت یا عدم مطلوبیت آراء رییس جمهور. نکته دیگر اینکه نگارنده در بخشی از تحلیل خود فرد جایگزین را به دادن قول ها و وعده ها و ارجاع تحقق و عملی شدن آنها را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری که از آن به شگرد های مدیریتی زمان یاد می کند دعوت می نماید به عبارتی از نظر نگارنده معاون عمرانی بعدی باید بتواند خوب به مردم دروغ بگوید و عوام فریبی را بلد باشد!

ای کاش نگارنده حال که به موضوع پرداخته کمی هم به تحولات و دستاوردهای عمرانی معاون فعلی امور عمرانی طی دو سه سال اخیر هم می پرداخت تا هم جانب انصاف را که رسالت اساسی قلم است رعایت می کرد و هم قضاوت را به مخاطبین واگذار می کرد. عملکردی که انصافاً اگر حمل بر جانبداری نشود قابل دفاع است از جمله ساماندهی بازارچه های مرزی شلمچه و چذابه، ساماندهی جاده سوسنگرد- چذابه، رویکرد زیست محیطی به پروژه های عمرانی و اخذ تقدیرنامه از عالیترین  مقام محیط زیست کشور، پروژه های گردشگری اهواز وسایر شهرها، پل شهید دقایقی اهواز و سایر زیرگذرها و تقاطع ها، فراهم نمودن زیرساخت ها برای ثبت جهانی محوطه شوش، از سرگیری عملیات اجرایی پل نهم اهواز، پیگیری موضوع انتقال آب از سرشاخه ها و تبیین حق استان در این خصوص، اصرار و پیگیری طرح توسعه فرودگاه فعلی اهواز، اخذ مجور 21 مصوبه از وزیر راه وشهرسازی برای تحقق استانداردها در حوزه راه در استان، اصرار به گسترش خدمات عمران شهری و احداث پارک های بانوان در شهرهای مختلف استان، صدور دستور پیگیری و تنظیم دستور العمل تخصیص و هدایت اعتبارات ارزش افزوده شهرداریها به توسعه پروژه های عمرانی در شهرها، اخذ مجوز بیش از 300 دهیاری در استان از وزارت کشور به منظور اجرای طرحهای هادی روستایی و توسعه خدمات در روستاها و ده ها اقدام مثبت دیگر که مجال آن در این نوشتار نیست.

مضافاً اینکه نگارنده مطلب پیش روی که خود همواره مسولانه مسائل استان را رصد نموده اقدام معاون فعلی امور عمرانی در تقدیم استعفاء آن هم در نخستین روز رسمی آغاز بکار استاندار جدید را اقدامی شجاعانه، متواضعانه و درخور تحسین می داند چه بسا اگر شخص دیگری بود بیشتر برای ابقاء و ماندن در آن جایگاه لابی می کرد اما وی شجاعانه دست استاندار را برای تغییر و یا ابقای وی باز گذاشت و این رویکردها در استان درخور توجه است و امیدورام سرلوحه کار همه مدیران ما باشد.

در پایان لازم است این نکته را خاطرنشان شوم که اساساً تحلیل می بایست مبتنی بر واقعیت ها و یافته های نزدیک به حقیقت و به دور از هرگونه حب یا بغض و یابه تعبیر فردریک نیچه فراسوی نیک و بد باشد تا بتواند مرجعی برای قضاوت مخاطب تلقی گردد. 
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار