اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۱
گفتگو با معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خوزستان / صدای متفاوت زنگ مدرسه / توجه خاص دولت به پیش دبستانی / چرا پیش دبستانی در خوزستان اجباری شد؟ / در مناطق با ضریب محرومیت 9 پیش دبستانی رایگان است
نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی در استان خوزستان امسال صدایی تازه و متفاوت داشت. زنگ مدرسه که پس از سه ماه تعطیلی...
شوشان: نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی در استان خوزستان امسال صدایی تازه و متفاوت داشت. زنگ مدرسه که پس از سه ماه تعطیلی در سراسر خوزستان نواخته شد، کودکان را یکسال زودتر برای نشستن بر روی نیمکت های مدرسه فراخواند .صدایی که برای اولین بار در کشور ، دوره ی پیش دبستانی در استان خوزستان را اجباری اعلام کرد تا نوآموزان یکسال زودتر با فرآیند تعلیم و تربیت در مدرسه آشنا شوند. 

دوستی و الفت ، آموزه هایی برای نوآموزان 

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان خبر " اجباری شدن دوره ی پیش دبستانی " را در برنامه ی زنده ی " جشن شکوفه ها و غنچه ها " که از شبکه ی خوزستان پخش می شد ،اعلام کرد و گفت: هدف از اجباری کردن دوره ی پیش دبستانی آشنایی نوآموزان با واژه های تربیتی است.محمد تقی زاده این را هم گفت که ما انتظار نداریم تا نوآموز به مدرسه بیاید و زودتر الفبای فارسی را یاد بگیرد بلکه هدف ما از " اجباری کردن دوره ی پیش دبستانی " این است که نوآموزان با ورود به مدرسه سریعتر واژه هایی چون دوستی ،رفاقت ،همبستگی و محبت را بیاموزند و خانواده ها نیز یکسال زودتر ارتباطشان را با مدرسه و علم برقرار کنند. 

توجه خاص دولت به پیش دبستانی 

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش نیز در مراسم نمادین جشن شکوفه و غنچه ها در خوزستان حاضر بود تا بگوید که : " اجباری کردن پیش دبستانی در استان خوزستان کار ارزشمندی است" .رخساره فضلی که در این جشن در اهواز سخنرانی کرد، همچنین گفت: دو زبانه بودن ، شرایط خاص و جنگ باعث شد خوزستان نرخ افت تحصیلی و تکرار پایه ی بالایی به خصوص در پایه ی اول داشته باشد ،از این رو باید به دوره ی پیش دبستانی توجه خاصی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: امسال دولت نیز به امر پیش دبستانی وارد شده است و مناطق محروم را مورد حمایت قرار داده است و اگر خانواده ای توان پرداخت شهریه ی دوره ی پیش دبستانی را نداشته باشد بخشی از این هزینه توسط دولت پرداخت می شود چون این یک ضرورت ملی است.


چرا پیش دبستانی در خوزستان اجباری شد؟

با وجود اجباری شدن دوره ی پیش دبستانی در خوزستان و تبیین ضرورت های این امر توسط مسئولان آموزش و پرورش در سراسر استان خوزستان ،باز هم این سوال ذهن خانواده ها را درگیر کرده است که چرا فقط در خوزستان این دوره ی تحصیلی اجباری شده است.این سوال را با معاون آموزش ابتدایی اداره ی کل آموزش و پرورش خوزستان در میان نهادیم و اردشیر شجاعی به سوال ما پاسخ داد که " چرا پیش دبستانی در خوزستان اجباری است؟" 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خوزستان گفت: ما در 27 ناحیه از چهل ناحیه ی موجود در استان خوزستان، دارای دانش آموزان دو زبانه هستیم .حتی در برخی مناطق صد درصد دانش آموزان دوزبانه هستند.

عدم آشنایی با زبان معیار 

اردشیر شجاعی همچنین با اشاره به دانش آموزان مناطق عشایری ، خاطر نشان کرد: این دانش آموزان برای ورود به پایه ی اول دبستان دارای مشکلات خاص خود هستند و با زبان معیار که زبان فارسی است ، آشنایی ندارند و عدم آشنایی با زبان فارسی باعث می شود که هنگام ورود به پایه ی اول با مشکلات آموزشی مواجه شوند .

وی گفت: دانش آموزان مناطق عشایری بر اساس شرایط زندگی مرتبا در حال حرکت هستند و وقتی به کلاس اول وارد می شوند ، ساکن شدن آنها زمینه ی ایجاد فشار های روحی و روانی را برایشان فراهم می کند و اگر این دانش آموز بی مقدمه و یک دفعه در یک سیاه چادر و یا یک کلاس ساکن شود ،با طبع این دانش آموز سازگاری ندارد.

سرخوردگی و ترک تحصیل دانش آموزان تکرار پایه 

شجاعی با اشاره به اینکه دانش آموزان در مناطق محروم نیز دارای مشکلات خاص خود هستند ،گفت: دانش آموزان مناطق محروم نیز به دلیل مسائل فرهنگی دارای یکسری مشکلات می باشند که باعث می شود هنگام ورود به پایه ی اول دبستان دچار تکرار پایه می شود دچار سرخوردگی شده و این ذهنیت در ذهن این دانش آموز و خانواده هایشان ایجاد می شود که فاقد توانایی لازم و کشش ذهنی برای ادامه ی تحصیل هستند.
وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از ترک تحصیل این دانش آموزان ، تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که درصد قابل توجهی از دانش آموزانی که در پایه ی اول ابتدایی دچار تکرار پایه می شوند ،ترک تحصیل می کنند و به خیل عظیم بی سوادان استان خوزستان اضافه می شوند .

رسیدن به توسعه پایدار با اجباری شدن پیش دبستانی 

شجاعی با اظهار اینکه 600 هزار بی سواد در خوزستان وجود دارد،گفت: آمارها نشان می دهد که درصد قابل توجهی از بزهکاری های اجتماعی مربوط به افراد بی سواد است و باید سعی شود تا از گسترش آمار بی سوادی در خوزستان جلوگیری کرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره ی کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: اگر ما به دنبال توسعه و امنیت پایدار برای استان هستیم ،باید به سمتی برویم که تکرار پایه ها را در اول ابتدایی به حداقل برسانیم .به همین دلیل باید آموزش ها را به قبل از شروع دوره ی ابتدایی انتقال می دادیم تا آشنایی دانش آموز با فرآیند تعلیم و تربیت یکسال زودتر آغاز شود.

رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی 

شجاعی با اشاره به شعار " اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل " در سال جاری ، عنوان کرد: در حال حاضر هزینه یا سرانه ای که دولت برای تحصیل یکسال یک دانش آموز هزینه می کند حدود 1 میلیون و 500 هزار تومان است و وقتی این دانش آموزان دچار تکرار پایه می شوند ، خودبخود این سرمایه ها تلف می شوند و یکی از کارکردهای اجرای طرح " اجباری کردن دوره ی پیش دبستانی " در خوزستان ،در راستای تحقق بخشی از اقداماتی است که در حوزه ی اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد. وی همچنین تصریح کرد: جلوگیری از هدر نرفتن نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه ی مهم اجتماعی ، از اهداف مهم دیگر طرح " اجباری کردن دوره ی پیش دبستانی " است .

در مناطق با ضریب محرومیت 9 پیش دبستانی رایگان است

شجاعی گفت: آموزش و پرورش خوزستان باید به سمتی حرکت می کرد تا دانش آموزان را برای ورود به پایه ی اول دبستان آماده کند تا با حداقل افت تحصیلی مواجه باشد.

معاون آموزش ابتدایی اداره ی کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اینکه در مناطق محروم والدین هزینه ای را بابت ثبت نام فرزندشان در دوره ی پیش دبستانی پرداخت نمی کنند ،گفت: در مناطقی که ضریب محرومیت 9 دارند ثبت نام نوآموزان پیش دبستانی کاملا رایگان انجام می شود .
وی با اشاره به اینکه ضریب محرومیت مناطق را وزات کشور تعیین می کند ،گفت: برای دانش آموزان با ضریب های محرومیت 8 ،7 و 6یارانه ی پیش دبستانی پرداخت می شود . یکسری سرانه به این دانش آموزان پرداخت می شود.

نیازمند کمک مردم هستیم 

شجاعی تصریح کرد: برای رسیدن به هدف متعالی ، بلند و ایده آل و جلوگیری از افت تحصیلی و تکرار پایه ی دانش آموز و پیوستن آنها به خیل بی سوادان خوزستان ، نیازمند کمک تمامی مردم هستیم .

وی گفت: آموزش و پرورش همواره برای پیشرفت و پیشبرد اهداف خود و اجرای درست برنامه های آموزشی نیاز به حمایت جدی مردم دارد و مردم ما نیز نشان دادند که هر جایی نیاز بود ، کمک کردند .

جشن گل ریزان پیش دبستانی 

شجاعی با اظهار اینکه علاوه بر پرداخت تسهیلات به مناطق کم برخوردار ، دو طرح دیگر نیز در آموزش و پرورش خوزستان در راستای حمایت های مالی برای نوآموزان پیش دبستانی در مناطق محروم در دست اجرا می باشد ،گفت: طرح اول با عنوان " اولیای خیر پیش دبستانی" اجرا می شود و انتظار داریم اولیایی که دارای نوآموز پیش دبستانی هستند و دارای تمکن مالی هستند ، علاوه بر شهریه ی فرزند خود ، پرداخت شهریه یک یا دو نوآموز دیگر یا حتی نصف شهریه ی نوآموزان دیگر را بر عهده بگیرند.

وی طرح دیگر را برگزاری " جشن گل ریزان پیش دبستانی " دانست و تصریح کرد: روز جهانی کودک این طرح اجرا می شود و از همه ی کسانی که می خواهند در راستای کمک به ریشه کن شدن بی سوادی و ساختن بسترهای لازم برای توسعه و پیشرفت در آموزش و پرورش گام بردارند، دعوت می کنیم که در این جشن شرکت کنند تا نوآموزان کم بضاعت و بی بضاعت از هم امکان ادامه ی تحصیل برخوردار شوند.

سالانه هزاران کودک در سراسر کشورمان قدم به دوره ی پیش دبستانی می گذارند تا بخشی از اهداف این دوره همانند پرورش مهارت های جسمی و حرکتی ، پرورش روحیه و رفتارهای عاطفی ،پرورش مهارت های ذهنی و پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزشهای اسلامی را آموزش ببینند و با آمادگی بیشتری وارد پایه ی اول دبستان شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار