اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
دکتر حمیدیه: سیاست دولت ها در کشورهای خارجی از جمله آلمان، ژاپن و آمریکا به گونه ای است که محصول محور فکر می کنند نه مقاله محور و ایده های دانشگاهی را وارد بازار کرده و به عبارتی هر آنچه را که در ذهن شان است می فروشند

شنبه 10 مهرماه 95 جلسه شورای توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی استان با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریادکتر حمیدیه: هدف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رساندن دانشگاه به صنعت، تولید و محصول می باشدست جمهوری، دکتر ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مهندس خبیر معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، دکتر بهزاد شریف مخمل زاده معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه و جمعی از روسای دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و شهید چمران در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.

 

حمیدیه در ابتدا با توجه به وجود وزارت بهداشت و علوم در کشور به ضرورت ایجاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت و گفت: در سال های بعد از انقلاب ابتدا در حوزه آموزش و سپس در حوزه پژوهش فعالیت های چشمگیری انجام شد و حدود 15 سال است که مقالات زیادی از ایران در عرصه بین المللی چاپ و منتشر شده است ولی ما دانشگاه نسل سوم نداریم، یعنی موضوع "ایده تا بازار" در ایران جا نیفتاده است.

 

وی افزود: در اطراف دانشگاه استنفورد فضایی ایجاد شده است که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به تاسیس شرکت های کوچک برای ارائه محصولات مختلف می پردازند در حالی که در ایران، کارت دانشجویی بعد از فارغ التحصیلی پانچ می شود و به عبارتی ارتباط دانشجو با دانشگاه قطع می گردد.

 

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: نفت  را می فروشیم و پول آن را در دانشگاه های وزارت بهداشت و علوم در سراسر کشور تقسیم می کنیم، مقالات زیادی  برای تبدیل درجه استادیاری به دانشیاری و سپس نایل شدن به درجه استادی چاپ شده که پس از آن به قفسه بایگانی سپرده شده اند، اما به لحاظ تولید علم و فناوری هیچ مشکلی از سطح جامعه حل نشده است و در تولید علم دنیا نیز تاثیر بسزایی نداشته ایم.

 

حمیدیه به این موضوع که آیا با چاپ مقالات فراوان در ایران توانسته ایم هیچ ثروتی برای کشور ایجاد کنیم و به عبارتی علم مان را به ثروت تبدیل کرده ایم یا خیر و به سوال دوران کودکی که آیا علم بهتر است یا ثروت اشاره کرد و گفت: حدود سی سال است که جواب این سوال در دنیا مشخص گردیده و علمی ارزشمند شمرده شده است که تبدیل به ثروت شده، مفید و کاربردی باشد، در غیر اینصورت هیچ فایده ای برای آن کشور نخواهد داشت.

 

وی گفت: سیاست دولت ها در کشورهای خارجی از جمله آلمان، ژاپن و آمریکا به گونه ای است که محصول محور فکر می کنند نه مقاله محور و ایده های دانشگاهی را وارد بازار کرده و به عبارتی هر آنچه را که در ذهن شان است می فروشند.

 

حمیدیه به حوزه خدمات پزشکی در ایران اشاره کرد و گفت: آیا در ایران در حوزه خدمات پزشکی فکر کرده ایم، ایده داده ایم و سپس آن را در بازار به فروش رسانده ایم؟ به کشورهای همسایه چقدر محصول می فروشیم؟ آیا اصلا می توانیم محصول تولید کنیم؟

 

وی تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حدود 8 سال است که در ایران تشکیل شده است و هدف آن رساندن دانشگاه به صنعت، تولید و محصول بوده است.

 

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: طی 2 سال اخیر که دکتر ستاری به عنوان معاون رئیس جمهور برگزیده شده است، حدود 15 ستاد مختلف از جمله ستاد هوا فضا با مدیریت مهندس منطقی، ستاد نانو با مدیریت دکتر سرکار، ستاد علوم شناختی با مدیریت دکتر کمال خرازی، ستاد بایو با مدیریت دکتر قانعی و ... به عنوان اتاق فکر دولت فعالیت خود را آغاز کرده اند که برای  فناوری های آینده کشور و اینکه چه کارهایی باید انجام شود تصمیم می گیرند.

 

حمیدیه به علوم جدیدی که به تازگی در حال ورود به بازار هستند اشاره کرد و گفت: علم سلول های بنیادی یکی از اساسی ترین علوم جدید به حساب می آید که تنها برای خون سازی و پیوند مغز استخوان کاربرد ندارد و اهمیت و ارزش آن بسیار فراتر است که در تمامی رشته های پزشکی مثل ارتوپدی، نورولوژی، نوروسرجری، قلب، ریه، چشم، گوش و حلق و بینی و همه رشته ها کاربرد دارند و ضروری می باشند، در نتیجه به عنوان یک علم بسیار حیاتی برای آینده پزشکی دنیا محسوب می شود.

 

وی ادامه داد: حدود 40 سال پیش، شرکت های دارویی سالانه حدود بیست مدل از انواع و اقسام داروهای مختلف را به بازار عرضه می کردند که درحدود 15 سال پیش این روند به سمت تولید داروهای بایوتک و نوترکیب سوق داده شد و سالانه حدود چهار تا پنج مدل دارو وارد بازار شد ولی در حال حاضر شرکت های دارویی به مرحله ای رسیده اند که سالانه حدود یک تا دو مدل دارو به بازار عرضه می کنند و به نظر می رسد آینده دنیا متعلق به علم پزشکی خواهد بود.

 

حمیدیه به سفر خود که حدود هفت ماه پیش به ژاپن انجام داده بود اشاره کرد و گفت: در ژاپن وزیر بهداشت و نخست وزیر آن کشور در پی برنامه ای بودند که تا سال 2030 متوسط سن مردم را به 120 سال برسانند که در ابتدا خنده دار و عجیب به نظر می رسید اما با دقت بیشتری متوجه شدم که حدود 30 سال پیس نیز در ایران متوسط سن مردم حدود 45 سال بود که در آن موقع مطالبه مردم از وزارت بهداشت جلوگیری از اسهال و استفراغ و بیماری های عفونی بود و که در حال حاضر این موارد روزانه در کوچک ترین شهرهای ما مشاهده می شود.

وی بیان داشت: دو چیز برای هر کشوری بسیار مهم است که یکی امنیت و دیگری سلامت است و در صورتی که هرکدام از آنها تامین نشود، اداره آن کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

 

حمیدیه به سه علم ضروری که آذرماه 94 توسط مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) برشمرده شده بود اشاره کرد و گفت: نانو، سلول های بنیادی و هسته ای به عنوان نوامیس ملی کشور محسوب می شوند.

 

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: امروزه اهمیت سلول های بنیادی در طب به حدی است که به مثابه انرژی هسته ای در صنعت به شمار می رود و به همین منظور هم ستاد توسعه علوم فناوری سلول های بنیادی در کشور تشکیل شد تا اینکه سند آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

 

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر برنامه استراتژیک درخت فناوری و نقشه راه برای ده سال آینده کشور در ستاد توسعه علوم فناوری سلول های بنیادی ترسیم شده است و اصول کار بدین گونه است که وظایف مختلف به صورت مسئولیت محور به قسمت های مختلف کشور محول شود.

 

حمیدیه گفت: در فناوری های آینده دنیا، دیگر یک پزشک به تنهایی نمی تواند کاری را انجام دهد و باید علوم همگرا که شامل پزشک، زیست شناس، کارهای سلولی و مهندسی می باشد در کنار هم وجود داشته باشند.

 

وی در پایان افزود: کشور ما پیشرفت را دارد اما برای بهتر شدن شرایط و کم کردن فاصله با کشورهای مطرح دنیا، علاوه بر پیشرفت نیاز به یک جهش عالی داریم که بایستی علوم مختلف با همدیگر ترکیب شوند.

 




نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار