شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۹۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
واکنش ناطق‌نوری به برخی شایعات
علی‌اکبر ناطق نوری در سال 76 رقیب فردی بود که با شعار توسعه سیاسی به میدان رقابت آمده بود. هرچند انتخابات ریاست جمهوری هفتم چهار کاندیدا داشت اما...
 

ناطق در کنار روحانی است. علی‌اکبر ناطق نوری در سال 76 رقیب فردی بود که با شعار توسعه سیاسی به میدان رقابت آمده بود. هرچند انتخابات ریاست جمهوری هفتم چهار کاندیدا داشت اما رقابت دو کاندیدا عرصه انتخابات را به یک دوقطبی تبدیل کرد. ناطق در نهایت انتخابات را به رقیب خود واگذار کرد.

 اما بلافاصه پس از اعلام نتایج پیروزی رقیب خود را تبریک گفت و اعلام کرد که رقابت به رفاقت تبدیل می‌شود. محمد خاتمی و ناطق نوری که در سال76 نمادی از جامعه سنتی و تحول‌خواه بودند این روزها در یک جبهه سیاسی قرار گرفته‌اند. هردوشان در سال 92 بر گزینه شیخ دیپلمات دست گذاشتند. حالا پیش از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز که در برخی رسانه‌ها گزینه‌های دیگری مطرح می‌شود آن دو همچنان بر روحانی تاکید می‌کنند. طی روزهای گذشته از ناطق نوری خبری منتشر شد که به بعضی اعتدال‌گرایان گفته «به جز روحانی دنبال گزینه دیگری هم باشند.» اما او در حاشیه جشن عید غدیر این مسئله را تکذیب کرد و از ادامه حمایت خود از حسن روحانی سخن گفت.

شاه کنار کارتر دست به سینه می‌ایستاد

علی‌اکبر ناطق نوری روز دوشنبه در جشن بزرگ عید غدیر خم جمعیت هلال احمر ضمن تبریک این عید به نعمات الهی پرداخت و رهبری ادیان را یکی از این نعمت‌ها خواند. او گفت: خداوند رهبری به اسم علی به واسطه پیامبر انتخاب کرد

. وقتی از پیامبر می‌خواهد رهبری علی را معرفی کند پیامبر یک کمی روی مسئله دامادی، فامیلی و اینکه بعداً بگویند حکومت فامیل بازی است ملاحظه داشت. به او وحی شد «علی را معرفی کن اگر نگویی تو رسالت خدا را ابلاغ نکردی و رسالت ناقص می‌ماند از مردم هم نترس خدا حفظت می‌کند.» ناطق نوری یادآور شد: وقتی پیامبر حضرت علی را معرفی کرد و گفت «من کنتم مولا فهدا علی مولی.» آیه آمد «دین تان را کامل کردید»، رهبری نعمت است. وی افزود: حالا زمان خودمان، ایران یک کشور با تاریخ دیرینه و پیشینه عمیق و ریشه‌دار است، حداقل 2500 تاریخ تمدن ماست. وقتی رئیس مجلس بودم با روسای مجلس مصر، یونان و ایتالیا جمع شدیم و قرار شد هر کدام ما درباره کشور دیگر صحبت کند.

رئیس مجلس یونان درباره ایران صحبت کرد، چنان احساس عزت کردم، او گفت تاریخ ایران نشان می‌دهد در طول تاریخ ایرانیان یکتاپرست بودند، تاریخ ما آن بود اما توسط سلاطینی آن‌چنان ذلیل شده بودیم. قبل انقلاب حج رفته بودم یک جوان عرب گفت «کجایی هستید» گفتم «ایران»، گفت «برادر اسرائیل.» آن‌چنان تحقیر شدم، می‌خواستم زمین دهن باز کند و من را ببلعد و این جمله را نشنوم. شاه آن زمان کنار کارتر دست به سینه می‌ایستاد.

سخنرانی آقا افتخارآفرین بود که من آشیخ کف زدم، اگر شما بودید می‌رقصیدید

ناطق نوری ادامه داد: با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رفتم سازمان ملل، ریگان روز قبل صحبت کرد و گفت فردا رئیس جمهور ایران سخنرانی دارد و تکلیف جنگ را روشن می‌کند. فردا سالن سازمان ملل پر جمعیت بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مثل خطبه‌های نماز جمعه در دو بخش صحبت کرد، در بخش نخست گفت «انسان در جهان‌بینی اسلام و اینکه جایگاه انسان در جهان‌بینی اسلام کجاست؟» در هنگام صحبت‌های ایشان دیدم سیاه‌پوستان حاضر اشک در چشمانشان جمع شده بود. آیت‌الله خامنه‌ای در قسمت دوم حرف‌هایشان به آمریکا حمله کردند.

 نمایندگان آمریکا 4 نفر بودند اول نشستند، بعد بلند شدند و رفتند. روس‌ها خوشحال بودند بعد موضوع صحبت را به سمت شوروی بردند، به انتقاد از شوروی پرداختند، وقتی تمام شد آن‌چنان سالن کف زدند، ما هم آنجا کف زدیم، وقتی به تهران برگشتیم گفتند آقای ناطق خیلی خوب کف می‌زدید. وی گفت: من بعد از آن سفر به تبریز رفتم. در نمازجمعه تبریز گفتند شما آنجا کف زدید؟ رفتم پشت تریبون گفتم آن‌چنان سخنرانی عزت‌آفرین بود که من آشیخ کف زدم، شما بودید می‌رقصیدید. دنباله ولایت علی و ائمه معصومین، رهبری ولایت فقیه است، در هیچ مکتبی چنین چیزی وجود ندارد. امام بیاید از مرده‌ها زنده بسازد.

دخترانم گفتند شما مسئولان به ما خیانت کردید

ناطق نوری ادامه داد: من دخترهایم را زمانی به خوزستان بردم به خودم گفتم «برای دختر دیدن تانک و سنگر چه جذابیتی دارد؟» اما آنها گفتند «شما مسئولان به نسل ما خیانت کردید، چرا واقعیت جنگ را نتوانستید به ما بگویید.» این دشت وسیع زیر باران آتش بچه‌ها چه طور عبور کردند، چه طور از اروند عبور کردند. در شلمچه و چذابه باران موشک می‌بارید. 8 سال در مقابل دنیا ایستادیم. همین شهدا، جانبازان و ایثارگران ایستادند، یک وجب خاک را ندادیم. زمان قاجار جنگی نبود، 17شهرمان را از دست دادیم، زمان پهلوی استان چهاردهم ما یعنی بحرین را از دست دادیم.
پشت خاکریز اول و دوم ایستاده‌ایم تا دشمن پشت مرزهایمان نیاید.

وی خاطرنشان کرد: امروز عده‌ای توجه ندارند کسانی در محافلی می‌نشینند بدون مطالعه تاریخ حرف می‌زنند، اگر امروز در سوریه آنجا می‌جنگیم یا کمک می‌کنیم، مشاوره می‌دهیم و بچه‌های ما شهید می‌شوند، نگوییم چرا برویم سوریه بچه‌های ما شهید می‌شوند، چرا به فلسطین و لبنان کمک کنیم؟ اگر آزاد فکر کنیم و بدون تعصب می‌توان به نتیجه منطقی رسید، اگر بدانیم دزدی می‌خواهد به خانه ما حمله کند و نقشه برای اموال و نوامیس ما دارد، باید صبر کنم تا به خانه ما بیاید یا باید خارج از خانه با او مقابله کنیم. پل ارتباطی ما با لبنان، سوریه است. اول می‌خواستند آن خاکریز را قطع کنند. بعد سراغ لبنان و حزب‌الله بروند، بعد از برداشتن خاکریز دوم، کوبیدن فلسطین دیگر کاری ندارد. وقتی سه خاکریز را برداشتند بیایند پشت مرز ما حالا باید دفاع کنیم. آزادی و وطن‌خواهی چه می‌گوید. دین هم نداشته باشیم، باید وطن خواه باشیم.ناطق نوری اظهار داشت: فلسطینی‌ها روزی با تیروکمان می‌جنگیدند، امروز با موشک می‌جنگند. ایران پشت خاکریز اول، دوم و سوم ایستاد تا دشمن پشت مرز ایران نیاید. ارزش کار رزمنده‌های مدافع حرم اگر بالاتر از رزمندگان 8سال دفاع مقدس نباشد، کمتر نیست.

جز روحانی گزینه دیگری در ذهنم نیست

ناطق نوری  همچنین در حاشیه این جشن به نقل قولی که از وی در رسانه‌ها مطرح شده است واکنش نشان داد. در بعضی رسانه‌ها آمده بود که ناطق نوری در دیدار با جمعی از اعتدال‌گرایان توصیه کرده است که برای انتخابات ریاست جمهوری به جز روحانی به دنبال گزینه دیگری هم باشند. ناطق نوری با تکذیب و جعلی خواندن این خبر توضیح داد: گروهی پیش من آمدند و بعد از آن جلسه از من نقل شد که «به آنها گفتم به غیر از روحانی بروید گزینه‌های دیگری را هم دنبال کنید» ؛ این حرف بی‌ربطی است. این گروهی که پیش من آمدند نظر دیگری داشتند؛ من به آنها گفتم از اینجا که بیرون می‌روید این حرف‌تان را دیگر تکرار نکنید. به آنها گفتم اگر شما خودتان را طرفدار روحانی می‌دانید باید از ایشان حمایت کنید. ناطق تاکید کرد: من هم به آقای روحانی نظر موافق دارم؛ هم دوست من است و هم ایشان را موفق می‌دانم. وی در پایان ضمن اعلام حمایت از روحانی گفت: ان‌شاءالله روحانی هم در صحنه است و خواهد بود و من گزینه دیگری غیر از او برای انتخابات سال 96 در ذهنم نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار