شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
آرمان امروز:«رهبر انقلاب راهي را طي كردند كه نقطه پاياني بر اين بحث‌ها (حضور احمدي‌نژاد در انتخابات) باشد. تصور مي‌كنم مجموعه‌اي كه به عنوان اصولگرا و افراد مومن شناخته مي‌شوند، به اين رهنمود پايبند خواهند بود. از اين جهت بعيد مي‌دانم حركتي خلاف جهت رهنمودهاي رهبر انقلاب از سوي اصولگرايان صورت گيرد.» اينها بخشي از اظهارات حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم سخنگوي جامعه روحانيت مبارز است كه در پي «نهي رهبر انقلاب از حضور احمدي‌نژاد در انتخابات ۹۶» بيان شد؛ اظهاراتي كه به «فصل‌الخطاب بودن» منويات رهبري و پيروي از آن اشاره مي‌كند و در روزهاي گذشته از سوي شخصيت‌هاي اصولگرا (خاستگاه سياسي احمدي‌نژاد) مورد تاكيد قرار گرفته است و از آنجايي كه توصيه علني رهبري درباره مصلحت نبودن حضور يك فرد براي كانديداتوري مسبوق به سابقه نيست و«براي اين موضوع مصداق قبلي نداشتيم»، درايت و هوشياري رهبر انقلاب راه را بر بروز چالش‌ها و ايجاد فضاي دوقطبي در جامعه بست و ازاين منظر تكريم و تسليم در برابرش امري است واجب.

 بر اين اساس«بعيد است حركتي خلاف جهت رهنمودهاي رهبر انقلاب از سوي اصولگرايان صورت گيرد.» به‌طور واضح بايد اذعان داشت كه احمدي‌نژاد ديگر موضوعي نيست كه بخشي حتي اندك از جلسات جامعه روحانيت براي بررسي شرايط و تعامل با او صرف شود، بلكه آن اعتماد گذشته اكنون معنايي ندارد.

 معرفي كانديدا از سوي احمدي‌نژاد موضوعيت ندارد

مصباحي مقدم همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا حاميان احمدي‌نژاد كانديداي مستقل خود را معرفي مي‌كنند يا به نظر اصولگرايان تمكين خواهند كرد، اظهار داشت: تصور نمي‌كنم با توجه به روندي كه ما طي مي‌كنيم يك فرد بتواند در اين روند تاثيرگذاري بالايي داشته باشند اما باز هم نمي‌توانم در اين مورد كه آيا حاميان آقاي احمدي‌نژاد كانديدايي را معرفي مي‌كنند يا خير قضاوت كنم. سخنگوي جامعه روحانيت مبارز در پاسخ به اين سوال كه اگر احمدي‌نژاد فردي را براي كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري معرفي كند در جامعه روحانيت بررسي خواهد شد، عنوان كرد: براي ما احمدي‌نژاد موضوعيت ندارد. اگر شخصي از سوي هر كسي كانديدا شود ما ارزيابي مي‌كنيم ببينيم آيا شاخص‌هايي كه ما داريم بر آن فرد تطبيق دارد يا خير و طبق شاخص‌هاي ما امتيازهاي لازم را كسب مي‌كند يا خير. وي با بيان اينكه اين مساله موضوعيت ندارد كه كسي از ناحيه آقاي احمدي‌نژاد به ما معرفي شود، افزود: ما افراد را بررسي مي‌كنيم. كاري نداريم چه كسي آنها را پيشنهاد مي‌كند. احمدي‌نژاد حزبي ندارد كه حزبش ميان اصولگرايان كرسي داشته باشد.

 حمايت از روحاني نيازمند حركت جمعي است

مصباحي‌مقدم درباره اختلاف در جامعه روحانيت بر سر حمايت از روحاني و مواضع آيت‌ا...‌ هاشمي گفت: واقعيت اين است كه اين مساله در آخرين جلسه شوراي مركزي جامعه روحانيت مورد بحث و بررسي قرار گرفت و گفته شد ما مجموعه‌اي هستيم كه آنچه براي ما اهميت دارد، خروجي تصميم جمع است. وي با بيان اينكه هيچ اختلاف جدي در جامعه روحانيت بر سر مسائل سياسي نداريم، گفت: بناي ما هم بر اين است كه در اين مورد (حمايت از روحاني) در يك روند حركت جمعي به نتيجه برسيم. سخنگوي جامعه روحانيت مبارز احتمال رسيدن به كانديداي واحد در ميان اصولگرايان را بسيار قوي دانست و در پاسخ به اين سوال كه تقريبا چه تعداد كانديدا به صورت جدي در جامعه روحانيت مطرح هستند، يادآور شد: هنوز نمي‌توانم روي عدد صحبت كنم. چون مشخص نيست چه تعداد كانديدا هستند و چه تعداد با شاخص‌هاي ما مطابقت دارند.

 احتمال حمايت از چهره‌هاي نا‌شناس ضعيف است

سخنگوي جامعه روحانيت مبارز در پاسخ به اين سوال كه چقدر احتمال دارد اصولگرايان مثل سال ۸۴ از چهره‌اي ناشناخته حمايت كنند، گفت: گمان مي‌كنم حركتي كه شروع شده زمينه را براي اينكه تمام كساني كه مايل هستند وارد عرصه شوند و از اين كانال وارد رقابت شوند به گونه‌اي فراهم مي‌كند كه خيلي بعيد است كسي خارج از اين حركت بخواهد به ميدان بيايد و حركت را به
دست گيرد. پس احتمال حمايت از چهره‌هاي شناخته نشده مثل سال۸۴  بسيار ضعيف است.

 رهبري فرمودند دوقطبي ايجاد مي‌شود

همچنين حجت‌الاسلام سيدرضا تقوي قائم مقام جامعه روحانيت مبارز درباره منع احمدي‌نژاد از ورود به انتخابات و فرمايشات رهبر انقلاب درباره دوقطبي كه ايجاد مي‌شود گفت: رهبري فرمودند من مشورت كردم و خيرخواهانه مساله‌اي را مطرح كردند. به نظر من منظور ايشان از دوقطبي‌اي كه ايجاد مي‌شود اين است كه بين نيروهاي وفادار به نظام و علاقه‌مند به خدمت به كشور ممكن است درگيري ايجاد شود. از اين رو رهبري، احمدي‌نژاد را از ورود به انتخابات منع كردند. وي گفت: رهبري اين را تشخيص دادند كه جلو اين موضوع بايد گرفته شود و از باب نصيحت به برادران مومن اين را تذكر دادند. قائم مقام جامعه روحانيت مبارز با بيان اينكه جامعه روحانيت هنوز به انتخاب كانديدا نرسيده، گفت: كميته انتخابات در جامعه روحانيت مشخص شده است و اين كميته بايد ساز و كارها را مشخص كند. وي درباره اقدامات جامعه روحانيت براي انتخابات شوراي شهر و رياست‌جمهوري افزود: البته دير شده است، اما جامعه روحانيت كارهايي انجام داده است.  

 تلاش مان اجماع حول محور جامعه روحانيت است

تقوي درباره تغييرات احتمالي آرايش اصولگرايان با انتخاب بادامچيان به عنوان رئيس ستاد انتخابات جبهه پيروان نيز اظهارکرد: جبهه پيروان مجموعه‌اي از احزاب اصولگراست. جامعه روحانيت به هر حال سازوكار موضوع را مشخص مي‌كند و تغييراتي نيز صورت خواهد گرفت. قائم مقام جامعه روحانيت مبارز ادامه داد: با مشخص شدن سازوكار جامعه روحانيت، نحوه ورود به عرصه انتخابات كمي روشن‌تر خواهد شد. تقوي درباره اينكه آيا قرار است جامعه روحانيت به اجماعي نظير آنچه در انتخابات مجلسين افتاد برسد يا خير، گفت: قاعدتا تلاش مي‌شود اين اجماع با محوريت جامعه روحانيت مبارز مجددا شكل بگيرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار