اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۲۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
از ماهشهر تا رامهرمز و آبادان
در سومین شب از جشن خوزستانی‌ها گروه‌هایی از شهرهای مختلف خوزستان در این جشن حضور یافتند و به اجرای برنامه پرداختند.



 شوشان: در سومین شب از جشن خوزستانی‌ها گروه‌هایی از شهرهای مختلف خوزستان در این جشن حضور یافتند و به اجرای برنامه پرداختند. 

بندر ماهشهر

حسن عساكره سرپرست گروه موسيقي شباهنگ خلیج‌فارس از بندر ماهشهر با اشاره به اجرای موسیقی در این شب گفت: موسيقي محلي اجراشده داراي عنوان "شِكي" به معناي شكر گذاري است. اين موسيقي در زمان‌های بسيار قديم و در مواقعي كه ماهيگيران از صيد خود راضي بودند اجرا می‌شد. اجراي اين موسيقي بومي در اصل داراي قدمتي بسيار طولاني است.

وی افزود: قطعه ديگر اجراشده با عنوان بندر ماهشهر به ویژگی‌های صنعتي و طبيعي اين بندر می‌پردازد. اجراي اين نوع موسيقي‌ها به حفظ و ماندگاري رسوم آييني كمك فراواني می‌کند به همين منظور تلاش‌هاي بسياري براي جذب علاقه‌مندان اين نوع موسيقي با ارائه آثار جديد و به‌روز شده در حال انجام گرفتن است.

شوش

رسول دیناروند، سرپرست گروه موسیقی آپادانا از شوش نیز بعد از اجرای چند قطعه موسیقی لری و فولکلور ویژه منطقه شوش گفت: موسیقی لری که ویژه شوش است بیشتر در مراسمات عروسی کاربرد دارد البته این نوع موسیقی با موسیقی استان‌هایی مانند لرستان، ایلام و غیره نیز دارای اشتراکاتی است.

وی ادامه داد: در اجرای امشب دو تصنیف قدیمی را اجرا کردیم و گروه‌های دیگر نیز اجراهای خوبی داشتند به نظر من این جشن برای شناسایی موسیقی‌های بومی استان بسیار تأثیرگذار است.
دیناروند بیان کرد: از سال 73 فعالیت خود را آغاز کردیم  و تاکنون نیز استقبال خوبی از این موسیقی شده است. گروه ما شامل  پنج نفر است که به ترتیب مصطفی جهانی نوازنده تار، روح الدین میرزاوند نوازنده کمانچه، ابوذر شهاوند نوازنده تنبک، رسول دیناروند خواننده گروه هستند و بنده نیز سرپرستی گروه را بر عهده‌دارم.

آبادان

همچنین امیر ناصر کنعانی سرپرست گروه زار از آبادان توضیح داد:  زار به معنای همزاد یا جن است در مراسم زار آواز و موسیقی که خوانده می‌شود برای بیرون کردن جن از بدن است . وی افزود: این موسیقی قدمت دیرینه‌ای دارد و به سال‌های گذشته برمی‌گردد و این آیین فقط مختص خوزستان نیست بلکه در تمامی خطه جنوب برگزار می‌شود.

کنعانی توضیح داد: استقبال از برنامه ما بسیار خوب بود و اداره کل میراث فرهنگی نیز امکانات بسیار خوبی را در اختیار ما قرار دارد.

وی با اشاره به معرفی گروهشان توضیح داد: گروه ما زیرمجموعه گروه صدف سیاه است و از هفت نفر تشکیل شده است همچنین ما از سازهایی به نام‌های دایره، دمام، دایره‌زنگی استفاده می‌کنیم.

رامهرمز

سپس شهرام زارع سرپرست گروه موسیقی رامهرمز بیان کرد: گروه موسیقی ما متشکل از چهار نفر که عبارت‌اند از رحمان نوروزی نوازنده دهل، شهرام زارع تنظیم‌کننده، مهدی هریسی خواننده است.

وی افزود: موسیقی رامهرمزی از زمانی که هرمز ساسانی پایش را در رامهرمز گذاشته است به وجود آمده است درواقع مردم رامهرمز با این موسیقی به استقبال هرمز رفتند. در موسیقی رامهرمز ساز کوچک برای دستمال‌بازی و ساز بزرگ برای چوب بازی است و چوب بازی و دستمال‌بازی نیز ازجمله آیین‌های قدیمی در رامهرمز هستند .

زارع بیان کرد: استقبال مردم از برنامه بسیار خوب بود اما کاش فرصت بیشتری در اختیار ما بود تا می‌توانستیم نواهای بسیاری را از رامهرمز به مردم معرفی کنیم.

همچنین از اهواز دو گروه عربی میسان و بختیاری آسماری در این شب به اجرای موسیقی پرداختند که با همراهی بسیار زیادی از سوی مردم روبه‌رو شد. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار