اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۲۰۲۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
مهندس پیوندی؛ از هشیاری و درایت تا اشتباهی استراتژیک/ وضعیت بحرانی برخی شرکت های پتروشیمی تابعه تاپیکو / تعلل در انتصاب مدیران جدید پتروشیمی های خوزستان/ بدهکاری های عظیم و سوء مدیریت در برخی پتروشیمی ها
مهندس محمد حسن پیوندی، موسوم به ژنرال صنعت پتروشیمی ایران و بیستمین مهندس برتر در صنایع پتروشیمی جهان، هم اکنون سکاندار مجموعه تاپیکو ست...

شوشان: مهندس محمد حسن پیوندی، موسوم به ژنرال صنعت پتروشیمی ایران و بیستمین مهندس برتر در صنایع پتروشیمی جهان، هم اکنون سکاندار مجموعه تاپیکو ست که امیدهای بسیاری را برانگیخته است تا این صنعت حیاتی و مهم را به دوران اوج و شکوه خود بازگرداند.

به گزارش شوشان ، آنچه بهانه ای شد برای پرداختن به سیاست های این چهره مطرح صنعتی ایران، وضعیت بحرانی برخی شرکت های پتروشیمی تابعه شرکت تاپیکوست.

یکی از شرکت هایی که به واسطه ی بدهکاری های عظیم،  دستگاه های فرسوده ، سوء مدیریت گسترده، اعتصابات کارگری و کارمندی و چندین مشکل ریز و درشت دیگر، در چند ماه گذشته در کانون توجهات رسانه ها و سیاسیون و مردم بوده، شرکت پتروشیمی فن آوران است که بیش از هشت ماه است فاقد مدیرعامل بوده و اختلافات درونی آن هیچ چشم انداز روشنی را به آینده نشان نمیدهد.

 نگاه کارشناسانه به مسائل پتروشیمی فن آوران نشان  می دهد  که این مشکلات از جنس فنی و تولیدی نبوده و بیش و پیش از هر چیز، ماحصل سوء مدیریت و عدم اشراف به  مسائل قانونی و مدیریتی بوده است. نارضایتی عمیق کارمندان و کارگران، مشکلات گسترده پیمانکاران، وام های کلان گرفته شده برای سرپوش گذاری بر مشکلات مالی و نیز عدم نوسازی تجهیزات و بدهکاری به پیمانکاران همه ناشی از فقدان مدیریت مبتنی بر قانون و عدم اشراف به علل پیدایش مشکلات بوده است. 

واکنش گسترده مردم و مسئولان شهرستان ماهشهر به شایعات مربوط به انتصاب مدیرعامل جدید ناشی از حساسیت شدید افکار عمومی به سرنوشت این پتروشیمی مهم است. 

مهندس پیوندی به عنوان فردی که صنعت پتروشیمی را عمیق و ریشه ای می شناسد با تعلل در انتصاب مدیران جدید، به نظر می آید در حال رصد شرایط و بررسی همه جانبه مشکلات و مصائب است که البته با انتخاب هیئت مدیره جدید تاپیکو در هفته گذشته احتمالا شاهد تغییرات مهمی در اینده نزدیک خواهیم بود. انتخاب مدیری توانمند و آشنا به مسائل منطقه و نیز صنعت پتروشیمی و قادر به رفع مشکلات تلنبار شده این شرکت قطعا از اولویت های اصلی ایشان در انتخاب افراد است.

در هفته های گذشته، رسانه ها چندین بار شایعه انتصاب قریب الوقوع یکی از مدیران بومی خوشنام و با سابقه را درحالی مطرح کردند که با استقبال گسترده مسئولین شهرستان، مردم و به ویژه کارمندان فن آوران مواجه گشت. شایعاتی که به نظر می آید در پشت آنها بیش از هرچیزی هشیاری و قدرت مدیریت محمد حسن پیوندی قرار دارد. 

به نظر می رسد مهندس پیوندی با بررسی احتمال انتخاب یک مدیر بومی خوشنام و باسابقه ی حقوقی و مسلط به قوانین و مقررات، ضمن رصد نمودن واکنش احتمالی مسئولان و افکار عمومی، در صدد رفع ریشه ای مشکلات عظیم فن آوران است. این انتصاب علاوه بر احترام به خواست مردم در انتخاب مدیری بومی، ریشه ی اصلی مشکلات این پتروشیمی را نشانه رفته است. جنس مشکلات گسترده فن آوران، نشان می دهد برای رفع آنها، بیش از نیاز به تسلط بر امور فنی، قدرت مدیریت و توان هم افزایی در محیط کار لازم است. یعنی دقیقا همان چیزی که  مدیران قبلی فاقد آن بودند.

 رفع اختلافات داخلی شرکت، رسیدگی به امور قراردادهای پیمانکاران و نیروهای پیمانی، تسویه وام ها و معوقات مالی پیمانکاران ، رفع مشکلات شرکت در زمینه بورس و فروش محصولات، جذب سرمایه گذاری و نوسازی تجهیزات فرسوده تماما نیازمند مدیریتی قوی توام با تسلط بر قوانین و مقررات و پرهیز از درگیری های حقوقی است.

 به عبارتی مشکلات این شرکت بیش از آنکه در کارگاه ها و تولیدات باشد در ادارات و بنگاه های مالی و دفاتر مدیران بی انگیزه ای است که هشت ماه را بدون مدیرعامل سپری کرده اند. فراموش نکنیم یکی از بهترین دوره های بازدهی این شرکت در دوره مدیریت محمد رضا سیفی با مدرک علوم انسانی بود؛ در حالیکه دوران مدیریت فنی ترین مهندسین این شرکت، بسیار کوتاه و بی اثر بود و در نهایت با استعفا و عزل به اتمام رسید. 

با توجه به مسائل فوق دو احتمال را میتوان برای این انتصاب متصور بود؛ احتمال اول این است که پیوندی با انتخاب این گزینه بومی، که مورد وثوق و اعتماد قاطبه مسئولین استان و شهرستان است، موجد حس رضایت و انگیزه گسترده در کارکنان و مدیران میانی فن آوران شده و فضایی مناسب برای رفع مشکلات این شرکت به وجود می آورد و در صورت موفقیت بر خوشنامی و درایت خویش می افزاید و در صورت ناکارآمدی وی، خط بطلانی بر تصور موفقیت مدیران بومی می کشد. اما در حالت دوم و انتخاب گزینه ای غیر بومی باید انتظار داشت که مشکلات این شرکت، با تشدید حس عدم رضایت کارکنان و مدیران و نیز نارضایتی مسئولین استانی، بیش از پیش به کلافی سر در گم تبدیل شود.

اکنون به نظر می رسد با درایتی که در مجموعه تاپیکو به وجود آمده و همچنین با پیگیری های برخی مسئولین بومی، راه برای رفع مشکلات گسترده این شرکت با دستان فرزندان همین خطه بیش از همیشه باز شده است و چشم ها به ژنرال صنعت پتروشیمی ایران است که چگونه اعتماد و بالندگی را به بدنه کارمندی و کارگری این شرکت و امید را به منطقه ویژه باز میگرداند.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار