شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۲۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
نخستین همایش نقش عشایر در دفاع مقدس روز یکشنبه با حضور آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و جمعی از مسئولان محلی آبادان در شهر بندری چوئبده برگزار شد.

به گزارش ایرنا ، این همایش همزمان با سالروز شکست حصر ابادان در پنجم مهر 1360 برگزار شد.
آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در این همایش در اداره بندر و دریانوردی شهر چوئبده، گفت:230 هزار شهید در دوران دفاع مقدس در کشور به آرمان های انقلاب تقدیم شد که 10 درصد آنها ازخوزستان بودند، در حالی که جمعیت خوزستان پنج درصد کل جمعیت کشور بود.

وی اظهار داشت:افتخار بسیار بزرگی است که امام راحل عظیم الشان، تنها در خصوص مردم خوزستان به ویژه عشایر عرب خوزستان سخن گفته و از ادای دین مردم این خطه به اسلام فرمایش کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت:با گذشت 28 سال از پایان جنگ تحمیلی، جوانان خوزستانی به خصوص جوانان چوئبده ای با مشکل بیکاری مواجه هستند و این زیبنده نظام نیست.

*** اشتغالزایی برای 420 خانوار در بندر چوئبده

رضا صفاری مدیر بنادر و دریانوردی آبادان در این همایش گفت:این همایش می تواند نقش بندر چوئبده در دفاع مقدس را بیش از پیش تبیین کرده و بیانگر ایثارگری ها و فداکاری مردم مقاوم و عشایر دلیر آبادان وچوئبده باشد.

وی اظهار داشت:در سال های جنگ تحمیلی، زمانی که آبادان در محاصره دشمن قرار داشت، تامین مهمات، مواد غذایی و داروها از طریق بندر چوئبده انجام می شد و لنجداران نیز کمک فراوانی در خصوص امداد رسانی انجام دادند.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان گفت:نقش عشایر غیور چوئبده در شکست حصر آبادان بسیار پررنگ بود و اگر کمک آنها نبود شاید شکست حصر آبادان صورت نمی گرفت. صفاری تصریح کرد:شهر چوئبده تنها نقطه اتصال در دوران دفاع مقدس بود و از این نقطه امداد رسانی انجام می شد، این بندر نقش خود را به عنوان یک بندر استراتژیک و راهبردی در دوران دفاع مقدس به خوبی ایفا کرد.

وی افزود:طی 2 سال اخیر پروژه هایی همچون ساخت اسکله بتنی با اعتبار 90 میلیارد ریال، لایروبی اسکله ها با اعتبار 9 میلیارد و 900 میلیون ریال، شناورسازی مغروقه ها با اعتبار چهار میلیارد و 600 میلیون ریال، پروژه دوگانه ساختمان اداری و گارد با اعتبار 48 میلیارد ریال، پروژه چهارگانه محوطه سازی، آسفالت مسیرها، تکمیل محوطه ها و ساختمان اداری با اعتبار یک میلیارد و 770 میلیون ریال در بندر چوئبده به انجام رسیده است.

صفاری گفت:در این مدت به طور مستقیم حدود 170 خانوار و به صورت غیر مستقیم 250خانوار چوئبده ای در قالب شرکت های تخلیه و بارگیری و متصدی حمل و نقل مشغول به کار شدند.

** مقاومت مردم آبادان و کمک اهالی چوئبده در 254 روز محاصره شهر ستودنی است.

ناخدا نادر حمودی فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر نیز در این همایش گفت:دلاوردمردی مردم بندر چوئبده در تاریخ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است.

وی اظهار داشت:مقاومت مردم آبادان و کمک اهالی بندر چوئبده در 254 روز محاصره شهر آبادان ستودنی است.

فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر گفت: امداد رسانی و رساندن مهمات به نیروهای مصلح در زمان محاصره آبادان از طریق بندر چوئبده انجام می شد.

ناخدا حمودی افزود:نیروی دریایی در آن زمان با اهالی چوئبده که یکی از استراتژیک ترین بنادر کشور در زمان جنگ بود هماهنگ بود، دریانوردان سنتی این شهر بین 20 تا 28 فروند لنج، شاهراه مردم آبادان را از این آبراه طلایی باز نگه داشتند.

وی تصریح کرد: مهمات از بندر امام خمینی (ره) به این منطقه وارد می شد و حتی هلیکوپترها و هواناوهای نیروی دریایی نسبت به آوردن نیروها در این منطقه با راهنمایی دریانوردان سنتی این منطقه هماهنگ بودند.

وی اظهار داشت: اگر کمک مردم چوئبده نبود، آبادان در تنگنا وسختی زیادی قرار می گرفت.

بندر استراتژیک چوئبده 45 کیلومتری جنوب شرقی شهر آبادان به عنوان تنها مرکز اتصال آبادان در زمان محاصره به بندری راهبردی برای تدارکات، پشتیبانی، نقل و انتقال نیرو و مهمات به آبادان و خط مقدم جبهه داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار