اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
سکته مغزی اختلالی است که گریبان بسیاری از افراد را گرفته است. سکته مغزی طبق تعاریف علم پزشکی، آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خونرسانی به قسمتی از بافت مغز را می‌گویند که ناشی از انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن قسمت بافت مغز است. به بیان دیگر اگر خونرسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد، این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد.

 این وضعیت را اصطلاحا سکته مغزی می‌نامند. عوارضی که بعد از سکته مغزی ایجاد می‌شود، بستگی به محل سکته و وسعت بافت‌های گرفتار شدهٔ مغز دارد. عوارض سکته مغزی از عوارض خفیف و گذرا مثل تاری دید تا عوارض فلج کننده دائمی و یا حتی مرگ را شامل می‌شود. معمولا قبل از بروز سکته مغزی علائم هشدار دهنده‌ای وجود ندارد و یا اینکه علائم بسیار جزئی هستند. بعد از بروز سکته مغزی بیمار باید بلافاصله در بیمارستان بستری گشته تا از بروز صدمات دائمی به مغز جلوگیری شود. تعداد زيادي از اين بيماران كانديد دارويي هستند كه در ۳ ساعت اول بايد تزريق شود، چون مي‌‌تواند از مرگ بافت‌هاي مغزي جلوگيري كند. اين دارو كه باز‌كننده رگ است و در ۳ ساعت اول استفاده مي‌شود، در كشور ما وجود ندارد.

 اما در حال حاضر در اروپا و آمريكا به بيماراني كه زير ۳ ساعت به اينگونه واحدها مي‌‌آورند، اين آمپول تزريق مي‌شود. کارشناسان معتقدند در بيمارستان‌هاي كشور ما كسي كه با علائم خفيف سكته مغزي مراجعه كرده، به سرعت مرخص مي‌شود و كسي كه داراي علائم سنگين است، بستري مي‌شود. در حالي كه اين روند بايد كاملا برعكس باشد، يعني كسي كه داراي علائم خفيف سكته است بايد بستري شود و علائم او به ‌طور دقيق مورد بررسي قرار گيرد تا ديگر اين علائم تكرار نشوند. در مورد سكته مغزي چند عامل خطر‌زا وجود دارد كه ثابت‌شده در ايجاد سكته مغزي موثرند. فشار خون يكي از اين عوامل و مهم‌ترين آنهاست. قند و چربي دو عامل مهم ديگر هستند. استفاده از سيگار، چاقي و كاهش فعاليت فيزيكي، بيماري‌هاي قلبي و اختلال در ضربان قلب نيز از ديگر عواملي هستند كه در بحث پيشگيري اوليه بايد به آنها پرداخته شود.

متخصصان کم‌تحرکی، مصرف بی‌رویه نمک و چربی، چاقی، استعمال دخانیات و در مجموع رژیم نامناسب غذایی را عاملی برای حرکت به سمت سکته‌های مغزی ایرانیان می‌دانند. بر اساس آمار میدانی سکته‌های مغزی در مردان ایرانی ۲۵ درصد بیشتر از زنان است. همچنین گفته می‌شود، سکته به عنوان دومین عامل مرگ و میر در ایران و برخی از کشورهای در حال پیشرفت است. حدود نیمی از تمام موارد سکته‌های مغزی بر اثر بسته شدن یک شریان مغزی با یک لخته خون که به آن اصطلاحا ترومبوز مغزی گفته می‌شود، ایجاد می‌گردد. دیگر عوامل عمده سکته مغزی را آمبولی مغزی و خونریزی مغزی تشکیل می‌دهند. عده زيادي از افراد مبتلا به اين اختلال نمي ‌ميرند، ولي سال‌هاي سال با نوعي ناتواني، زندگي خود را ادامه مي‌‌دهند.

اين بيماري در ايران هم هر سال جان هزاران نفر را مي‌‌گيرد، اما به عقيده كارشناسان، مردم هنوز سكته مغزي را به خوبي نمي‌ شناسند. آمار‌های نگران‌کننده‌ای در مورد سکته مغزی در ایران وجود دارد که نشان می‌دهد روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در کشور دچار این آسیب می‌شوند. قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که سن ابتلا به سکته مغزی در ایران یک دهه کمتر از کشورهای اروپایی است، اظهار کرد: سبک زندگی نادرست مشکلاتی در رابطه با سلامت ایجاد می‌کند و فرهنگسازی لازمه بهبود وضعیت سلامت افراد جامعه ماست.

طاهری‌اقدم در مراسم گرامیداشت روز جهانی بهداشت محیط، گفت: فرهنگسازی باید از سنین پایین و از مدرسه‌ها آغاز شود. او افزود: ۴۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر تبریز زندگی می‌کنند که برای حفظ سلامت زندگی آنها دانشگاه علوم پزشکی تبریز برنامه‌ریزی می‌کند. همچنین عنوان کرد: طرح تحول نظام سلامت که جزو افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است اجرا شد و به موجب آن پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کرد که این امر، مایه خرسندی است.

او ادامه داد: حمایت‌هایی که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از طرح تحول نظام سلامت به عمل آوردند ما را در ادامه راه خود در پیشبرد اهداف این طرح مصمم‌تر کرد. طاهری اقدم در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: سن ابتلا به سکته مغزی نسبت به جمعیت کشورهای اروپایی یک دهه کمتر است و این مساله به نقش سبک زندگی و مراقبت‌های تغذیه‌ای برمی‌گردد.

برچسب ها: سکته مغزی ، ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار